Avatar billede hyllested Nybegynder
05. september 2004 - 22:45 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Nedprioriteret WLAN i.fht. LAN

Hej der!

SETUP:
Min nabo har en SiteCom wlan-router [Multi-Functional Wireless Broadband NAT Router (R1.96c)], der er mit accesspoint og adgang til Internettet. Naboen er koblet TRÅDET til routeren, mens jeg KUN har TRÅDLØS forbindelse. Det var intentionen at vi skulle dele 2mbit-forbindelsen, da vi deler udgiften. Internt kører forbindelsen fint imellem vores computere med overførsler op til 520kb/s.

MEN:
Når vi bruger internetforbindelsen samtidig, får han tilsyneladende langt højere prioritet end mig. Nogle gange er der kun lige netop hul igennem for mig. Selv med forskellige download managers, der kan oprette adskellige parallelle forbindelser (tror jeg nok), får jeg ikke mere båndbredde.

Nogle forslag? :-)
Avatar billede dj__christian Nybegynder
05. september 2004 - 22:49 #1
Ehm.. Er det ikke forbudt at dele en internetforbindelse? Spørg bare..
Avatar billede hyllested Nybegynder
05. september 2004 - 22:53 #2
>>> dj__christian: Nej, det er det ikke!
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. september 2004 - 23:20 #3
http://www.netlimiter.com/
http://www.bandwidthcontroller.com/

Og du kan også lave en løsning med en linux box og netfilter sat op på den rigtige måde
Avatar billede renehinsch Praktikant
05. september 2004 - 23:57 #4
Mit gæt er at problemet findes i wlan-routerens firmware/arkitektur. Muligvis vil den favorisere data via den trådede forbindelse. Der er ikke nogen anden logisk forklaring på skævdelingen. Hvis det er tilfældet er den bedste løsning at disable WLAN, købe et separat AP og give det trådet adgang til routeren. I det mindste et eksperiment værd :)
Avatar billede hyllested Nybegynder
06. september 2004 - 19:10 #5
>>> bufferzone: tak for gode links! Jeg er desværre ikke linux-man og har brug en nemmere løsning!
>>> renehinsch: Der er desværre ikke muulighed for trådning, da vi ikke bor i samme blok, men på hver vores side af "gården"!
Avatar billede renehinsch Praktikant
06. september 2004 - 21:52 #6
Tror ikke du helt forstod. Det er vel muligt at stille et AP ved siden af routeren. Øvelsen var at også at få den trådløse trafik ind gennem den kablede side af routeren.