Avatar billede quintrix Nybegynder
08. september 2004 - 16:23 Der er 39 kommentarer og
2 løsninger

Celeron M og Centrino?

Er der lavet en Centrino udgave af Celeron processoren til bærbare? For når jeg kigger rund står der nogen gange Celeron M.. Og hvad er Centrino godt for? (kun 1,5 GHz???)
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
08. september 2004 - 16:43 #1
Hvad er Centrino?
Centrino er en hardware-platform der består af processor, chipsæt og komponenter til trådløst netværk. Kernen i platformen er en Pentium M processor, som bruger "Enhanced Intel Speedstep" - en teknologi der tillader neddrosling af hastigheden, når processoren kører i tomgang, hvilket øger batteritiden.

Så at en computer har centrino betyder ikke kun at det er en mobil processor, men er bestående af flere elementer. Så derfor kan du sagtens finde en Mobil celeron processor - hvilket så bare ikke er en centrino udgave
Avatar billede -gízmo- Nybegynder
08. september 2004 - 16:52 #2
Selvom en centrino processor kun står til 1,5GHz, så yder den noget mere ca. som en 2,2 GHz. Det er helt klart den bedste mobile cpu du kan købe, da batteritiden er meget lang ca. 4-5 timer ved "normalt" brug.

Hvis du har tænkt dig at købe en laptop, så hold dig væk fra celeron, da batteritiden er meget kort og de yder også mindre end en centrino
Avatar billede quintrix Nybegynder
08. september 2004 - 17:13 #3
Okay.. Men hvad er så forskellen på en Celeron Mobile og en Centrino? Og har Celeron Mobile også trådløst netværk? Hvordan ser man i annoncer, om en bærbar har trådløst netværk? Er det normalt/unormalt? Og kan man som regel få sat det i ved køb? Det er nemlig meget vigtigt med trådløst netværk, da jeg studerer og har meget brug for det.. Jeg har kigget på en række bærbare på edbpriser.dk til mellem 7.000 og 8.000.. De fleste med Celeron.. Men jeg kan ikke se om de har trådløst netværk.. Kan I finde nogle som har til den pris?
Avatar billede quintrix Nybegynder
08. september 2004 - 17:14 #4
Jeg må lige have lidt mere info..
Avatar billede quintrix Nybegynder
08. september 2004 - 17:14 #5
Jeg må lige have lidt mere info...
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
08. september 2004 - 17:18 #6
Du skal sammenligne Celeron M, med Intel M, istedet for centrino.

Indeholder computeren Celeron M, skal der stå at den indeholder trådløst, ellers er der det ikke. Er det derimod en centrino kan du være sikker på at der er trådløs.
Avatar billede espersen Novice
08. september 2004 - 17:20 #7
Nej det er der ikke. Der er lavet en mobile udgave af Celeron.

En Celeron M har intet at gøre med en Centrino at gøre - så Jacobclausen har helt ret.

Forskellen er meget stor mht. performance ! Pentium M yder langt bedre end lillebroren Celeron. Eneste reele lighed er at strømforbruget er sat ned.

Jeg vil IKKE investere i en Mobile Celeron.
Avatar billede espersen Novice
08. september 2004 - 17:23 #8
jeg har også set reklamer hvor der reklameres med "centrino teknologi" - hvor CPU'en er en Celeron - det er sgu dårlig reklame, vildledning og begrebsforvirring i en højere potens....

Hold dig til en regulær Centrino med Pentium M - Centrino er jo ikke en processor men et begreb, hvor der skal være 3 ting i maskinen ; http://www.intel.com/cd/products/services/emea/eng/114497.htm

Jeg vil ikke have andet end Centrino når vi taler om laptops - dette pga. høj ydelse, lav varmeudvikling hvilket betyder mindre behov for en larmende køling. Batteritiden er mellem 3 og 5 timer - hvilket er reelt bærbar fremfor Slæbbar.

