Avatar billede syscom Nybegynder
01. marts 2001 - 21:59 Der er 15 kommentarer og
4 løsninger

Hvor fan\' er resten af mine GB\'s...??

Hej

Har lige fået anskaffet mig en IBM DeskStar 75 GB\'s harddisk svin...

men i flg. min bios og win2k, er det kun en 30 gb\'s harddisk.
Jeg HAR lige opdateret mit bios, men har ikke forandret sig overhovedet.

Har et Mircostar MS6163 ver.1 bundkort, med Award Bios.
Avatar billede sune.jakobsen Nybegynder
01. marts 2001 - 22:05 #1
Har du prøvet manuelt at give biosen besked om dataene på din harddisk, klynger sektorer osv....

Avatar billede nomiz Nybegynder
01. marts 2001 - 22:06 #2
Enten er du blevet taget i røven, eller også er din
harddisk ikke partitioneret rigtigt. Hvor mange GB
står der i fdisk? Prøv at slette partitionen og
oprette den igen.

/vh
Simon
Avatar billede syscom Nybegynder
01. marts 2001 - 22:08 #3
fdisk siger det samme som computeren, omkring de 30 gb.

Er ikke blevet taget i røven... (ad), der står 75 GB både i indpakning og på selve HD.

Hvordan siger man manuelt til biosen om daterne?
Avatar billede luchas Nybegynder
01. marts 2001 - 22:13 #4
ok jeg har selv købt en 45 gb harddisk og den kan win2000 eller fdisk hellere ikke finde det hele af men problemet på min er at den er jumpet til 32 gb clip. her er problemet hastigheden på ide controlleren der gør at jeg kun kan køre med dette clip. Har du eventuelt set om den er jumpet til dette?
Avatar billede cvsac Nybegynder
01. marts 2001 - 22:16 #5
det du skal gører er at opdatere din bios ... det er garanteret en ATA100 disk ... hvis du bare har sat den på en alm ATA 33 controller eller ATA 66 kan den også lave ballade så skal du anskafffe dig en ATA100 controller
Avatar billede syscom Nybegynder
01. marts 2001 - 22:18 #6
SOM SAGT: Har opdateret min bios...

Lyder som om det er lettere at købe et nyt bundkort...
Avatar billede cvsac Nybegynder
01. marts 2001 - 22:19 #7
bruger du en ATA 100 controller ???
Avatar billede syscom Nybegynder
01. marts 2001 - 22:20 #8
Don\'t know, bare det er er på bundskraber-kortet...
Avatar billede luchas Nybegynder
01. marts 2001 - 22:21 #9
eventuelt kan du også købe en controller f.eks. en hot rod 100. Prisen er sku ikke den hel vilde plus den kan findes inde på edbpriser.
Avatar billede cvsac Nybegynder
01. marts 2001 - 22:21 #10
det er nok en ATA33 controller ...

invister i en IDE 100 controller så er dit problem løst sådan en fætter koster vel en 300-500 kr vil jeg tro
Avatar billede syscom Nybegynder
01. marts 2001 - 22:22 #11
Okay, well, I\'ll just do that then! :) HotRod, noget specielt i den?
Avatar billede cvsac Nybegynder
01. marts 2001 - 22:25 #12
Ultra DMA/100 Retail    PCI 388 kr
sådan en fætter kan jeg godt anbefale ... jeg bruger den nemlig selv og den kører sgu godt (pris hentet fra edbpriser.dk)
Avatar billede luchas Nybegynder
01. marts 2001 - 22:28 #13
http://www.edbpriser.dk/anmeldelse/mainhotabit.asp

Her kan du læse om den. Kig fordi og vurder selv.
Avatar billede luchas Nybegynder
01. marts 2001 - 22:29 #14
og cvsac lad vær med at GENTAGE efter mig.
Avatar billede sune.jakobsen Nybegynder
01. marts 2001 - 22:29 #15
Prøv lige først at give biosen manuel besked der gøres simpelthen ved at taste værdierne ind i biosen som om du tastede et tal ind på lommeregneren. Det skal bare gøres på de steder hvor de værdier som biosen har detektet står...
Avatar billede syscom Nybegynder
01. marts 2001 - 22:31 #16
Okay, jeg prøver det hele - altså lige først det med indstille biosen og kigge på jumpere osv. hvis det ikke virker, så får resten en tur!

Tusind tak indtil videre, I har været behjælpelige!
Avatar billede cvsac Nybegynder
01. marts 2001 - 22:31 #17
Luchas >> jeg gentager sgu da ikke hvad du siger ... jeg fortæller bare hvad jeg selv havde af problemer da jeg anskaffede mig en 80 GB HD ...
Avatar billede teknik Juniormester
01. marts 2001 - 23:08 #18
Nu har du jo godt nok accepteret en masse svar. men mon ikke du kan bruge denne vejledning (Venligst udlånt af Tigerdyr)
Hvis Jumperne sidder således:
.....
....

så skal de sidde som:
.|..|
|..|

mens hhv.
.|...
|.--

.....
..--

..|..
.|--

og

.||..
||--

Alle sætter disken til at køre i 32GB/33GB kapacitet... (bagud kompatibel!)

mvh :-)
Teknik
Avatar billede makse Nybegynder
01. marts 2001 - 23:10 #19
Hent Diskmaneger fra IBM. Så klarer den det for dig.

Kan hentes her:
http://service.boulder.ibm.com/storage/hddtech/DiskManager2000.exe