Avatar billede simonr Nybegynder
02. september 2004 - 13:30 Der er 8 kommentarer

Hjælp til at fjerne en trojan

min EZ-antivirus log ser sådan ud:
eTrust EZ Antivirus Version 6.1.7.0
Started scanning:    10:41:56, 02-09-2004
Major dat file     v4008
Minor dat file     v5708
Macro data file Sep  1 2004 (VMD Ver 1.6)

Scanning boot sectors...
C:\ Master Boot Record matches template, is OK: standard Win2000 (1).
C:\ Partition Boot Record matches template, is unknown but seems OK.

Scanning file(s)...
C:\Documents and Settings\Simon Rasmussen\Lokale indstillinger\Temporary Internet Files\Content.IE5\290F6H65\Ia_xp[1].cab>ia.dll - Win32.Wintrim.Z trojan.
C:\Documents and Settings\Simon Rasmussen\Lokale indstillinger\Temporary Internet Files\Content.IE5\290F6H65\Ia_xp[1].cab contains infected files.

Finished scanning:    10:41:57, 02-09-2004
Number of files scanned: 3.
Number of archives containing infected files: 1
Number of infections: 1
Number of infected files not cleaned/deleted/renamed: 1
    C:\Documents and Settings\Simon Rasmussen\Lokale indstillinger\Temporary Internet Files\Content.IE5\290F6H65\Ia_xp[1].cab>ia.dll (Win32.Wintrim.Z trojan)

hvad gør den?? og hvordan får jeg den fjernet??
EZ kan ikke slette den.
på forhånd tak.
mvh
Simon
Avatar billede andersenph Nybegynder
02. september 2004 - 13:44 #1
Hejsa
Du kan gøre to ting:

Start op i fejlsikret tilstand (tryk F8 lige når Windows starter op) og slette dine midlertidige internetfiler og cookies.

OgHent denne scanner:
http://www.mwti.net/antivirus/free_utilities.asp
Det er ligegyldigt hvilken af de 7 mirrors du bruger. Programmet er det samme.
Inde i opsætningen sætter du den til at scanne alt.
Kør scan/clean.
Avatar billede simonr Nybegynder
02. september 2004 - 14:00 #2
har lige installeret ad-aware og spybot, burde en af de to ikke kunne klare problemet?? hvilken af dine to muligheder vil du anbefale andersenph
Avatar billede andersenph Nybegynder
02. september 2004 - 14:19 #3
Jamen jeg synes da det var en god ide med BÅDE Spybot og Ad-aware. De supplerer nemlig hinanden :O)
Kør du bare dem. Husk at opdatere dem inden du scanner.
Når du er færdig med det sletter du dine internetfiler og cookies. Det gør du i funktioner -> internetindstillinger -> genrelt.
Når du har gjort det kører du den scanner.

Du tænker sikkert " det var meget", men nogle gange skal man altså hele turen igennem, for at være sikker på at skidtet er væk.
Avatar billede sharkman Nybegynder
02. september 2004 - 14:19 #4
Du kan læse her, hvad den er og hvad den gør. Samme sted findes en anvisning på, hvordan du fjerner den manuelt (nederst på siden): http://www.pestpatrol.com/pestinfo/t/trojandownloader_win32_wintrim.asp
Avatar billede sharkman Nybegynder
02. september 2004 - 14:25 #5
Som en understregning af andersenph's sidste bemærkning, så er disse programmer ganske nyttige og hjælpsomme, da de sparer brugeren for en masse arbejde. I dette tilfælde er det faktisk op imod 53 processer/filer, der skal afbrydes/slettes!
Avatar billede andersenph Nybegynder
02. september 2004 - 14:31 #6
->sharkman-> Jeps de manuelle removals er måske meget gode, men nogle gange skal man altså vide hvad man gør. Og de fjerner kun den trojaner, de er beregnet til.
De programmer jeg anbefaler søger på alt.
Avatar billede sharkman Nybegynder
02. september 2004 - 14:46 #7
andersenph: Det er jeg helt enig med dig i - jeg anvender selv både AdAware og Spybot - de supplerer hinanden godt, og så er jeg også den lykkelige ejer af Pestpatrol, som jeg fik "slynget i nakken" sammen med Norton System Works. Det er også et udmærket program.
Avatar billede andersenph Nybegynder
02. september 2004 - 14:49 #8
Glæder mig vi er enige :O)
Det lyder til at du er godt beskyttet, dog vil jeg anbefale Spywareguard og Spywareblaster.
Så er der ikke meget der slipper igennem nåleøjet :O)