start med at læse denne artikel : http://www.eksperten.dk/artikler/365
Avatar billede espersen Novice
08. september 2004 - 17:25 #9
Som en tommelfinger regel kan du gange den Pentium M-cpu med 1,5 for at kunne sammenligne den nogenlunde med en alm. desktop-cpu - dvs. ca. 2,2 - 2,4 ghz.
Avatar billede freehelp Praktikant
08. september 2004 - 17:29 #10
Celeron M er og bliver en neddroslet pentium M :-)
Avatar billede espersen Novice
08. september 2004 - 17:30 #11
Avatar billede freehelp Praktikant
08. september 2004 - 17:35 #12

Espersen>  du ved også godt der ikke er en 100% omregning :-)

Intel lancerede to nye processorer til bærbare pc'er,Celeron M 350 og 360 med clockfrekvenser på henholdsvis 1,3 og 1,4 gigahertz.

Begge CPU'er er baseret på 90 nanometer teknologi, hvor banias har 130mill transistore og dothan har 140. Celeron M har en megabyte L2-cache. Det er dobbelt så meget som de hidtidige Celeron M-processorer, og det betyder højere ydelse. Frekvensen på systembussen er stadig 400 MHz.

Celeron M er discount-versionen af Pentium M, og når man kigger på specifikationerne, er der ikke den store forskel på de første Pentium M-processorer og de nye Celeron M-versioner.

Pentium M havde nemlig også en megabyte L2-cache ved lanceringen, mens de nyere Pentium M har dobbelt så meget cache.

En "gammel" Pentium M ligner altså en "ny" Celeron M, men Celeron M understøtter ikke strømstyringsteknologien SpeedStep. Derfor skruer den ikke automatisk ned for frekvensen, når behovet for regnekraft ikke er så stort, og pc'en kører på batterier.

Celeron M kan heller ikke gå i den særlige dvale-tilstanden Deeper Sleep, hvor strømforbruget (effekten) kan komme helt ned i omegnen af en halv watt. Det betyder et lidt højere strømforbrug.

Der er dog den krølle på historien, at hvis producenterne benytter Celeron M frem for Pentium M, må de ikke benytte varemærket Centrino. Her skal forbrugerne være vågne, for der er jo ingen grund til at betale ekstra for et varemærke. Celeron M er en glimrende processor til prisen - især hvis man får fingrene i en af de nye modeller.
Avatar billede freehelp Praktikant
08. september 2004 - 17:41 #13
Igen vil jeg understrege at celeron M er helt okay til visse ting. Alt i alt kommer det an på hvilke krav man har til maskinen kontra de ting den skal arbejde med.

Pris spiller også klart ind.

Snakker man fordele ved den nye platform med dothan kontra banias er det maksimale strømforbrug for Pentium M Dothan er 21 watt, og det er 3,5 watt mindre, end Banias bruger.

De tre nye Pentium M Dothan har frekvenser på 2,0, 1,8 og 1,7 gigahertz. Når den bærbare pc kører på batteriet, kan frekvensen sænkes til 600 MHz. På den måde kan der spares på batteriet p.g.a. power 4 gear :-)

Er igang med at lave et site omkring emnet bærbar - og håber folk vil nyde godt af dette :-)

Ha en cool dag alle sammen
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
08. september 2004 - 18:52 #14
Mener ikke der er nogen grund til at afvise mit svar
Avatar billede freehelp Praktikant
08. september 2004 - 18:54 #15
Nope da :-) Du har da 100% ret
Avatar billede craft Nybegynder
08. september 2004 - 20:03 #16
Lytter lige med...
Avatar billede freehelp Praktikant
08. september 2004 - 20:04 #17
Hvad vil du vide craft
Avatar billede espersen Novice
08. september 2004 - 20:22 #18
freehelp din stakkels nordjyde ;o)

en tommelfingerregel er aldrig = 100% ; det sådan lidt på slump ; omtrent og cirka
Avatar billede freehelp Praktikant
08. september 2004 - 20:23 #19
*G* nu er mit svagepunkt nok ikke ligefram laptops århusianer
Avatar billede freehelp Praktikant
08. september 2004 - 20:27 #20
ligefrem :-) stavefejl er gratis
Avatar billede espersen Novice
08. september 2004 - 20:29 #21
forstod det godt ; troede bare det var norsk eller nordjysk
Avatar billede freehelp Praktikant
08. september 2004 - 20:31 #22
LOL din tranlampe

