Avatar billede nbj1 Praktikant
06. september 2004 - 12:03 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

plc styring

plc kontra pc styring hvad skal bruges for at styre en eks maskine der har været styret af en plc, hvilket sprog skal bruges, hvor kan man få programmer der kan grafisk styre det samme som en plc, der skal være log funktioner så hendelser bliver gemt, alt der kan være til hjælp modtages med kys hånd :)
Avatar billede el-installatoer Nybegynder
08. september 2004 - 01:18 #1
Ja hvor skal man starte ...

Allerførst må det understreges at en plc-styring vil være at foretrække på enhver maskine, især hvis den indgår i et produktionsanlæg.
Det mest almindelige sprog inden for plc er "ladder" ... og programmer afhænger af plc typen/fabrikat.

Jeg har selv god erfaring med Omron plc, som programeres i CX-Server.

Mht. grafik/brugerflader er det KUN din fantasi som sætter grænser, her anvendes typisk scada eller operatørdisplay - til mindre maskiner trykknapper mv.

Plc´ere findes som stand-alone eller som kort(?) direkte til at sætte i pc´en og via RS485 køre profibus til eksterne I/O samt analog moduler.

Logfunktioner er der masser vis af - enten som seperate enheder - eller du kan programmere det direkte i plc´en. - det er kun et spørgsmål om hukommelses plads. Bruger du scada, kan den programeres til at lave logfiler.
Skal der tilsluttes printer er det gså muligt.

Jeg har svært ved at give dig konkret hjælp uden at kende alle detaljer, men du bør nok overveje om det er en opgave for dig - i så fald skal du være opmærksom på stærkstrømsbekendtgørelsen 204-1, maskindirektivet samt arbejdstilsynets retningslinier mht. nødstop mv.

De første ting du skal overveje, er hvor farlig din maskine kan være og i hvilket omfang man kan komme til skade.
Dernæst skal du undersøge hvor mange styreorganer du har - og om de er digitale eller analoge.
- Hvilken kommunikatinsform vil du bruge.
- Hvad skal den kunne, og hvordan skal den betjenes, og af hvem
- valg af hardvare
- funktionsheraki
- opbygning af program, hvad skal der ske hvornår
osv. osv.

Det er som at bygge et hus - det er bare vigtigt at starte med et godt fundament.
Avatar billede nbj1 Praktikant
08. september 2004 - 07:15 #2
OK El-installatoer det nu ik at jeg i det arbejde skal stå allene om plc der er folk der kender til det med de plc der bruges ville bare gerne have et indblik i det inden jeg starter på jobet skal naturligvis bruge meget mere tid på det men pt er din for klaring udmærket takker
Avatar billede nbj1 Praktikant
05. november 2006 - 02:44 #3
smid et svar da folk klager over for mange åbne sp. http://www.eksperten.dk/spm/742783
Avatar billede serverservice Praktikant
05. november 2006 - 09:57 #4
Hvordan er det egentlig gået med det job så?

Jeg har selv været i en stilling som installatør af plc styrede anlæg til godt 10 mio. - i den ganske verden. Der er mange ting at håndtere på een gang og man skal holde tungen lige i munden . Håber du har anvendt de vigtige inputs fra elinstallatoer mht. sikkerhed elmæssigt/maskinmæssigt. ref "Det er som at bygge et hus - det er bare vigtigt at starte med et godt fundament" - jepper enig.

Jeg overvejer at lægge lidt materiale ud på min hjemmeside da jeg har fotos fra næsten alle de lande jeg har været incl. installation med lidt historie - og ikke for teknisk da det skal være læseligt af alle.
Avatar billede nbj1 Praktikant
05. november 2006 - 12:33 #5
lyder da som en god ide, ang jobet tja det gik ikke så godt da der ikke blev udbetalt nogen løn efter en måned så jeg stoppede erbejdet...
Avatar billede serverservice Praktikant
05. november 2006 - 13:12 #6
ups - lyder som et firma som man bør undgå - hvad hedder det firma så ?
På den anden side finder du sikkert nemt et andet indenfor den branche - det er meget efterspurgt hvis du kan arbejde med PLC.
Avatar billede nbj1 Praktikant
05. november 2006 - 14:20 #7
firmaet hedder Moldrup System og er i Malaysia og singapore og ambassaden har stakkevis af anklager mod firmaet for bedrag og snyd, samtidigt med dette sender ambassaden en liste over troværdige firmaer til mig, ibland er dette firma.
ja plc er efterspurgt men jeg er ikke ekspert på opmrådet desvære, men virker ikke som uoverskueligt at arbejde med.
Avatar billede serverservice Praktikant
05. november 2006 - 14:58 #8
Jeg vil mene at det er et spørgsmål om at have den rigtige baggrund indenfor det eltekniske - det er i form af en installation som kræver elbaggrund og det formoder jeg du har. De mere specifikke ting lærer man hvis interessen er der.
Men du må finde et bedre firma , og en Chef som man kan godt asmmen med er vigtigt - der er også mange mellemstore og store danske der anvender PLC - da flere anlæg er enten halvautomatiske eller hel.
Min baggrund er maskinmester/installatør og har prøvet et par år i mange europæiske lande og også ægypten. Men pøj med det fremover....