Avatar billede abcdefghijklmn Nybegynder
03. september 2004 - 11:49 Der er 9 kommentarer

hvilken computer er egnet til grafiker?

Jeg skal købe en ny computer som er velegnet til grafisk arbejde.
Mine kriterier er at den:
- Skal være hurtig, selv om der er flere grafiske programmer kørende samtidigt (f.eks. adobe photoshop, pagemaker, illustrator).
-surfe rimelig tjep på internettet
-Kunne køre grafiktunge spil, såsom Wolfenstein, Battlefield m.m. uden computeren går ned.
-Have en brænder som minimum
-evt. et dvd-drev
-En skærm på ca. 19 tommer
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. september 2004 - 12:04 #1
Tjaaa, det er ikke så svært, men lidt dyrt.

Du bør gå efter en hurtig stabil processor (I min verden betyder det Intel), Meget RAM, mindst 512 menmeget gerne 1 Gb. Grafikkortet vælger du efter spillene. Harddisk(e) bør være hurtige og med f.eks. to eller flere diske i SATA kan du sætte nogle hurtige drev op
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
03. september 2004 - 12:41 #2
Du skal også bruge nogen store harddiske, grafik fylder af H.. til, specielt mens man manipulerer; skal du så have et par gode spil på også, så løber det op!
Jeg vil også sige at 1 giga er min. til tung grafik og fotoredigering. MHT internet er det ligegyldigt, kan den klare grafikken, kan den klare internet med under 5% systemudnyttelse. En ide er at have udskiftelige harddiske.
Om det skal være AMD eller intel er hip som hap, medmindre du har mange penge så køb den næstnyeste processer - måske en northwood. Den har jeg hørt skulle være god til Grafik. Hav grafikkort med 256 MB ram.
Avatar billede sthen Nybegynder
03. september 2004 - 13:11 #3
Og sidst men ikke mindst:
Sørg for at du kører med Dual-ram, altså parallelforbundne ramklodser i stedet for serielt forbundne. Rammerne er MEGET ofte en af de allerstørste flaskehalse m.h.t. grafikafvikling.
Avatar billede abcdefghijklmn Nybegynder
03. september 2004 - 13:34 #4
Nogle ideer til hvilken computer det specifikt skal være (navn) og hvor man kan købe den så billigt som muligt?
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. september 2004 - 13:52 #5
du skal da helt givet anskaffe dig en ren grafisk maskine som MacIntosh.
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. september 2004 - 13:52 #6
den jeg tænker på er Apple computer af nyeste slags.
Avatar billede abcdefghijklmn Nybegynder
03. september 2004 - 14:04 #7
Jeg har hørt at mac'en er langt dyrere end PC'en. Jeg er selv mest begejstret for PC'en. Nogen forslag til hvilken PC det skulle være?
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. september 2004 - 16:12 #8
jeg bruger selv en PC med en P4 3gHertz, 2 Mb ram, et Matrox pci kort og en Gforce AGP, en 19" og en 15" skærm.
Skærmen på 15" bruger jeg til at placere værktøjer fra hhv. Photoshop, Illustrator og Adobe Indesign.
Det udstyr er jeg godt tilfreds med, men havde jeg råd så blev den en Mac.
Avatar billede debuur Nybegynder
05. september 2004 - 08:11 #9
du kan selv sammensætte din pc på denne side www.midtdata.dk mener som andre at du ikke skal spare på rammene og ellers gå efter et stabilt system.
retaxes<< har du nogen specifik forslag til hvilken strømforsyning det kræver ?