Undskyld for spam
Avatar billede quintrix Nybegynder
08. september 2004 - 23:19 #23
Er Wireless Lan det sammen som trådløst netværk?!?!
Avatar billede espersen Novice
09. september 2004 - 08:28 #24
ja
Avatar billede craft Nybegynder
09. september 2004 - 12:16 #25
Freehelp, jeg går også med tanker om at købe en bærbar, men mangler endnu en del penge. Men jeg ser frem til din guide!
Avatar billede espersen Novice
09. september 2004 - 13:13 #26
craft : se herover : 08/09-2004 17:23:26 : der er et link til en artikel/guide som freehelp har skrevet.
Avatar billede craft Nybegynder
09. september 2004 - 15:36 #27
Jeg har læst den, men ellers tak for tippet.
Avatar billede freehelp Praktikant
19. september 2004 - 13:17 #28
Avatar billede espersen Novice
22. september 2004 - 21:26 #29
hvordan går det ? er problemet løst eller kan vi hjælpe med mere ?

point til : Jakobclausen
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
22. september 2004 - 22:29 #30
espersen >> Hmm hvorfor skal du ikke selv have point
Avatar billede espersen Novice
23. september 2004 - 18:54 #31
så kun lidt da...
Avatar billede staunfeldt Nybegynder
01. oktober 2004 - 11:15 #32
centrino: det er en Teknologi, hvor der er en standard for hvad HELE din computer indeholder. Der er 3 komponenter, som er i en computer med centrino teknologi, det er: Intel® Pentium® M processor, Intel® 855 Chipset Family og Intel® PRO/Wireless network connection family. Samtidig skal der også være usb 2.0 m.m.

Dvs. der er ingen processer forskel på Pentium M og Pentium Centrino M.

Det betyder også at Celeron IKKE kan eksisterer med Centrino.

M: det står for Mobile, hvilket betyder at processoren er lavet og konfirgureret til mobilt brug. Man kan derfor ikke sammenligne M-processorer direkte med andre processorer. Fordelen ved mobile er bl.a. en væsentlig mindre varmeudvikling, hvilket betyder at ens blæsere kører mindre end med andre processorer. Og ydelsen er M-processor er også væsentlig bedre end andre processor, det er derfor mange siger at end 1,5 pentium M svarer til over 2ghz.

Til en bærbar computer er en M-processor klart at foretrække. Om det så skal være Celeron, Pentium eller AMD? Jeg foretrækker Pentium fordi jeg føler den er mere driftsikker, men har egentlig ikke noget at have det i.
Avatar billede espersen Novice
01. oktober 2004 - 11:25 #33
;o)  ja staunfeldt ; det er der også skrevet tidligere
Avatar billede staunfeldt Nybegynder
01. oktober 2004 - 11:48 #34
;) ja, men ikke særlig godt :P
Avatar billede staunfeldt Nybegynder
01. oktober 2004 - 11:52 #35
også ligegyldigt, quintrix har en tendens til ikke at accepterer svar på sine spørgsmål.
Avatar billede espersen Novice
01. oktober 2004 - 14:27 #36
jeps ; quintrix du bør få lukket dine udestående spørgsmål ved at tildele point til den eller de som har hjulpet dig til en løsning.

Hvis "den eller de" ikke har smidt et svar så du ikke kan acceptere et svar ; så bed "den eller de" om at lægge et svar i tråden.
Avatar billede espersen Novice
05. oktober 2004 - 16:49 #37
hvordan går det ?
Avatar billede freehelp Praktikant
21. oktober 2004 - 08:43 #38
Mon ikke tiden er moden til feedback eller en nedlukning af dette spørgsmål??
Avatar billede espersen Novice
27. december 2004 - 23:16 #39
hvordan går det - mere du vil have uddybet ?
Avatar billede freehelp Praktikant
01. januar 2005 - 18:17 #40
Mon ikke du snart kunne finde udaf at få smidt feedback her, eller få spørgsmålet lukket!?
Avatar billede espersen Novice
06. april 2005 - 20:51 #41
Lukketid? - denne tråd er 1 af 400 åbne tråde, hvor jeg deltager - heraf er det alt for mange gamle!