Avatar billede j_rukov Nybegynder
09. september 2004 - 12:00 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Mangler sys.ini fil

Hej

Forleden da jeg startede min PC op, kom den ud og meldte at den ikke kunne finde sys.ini filen, og derfor ikke kunne starte op.
Jeg kører XP på den og det er første gang problemet opstår. Den er koblet til et bredbåndsnetværk med en firewall på servercomputeren.
Kan det være en virus, der gør det?
Skal Windows installeres igen, vil det løse problemet.
Lige nu er computeren ubrugelig, fordi den ikke vil starte op.

Hilsen Jakob Rukov
Avatar billede vejmand Juniormester
09. september 2004 - 12:25 #1
Har du prøvet at starte op i fejlsikret tilstand (F8 under opstart)
Derefter Start -> Kør -> sfc /scannow
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. september 2004 - 13:05 #2
Du skriver sys.ini. Er det filnavn korrekt ?
Er der evt en sti til filen, såsom:
c:\windows\sys.ini
Avatar billede j_rukov Nybegynder
09. september 2004 - 19:17 #3
Jeg har skrevet forkert i første omgang filen hedder c:\windows\system32\config.
Windows foreslår at man skal reparere filen vha. XP-cdrommen, men dette hjælper ikke. Og man kan ikke komme så langt at man kan køre i fejlsikret tilstand.
Avatar billede vejmand Juniormester
09. september 2004 - 19:24 #4
Hvis Win-XP ikke starter op p.g.a. af nedenstående fejl, kan systemfilen reddes så man undgår geninstallering af hele computeren.

-------------------------------------------------------------------------- ---------
"windows kunne ikke starte, fordi denne fil er beskadiget eller mangler:
\windows\system32\config\system

du kan forsøge at reparere denne.................osv osv
-------------------------------------------------------------------------- ---------
LØSNING:

Filen "SYSTEM" som ligger i mappen "CONFIG" ligger også i mappen "REPAIR"

Det man så kan gøre er:

1: Boot op på XP CD'en
2: Vælg "R" Repair på det første billede
3: Log in på den defekte XP partion, i de fleste tilfælde "C:\Windows"
4: Skriv nu kommandoen: COPY C:\WINDOWS\REPAIR\SYSTEM C:\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG
5: Genstart computeren
6: Vuptiii XP starter op igen

ELLER:

skrevet på en lidt anden måde:
Boot op på cdrom
Vælg repair i første konsolmode.
Find C:\Windows med mindre du kører dual boot og derfor har lagt din xp på et andet drev.
Skriv nu kommandoen: COPY ?:\WINDOWS\REPAIR\SYSTEM ?:\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG
hvor ? er navnet på det drev hvor din XP ligger.

Sakset herfra: http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm
Avatar billede vejmand Juniormester
05. november 2004 - 02:27 #5
Kunne det bruges?  c",)
Avatar billede vejmand Juniormester
03. januar 2005 - 18:03 #6
Tak for point, og godt nytår.  c",)