Avatar billede zyxep Nybegynder
04. september 2004 - 11:26 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

update usb2 på asus p4p800 deluxe motherboard

hey ppl..

jeg sidder til lan i glostrup og der er en som har en mp3 afspiller på 20 gb som har lagt noget ned på jeg skal have.. jeg sætter den i og den siger at den køre lavhastigheds usb ting..

hele mit bundkort er baseret på usb2..

og jeg har den nyeste bios, nyeste service pakke til windows xp..

og fuldt windows update..

hvordan indstiller jeg mine usb porte så de køre dejlig hurtigt.....???

har kigget lidt i bios de køre full speed og ikke hispeed..

HELP
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
04. september 2004 - 12:06 #1
I bios ?
Jeg vidste ikke man kunne stille eller blot se hastigheden på usb-porte i bios. Kan du stille den til hispeed herinde ?

Kig i enhedshåndteringen i windows under USB. Har du en "enhanced" kontroller ?
Avatar billede zyxep Nybegynder
04. september 2004 - 12:28 #2
en hvad?

ja jeg kan sætte hispeed og full speed på min usb i min bios
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
04. september 2004 - 12:40 #3
Har du sat den til hispeed (480 mbit)? Full speed er omkring 14 mbit.

Højreklik Min Computer og vælg Administrer. Vælg enhedshåndteringen. kig under USB om der findes en:
Controller der hedder Udvidet eller Enhanced. Det er usb2 controller driveren. Er den der ikke vil den kun kunne køre usb1.1.
Avatar billede zyxep Nybegynder
04. september 2004 - 12:49 #4
det er der ikke :(

jeg har sat den til full speed som er 480 MBit
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
04. september 2004 - 12:52 #5
En ting du kan gøre, er at slette alt hvad der har med USB at gøre i enhedshåndteringen og genstarte computeren. Hvis du har nyeste servicepack og det er en XP, burde den geninstallere din usb2 korrekt automatisk under genstarten.
Avatar billede zyxep Nybegynder
04. september 2004 - 12:53 #6
ok.. jeg prøver lige
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
04. september 2004 - 12:55 #7
Evt kan du gå på denne side:
http://www.asus.com.tw/support/download/item.aspx?ModelName=P4P800%20Deluxe
klikke Utility, og downloade og installere den øverste driver:
Intel(R) Chipset Software Installation Utility V5.02.1003.
Direkte link:
http://www.asus.com.tw/support/download/selectftp.aspx?l1_id=1&l2_id=15&l3_id=19&m_id=1&f_name=inf5021003.zip~zaqwedc
Avatar billede zyxep Nybegynder
04. september 2004 - 13:10 #8
hvordan virker det program?????
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
04. september 2004 - 13:17 #9
Det er chipset drivere til dit bundkort.
Af en eller anden grund lægger ASUS den ikke under drivere men det ER drivere, og plejer at løse diverse problemer med f.eks AGP settings. Da USB også er en del af chipsettet regner jeg med at det også vil hjælpe på dette.

(Og det skal faktisk installeres for at få fuld udnyttelse af funktionerne i bundkortet)
Avatar billede zyxep Nybegynder
04. september 2004 - 13:19 #10
har nu installeret det..

men sker intet????
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
04. september 2004 - 13:21 #11
Prøv lige at fjerne usb igen og genstart.

Check efterfølgende om den nu har fået en Udvidet/Enhanced controller i enhedshåndteringen.

Hvis ikke er du nok nødt til at prøve at geninstallere seneste servicepack. USB2 understøttelsen kommer jo først i SP1 til XP.
Avatar billede zyxep Nybegynder
04. september 2004 - 13:24 #12
jeg har installeret SP1a
Avatar billede zyxep Nybegynder
04. september 2004 - 13:29 #13
jeg har nu gjort som du sagde.. slettet igen og genstartet..

den har installeret alle mine usb slots men ingen udvidet eller enhanced...
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
04. september 2004 - 13:36 #14
Det er jo ikke til meget hjælp at jeg siger, at det burde den have gjort.
Hvis man kigger på driverne som kan downloades er der USB2 drivere til Windows 2000 og windows 98, men ingen til XP, fordi de er med i Servicepack'en.

