Avatar billede flemming_a Nybegynder
07. september 2004 - 20:22 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

hvilken distribution

skal jeg vælge, jeg er helt ny....hvilken er nemmest at gå til ??????
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. september 2004 - 20:25 #1
Fedora Core 1 er meget let at gå til, mindst lige så let som XP. Du kan købe distripotionen med et blad, hvor installationen gennemgås, men selv uden installation er det meget let
Avatar billede flemming_a Nybegynder
07. september 2004 - 20:28 #2
er den så også stabil ?
Og hvilket blad er det ?
Avatar billede flemming_a Nybegynder
07. september 2004 - 20:30 #3
som sagt jeg er ny, men jeg skal "desværre" tilpasse mine applikationer til Linux
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. september 2004 - 20:34 #4
Jeg kører den selv på en af mine maskiner (læg her mærke til at jeg skriver core 1) og den har indtil videre været klippe stabil, oven i købet selvom jeg laver grimme ting med den.

Jeg husker ikke lige hvad bladet hed, men jeg kan kikke efter på arbejde i morgen (hvis jeg lige husker det)
Avatar billede flemming_a Nybegynder
07. september 2004 - 20:35 #5
hvis du vil, så mange tak.........
Avatar billede k.harritsoe Nybegynder
07. september 2004 - 20:39 #6
hent Fedora i nat ? google er din ven her. "Fedora Core 1 ISO" evt

brænd på CD, og boot op på den ...
Avatar billede flemming_a Nybegynder
07. september 2004 - 20:46 #7
oki prøver
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
07. september 2004 - 22:01 #8
fedora core er genial - jeg kan godt lide CDerne fra ftp://k12linux.mesd.k12.or.us/pub/K12LTSP/4.1.0/iso/ fordi jeg så får en grydeklar terminalserver med
red hat er nok en af de mest udbredte, så hvis du skal teste noget er det er god ting
personligt holder jeg mig til mandrake 10 når det gælder workstation (og låner min kones windåse når jeg skal i hjemmebank) den er endnu mere brugervenligt end FC1
Avatar billede langbein Nybegynder
08. september 2004 - 00:16 #9
Kan ikke annet en støtte forslaget om Core 1 dersom du skal ha en generell Linux med X-Win dvs grafisk grensesnitt. Har kjørt Core 2 et stykke tid, men her har det vært litt bugs. Aller enklest server å komme i gang med er Contribs.org
http://contribs.org/modules/news/ (SME server.) Skal man bare ha workstation så er Mepis meget bra (Booter fra HD eller CD) http://www.mepis.org/

Hører ellers spennede ut at man kan få en Linux Core 1 med terminalserver !!
Avatar billede langbein Nybegynder
08. september 2004 - 00:21 #10
mrmox2 -> Så K12 er en skoledistribusjon ?! Dersom man skal kjøre terminalserver, hva slags klient skal man da kjøre ? Kommer det opp vanlig Gnome/KDE på klientene ??
http://www.k12linux.org/
Avatar billede langbein Nybegynder
08. september 2004 - 00:24 #11
Fant litt her.. dette ser da ganske spennede ut:
http://k12ltsp.org/contents.html
Avatar billede langbein Nybegynder
08. september 2004 - 00:31 #12
Gratis, ikke så lett å finne:
http://www.mepis.org/book/view/1462
Avatar billede flemming_a Nybegynder
08. september 2004 - 09:53 #13
min første brænding gik i lort, skulle man ikke kunne boote fra CD1 ???
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
08. september 2004 - 10:21 #14
langbein> klienterne her hos mig er _helt_ tynde, dvs uden harddisk. booter over netværk. eneste forskel fra klient og server er at klienterne kun kører 256 farver (ligesom win2k), eller er GUI den du vælger - ligner alm workstation 100%
Avatar billede langbein Nybegynder
08. september 2004 - 15:50 #15
mrmox2 -> Interessant. Fungerer dette ok med hensyn til hastighet og slike ting ? Hva slags hardware bør man ha til klientene ? Må Linux serveren være veldig krafig eller holder det med en ordinær PC ?

De holder ellers på med et tilsvarende prosjekt her i Norge basert på Debian. Forsøkte å sette opp en installasjon for ca 6 mnd siden, men det var ikke den store sukses pga meget dårlig hardwarestøtte. (Mulig at dette nå har blitt forbedret, den som jeg forsøkte var en beta versjon.) http://www.skolelinux.org/no/
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
08. september 2004 - 17:14 #16
langbein> har også rodet med skolelinux, men da det var norsk ...
vil gerne være med i en erfaringsudveksling, men for ikke at spamme det her spm så skriv til mig på mrmox2 at hotmail.com og giv mailen emnet isdn :-)
Avatar billede langbein Nybegynder
08. september 2004 - 17:31 #17
"min første brænding gik i lort, skulle man ikke kunne boote fra CD1 ???"

Jo for RedHat og Fedora så skal man kunne boote for intallasjon dersom bios på pc er satt opp for dette. For Mepis så kan man kjøre hele operativsystemet fra CD og etter man har testet så kan man eventuelt velge å installere. Forutsettet også at bios er satt opp for booting fra CD.

Dersom man har en gammel PC som ikke kan boote fra CD så kan man komme rundt dette problemet vha en Win 98/Mill boot diskette.
Avatar billede flemming_a Nybegynder
08. september 2004 - 19:58 #18
oki
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
09. september 2004 - 01:50 #19
på mandrake ligger der nogle floppy-iso på CDen som du skriver med rawrite (tror jeg det er) og som du så bruger til at få installationen igang
Avatar billede flemming_a Nybegynder
09. september 2004 - 08:16 #20
mange tak for hjælpen, så må jeg igang med at prøve, hvis der er flere der vil ha point så smid lige et svar
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
09. september 2004 - 09:45 #21
joe - jeg har de også lagt lidt info her, så svar fra mig :-)
Avatar billede flemming_a Nybegynder
09. september 2004 - 10:52 #22
så mangler jeg bare svar fra  dig langbein