Avatar billede tankbilligt.dk Nybegynder
08. september 2004 - 11:33 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Inverter på 2000W

Hvordan laver jeg er en inverter på 2000W

Den skal køre fra 12VDC til 230VAC

Evt. også en model fra 24VDC til 230VAC
Avatar billede gyraf Nybegynder
08. september 2004 - 11:39 #1
2000W ved 12V er 166 Ampere. Plus det løse til tabseffekter.

Jeg tror ikke at det er et gør-det-selv-projekt.

Bare kablerne til 166 Ampere gør mig allerede svimmel...

Jakob E.
Avatar billede tankbilligt.dk Nybegynder
08. september 2004 - 11:40 #2
1000W invertere kan købes, uden de store udgifter, men de kan vel ikke splejses?
Avatar billede gyraf Nybegynder
08. september 2004 - 12:02 #3
jeg tror det ikke. De skulle i givet fald "synkroniseres" meget præcist for ikke at genere hinanden.

Hvad skal du bruge 220V/2000W til? Er der ikke andre muligheder?

Jakob E.
Avatar billede webmasterdk Praktikant
08. september 2004 - 12:14 #4
gyraf > Det kan da bare klares med 2x50Kvadrat ;)

tankbilligt.dk > Nej, de kan ikke sættes sammen.
Jeg tror det ville være billigere for dig at købe en generator på 2kWatt.
de koster ca. 1 krone per watt.
Avatar billede tankbilligt.dk Nybegynder
08. september 2004 - 12:44 #5
En generator, hvordan skulle den løse mit problem?

Jeg skal sætte en motor fra en motorsav på min scooter...

Alternativt skal jeg finde nogle STORE DC motore der kører på 12 eller 24V...
Avatar billede webmasterdk Praktikant
08. september 2004 - 12:56 #6
Hvis det skal passe på en scooter kommer du heller ikke langt med en inverter i den kaliber...
De fylder en del, og så skal de også have mulighed for at kunne af med en masse varme!
Du kan bare se hvor stor en 1kw er : http://thansen.dk/product.asp?c=299272574&n=1199147588&pn=1215731771
Avatar billede webmasterdk Praktikant
08. september 2004 - 12:57 #7
og et scooter batteri på 7ah vil være tømt på ca 10-20 sekunder, og din generator på scooteren vil lide håbløst overlast og dø meget hurtigere end normalt...
Avatar billede gyraf Nybegynder
08. september 2004 - 13:55 #8
Der findes ret voldsomme DC-motorer, der er beregnet til gaffeltrucks osv., der skal køre på batteri. Det er nok den mest fornuftige løsning til dit transportbehov..

Jakob E.
Avatar billede webmasterdk Praktikant
09. september 2004 - 11:14 #9
Har du fået dit svar?
Avatar billede webmasterdk Praktikant
11. september 2004 - 23:55 #10
åbenbart ikke...
hvad ønsker du mere at vide? ;)
Avatar billede tankbilligt.dk Nybegynder
14. september 2004 - 14:43 #11
Jeg ønsker egentlig bare et diagram over en inverter forelagt, så kan jeg selv lege, selvfølgelig med tilstrækkelig dokumentation til at bestemme hvor mange Watt den kan klare...

Kan undgå de mange Ampere ved at forhøje spændingen på primærsiden.... til, ja... 48 Volt (Så er vi nede på knap 42 Ampere ved 2000Watt)

Alternativt, hvor skulle jeg så kreidle mig en motor fra en gaffeltruck?
Avatar billede webmasterdk Praktikant
14. september 2004 - 15:06 #12
Ja, men hvor vil du trække 2000W fra på en scooter?
en scooter har jo et 7Ah batteri for det meste, det er lige 84W.
Og uanset hvad, så vil stadig skulle trække de 2000W fra scooteren!?
Eller vil du have en truck motor ved siden af?
Du kan let regne ud hvor stor en motor du skal bruge for at kunne trække de 2kW...
du skal have en motor der kan levere 2.6HK.
Kan ikke lige huske hvad en scooter motor er på.
Men hvis du allerede trækker 2.6Hk på strøm, så er der ikke meget tilbage til dine hjul ;)

Men hvad går dit præcise projekt ud på.
Synes det er lidt svært at holde styr på.
Avatar billede tankbilligt.dk Nybegynder
14. september 2004 - 16:24 #13
Jeg vil skifte den oprindelige motor ud med en EL-motor...

Motoren skal være på lige knap 3HK for at give en nogenlunde ydelse...

Scooterens almindelige batteri bruges til standardelektronikken...

Olie og Benzintank skiftes ud med 2 stk bilbatterier, ydermere bliver hjelm-boksen inddraget til yderligere 2 batterier....

På den måde 4 stk. 12 Volt, 44 Ampere = 48 Volt, 44 Ampere...

Vægtforøgelsen bliver minimal, da vægt af brændstof, olie, diverse plastik og lignende kan fratrækkes...
Avatar billede webmasterdk Praktikant
14. september 2004 - 18:16 #14
Hmm.... lyder som et spændende projekt...
hvis det virkelig bliver til noget, så husk at tage MANGE billeder af opbygningen  og beskriv det, så andre kan gøre dig tricket efter ;)
Men at skaffe en motor i den styrke er nok ikke videre svært...
Du kan fx tage en fra en cement blander, den er vidst nogenlunde den størrelse mener jeg...
tror du får svært ved at skaffe en truck motor til menneske penge...
Mener vi skulle give 5000€, da vores motor røg på arbejdet....
var også en 48v, dog 80A...
Avatar billede thov Forsker
20. september 2004 - 03:34 #15
En motor til en golf-vogn kan sikkert bruges, se her:
http://www.golfcarcatalog.com/merchant.cfm/id/967/step/2.html

10hk, 48Vdc og til ca. $400
Avatar billede tankbilligt.dk Nybegynder
30. oktober 2004 - 17:57 #16
Well, jeg giver op.... point?
Avatar billede webmasterdk Praktikant
30. oktober 2004 - 18:03 #17
Du kan jo bede dem du synes der har svaret tilfredsstillende på dit spørgsmål lægge et svar...
Avatar billede tankbilligt.dk Nybegynder
30. oktober 2004 - 23:44 #18
Omvendt ville jeg gerne have de der føler sig fortjent til pointene, lægger et svar...

Jeg synes jeg har fået hjælp fra mange...
Avatar billede webmasterdk Praktikant
30. oktober 2004 - 23:54 #19
Ok så :)
Uden at virke hungrende efter point, smider jeg da et lille svar..
Avatar billede webmasterdk Praktikant
02. november 2004 - 12:40 #20
Takker for points...