Kan du prøve at skrive hvilke ting du har under usb ? (Måske den har navngivet driveren/controlleren lidt anderledes end jeg er vant til)
Avatar billede zyxep Nybegynder
04. september 2004 - 13:40 #15
ja.. kan vist os godt tage screenshot..
Avatar billede zyxep Nybegynder
04. september 2004 - 13:42 #16
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
04. september 2004 - 14:08 #17
Den er der da !
Prøv så nogle af de andre usb porte i maskinen, og se om det hjælper på problemet.
Avatar billede halifax Nybegynder
04. september 2004 - 14:09 #18
Dit screenshot viser, at der er fire USB 1.1 og én USB 2.0 controlere tilstede.
Avatar billede zyxep Nybegynder
04. september 2004 - 14:12 #19
hmmmm kan ikke lade sig gøre.. alle mine usb controllere er usb2.. er jeg 110% på
http://www.asus.com/products/mb/socket478/p4p800-d/overview.htm
Avatar billede halifax Nybegynder
04. september 2004 - 14:24 #20
Blander mig kun for at oplyse, at min PC med MSI bundkort (MS-6585) SIS-chipset er købt som værende med seks USB 2.0 porte - manualen siger det samme. Men Enhedshåndtering viser to USB 1.1 og en USB 2.0 host controlere. Dit problem ligner mit.

Er ikke lykedes mig at finde en forklaring eller rettelse af problemet. Surt show.    :)

Et vildt gæt: kan det skyldes, at USB controleren indretter sig efter, hvilken type device, 1.1 eller 2.0, der første gang plug'es i USB porten.

Din enhedshåndtering viser, at der er en USB 2.0 cntroler tilstede. Så er det om at finde stikket til den og sætte mp3 afspilleren til den port.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
04. september 2004 - 14:41 #21
Hvis jeg har forstået USB-driverne rigtigt, så er det der vises som USB controllere, fysiske controllere på bundkortet.
USB2 controlleren er en "virtuel" controller som ikke har noget med en fysisk controller at gøre.

På min egen har jeg 4 usb bagpå og 2 foran, alle USB2. Jeg har 3 alm usb controllere i enhedshåndteringen og en usb2 controller. 4 usb hubs, hvilket passer med en for hver af controllerne incl den virtuelle.

Men jeg har lidt den samme erfaring som halifax, nemlig at hvis en USB2 enhed en gang har været sat i en port og man har fået fejlen med langsom hub, så vil man blive ved med at få fejlen, på trods af at andre (nye) USB2 enheder kan tilsluttes porten med fuld hastighed.

Hvorfor det er sådan, har jeg ikke noget bud på, men min usb2 diskdrev kører kun fuld hastighed hvis den bliver tilsluttet i en af portene bagi. Ikke dem foran.
Avatar billede donsimon Nybegynder
24. september 2004 - 11:08 #22
Jeg har precis samme problem og det er overhovedet ikke fedt når man har brugt over 1000 kr. på en ekstern HD til USB 2 og har sparet 100 kr på ikke at få den med firewire også. Mit kort er dog P4P800e-deluxe.

Men der er ingen løsning på problemet?
Avatar billede donsimon Nybegynder
24. september 2004 - 16:44 #23
Jeg har nu løst problemet med den lave usb hastighed ved at gå ind på intels hjemmeside og downloadet driveren til bundkortet. Link til download af driver: http://downloadfinder.intel.com/scripts-df/Product_Filter.asp?ProductID=1049

Se i øvrigt her http://eksperten.dk/spm/503483 hvis der er flere problemer.
Avatar billede zyxep Nybegynder
16. december 2004 - 11:17 #24
fandt ikke ud af det.. og fik pengene tilbage for min usb box..