Avatar billede morschmidt Nybegynder
09. september 2004 - 12:53 Der er 5 kommentarer

Angående Brunswick kommunikation protokol

Hej

Jeg er igang med at udvikle et system til styring af bowling baner, banerne jeg skal styre er af mærket Brunswick ( et svensk bowling firma ), jeg har dog problemer med at finde ud af hvilken kommunikation jeg skal have op at køre for at kunne snakke sammen med disse terminaler.

Stikkene ligner normale RS-232 serielle (DB9) stik hvilket jeg har forsøgt uden held (dvs jeg komplede min PC til og forsøgte at lytte til de signaler der blev sendt... uden held).

Hvad jeg nu vil høre er om der er nogen der har kendskab evt til disse maskiner eller har nogle andre ideer til hvad jeg kan prøve for at aflæse disse signaler. ( Hvad jeg er ude på er at aflæse signalerne og derved i sidste ende kunne replikere dem og derved fjerne det gamle udstyr )

Morten
Avatar billede gyraf Nybegynder
09. september 2004 - 15:01 #1
Hvorfor ikke bare spørge leverandøren?
Avatar billede morschmidt Nybegynder
09. september 2004 - 17:48 #2
Simpelt, fordi leverandøren ikke er intereseret i at andre tjener penge på deres udstyr.. :)
Avatar billede gyraf Nybegynder
10. september 2004 - 17:27 #3
Men en servicemanual må du da kunne få?

Eller skal hele banen sendes til sverige for rep?

Jakob E.
Avatar billede morschmidt Nybegynder
11. september 2004 - 09:41 #4
Ja til banerne men der står intet om kommunikations protokollerne
Avatar billede gyraf Nybegynder
11. september 2004 - 10:53 #5
..men ud fra diagrammerne kan du i det mindste finde ud af om det overhovedet ER RS-232 seriel kommunikation, og måske endda ved hvilken hastighed.

Alternativt kunne det være RS422 eller RS485. Eller, hvis de er smarte, deres helt egen..

Få fat i diagrammerne på elektronikken, og start derfra. Men forvent dig ikke noget nemt arbejde med at analysere protokollerne!

Jakob E.