Avatar billede eaz Nybegynder
09. september 2004 - 17:27 Der er 10 kommentarer

Afbrændt MB / CPU?

Hej jeg har et større problem med min computer.

Når jeg vil have den til at starte opfører den sig som en teenager og gør det præcis modsatte... og nej omvendt psykologi virker desværre ikke.

Jeg hælder lidt til at det er MB eller CPU der er brændt af, men er ikke 100% sikker.

Maskinen vil bare ikke starte op, når jeg trykker på tænd-knappen sker det følgende:
Powersupply fans starter, harddiske kommer op i rotation, HD og PWR led på kabinettet tænder, cpu fan tænder, netkort blinker og LEDs på dvd/cd drev blinker.

Der kommer intet på skærmen og der kommer INGEN POST beeps.

Mit motherboard er et ASUS A7V266 og CPUen er en Athlon 1.4 Thunderbird.
Har kigget i manualen for MB, men der står intet beskrevet om hvad der kan være galt når der ikke er nogle POST-beeps.

Jeg har for god ordens skyld forsøgt at skift skærmkortet, men som forventet løste det ikke noget.
Har ligeledes målt alle spændingerne på ledningen fra power-supply til motherboard og jf. teknisk specifikation virker det som om MB får alle de rigtige spændinger.

Computeren er et par år gammel, og har først nu lagt mærke til at chipset køleren på MB ikke kører rundt, måske har dette ført til en lavere levetid på MB?

Håber i kan hjælpe mig da jeg i forvejen stod overfor at beholde MB og opgradere CPU. Vil være lidt surt at købe en cpu med 266mhz frontside bus der passer til nuværende MB, for så at gå ud at skifte motherboarded bagefter.
Avatar billede peet-49 Novice
09. september 2004 - 17:30 #1
Det er rammene tit skyld i.
Avatar billede peet-49 Novice
09. september 2004 - 17:30 #2
PSUèn kan også lave samme fejl.
Avatar billede eaz Nybegynder
09. september 2004 - 17:34 #3
Jf asus manualen vdr. Award bios beep koder:
1 kort  - Ingen fejl under Post
Kontinuertlige lange - No DRAM installeret eller detekteret
1 langt + 3 korte - fejl v grafikkort
højfrekvente - cpu overophedet.

Hvis det var fejl på ram burde den så ikke brokke sig med lange beeps under startup?
Avatar billede eaz Nybegynder
09. september 2004 - 17:37 #4
har lige taget al rammen ud, nu får jeg post-fejlen med RAM
Avatar billede eaz Nybegynder
09. september 2004 - 17:40 #5
peet49 har du nogle forslag til hvordan jeg fejlsøger om det evt er rammene eller PSUen?
Avatar billede peet-49 Novice
09. september 2004 - 18:07 #6
Det kræver at du har, eller kan låne hardwaren, at teste med. Du er nødt til, at sætte en anden PSU til bundkortet for, at teste.
Avatar billede eaz Nybegynder
09. september 2004 - 20:19 #7
Det du beskriver er en test for at sikre det ikke er PSUen der er noget galt med.
Den vil jeg foretage så snart jeg kan få fingrene på en anden strømforsyning.

Du nævnte at det tit er rammene der er skyld i det - er der er måde at teste dette på. Har 3 forskellige ram moduler, og som nævnt har jeg prøvet at tænde uden nogle af dem i.
Avatar billede peet-49 Novice
09. september 2004 - 20:23 #8
Der skal altid være mindst en blok i maskinen, ellers kan den ikke boote. Du kan afprøve dem enkeltvis.
Avatar billede john.doe Nybegynder
10. september 2004 - 09:29 #9
evt. downloade http://support.cybertronpc.com/cti-kb/bags/memtest86.exe
og teste rammene, men det kræver selvfølgelig at de overhovedet vil starte op.
Avatar billede peet-49 Novice
25. september 2004 - 13:08 #10
Er der sket noget nyt-hvordan går det