Avatar billede jadirir Nybegynder
01. september 2004 - 18:59 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Linux and WIndows?

Hi All
I install my PC winXp, then Linux. But I can not start windows (Only it boots with linux), therefore how could I setup such a way that I should have a screen choice (after BIOS) to select in between Win and Linux?
Thanks inadvance.
Avatar billede dorgbar Nybegynder
01. september 2004 - 19:08 #1
this i a dansih/scandinavian community, why dont you post you question at an internation site?
And how did you manage to register? :]
Avatar billede jadirir Nybegynder
01. september 2004 - 19:14 #2
I registered as you did. Focus on the question not who am I!!!!!
Avatar billede jadirir Nybegynder
01. september 2004 - 19:19 #3
No answer so far.
Avatar billede Slettet bruger
01. september 2004 - 19:30 #4
What linux distro are we talking about?

You should be able to configure a bootloader (Lilo or Grub) during the instalation process.
Avatar billede taskmgr Nybegynder
01. september 2004 - 19:37 #5
Jeg er bare nysgerrig - hvorfor skriver du på engelsk? Ifølge de spørgsmål du tidligere har deltaget i, er du udemærket til dansk?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
01. september 2004 - 19:59 #6
If you are using lilo as your bootloader you can edt it so you can boot your windows installation as well as linux:
http://www.redhat.com/docs/manuals/linux/RHL-8.0-Manual/ref-guide/s1-grub-liloconf.html
Avatar billede jadirir Nybegynder
01. september 2004 - 20:12 #7
I have no idea about which bootloader I am using.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
01. september 2004 - 20:21 #8
Do you know what linux you installed ?
Avatar billede jadirir Nybegynder
01. september 2004 - 21:34 #9
Linux Redhat 9.0
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
01. september 2004 - 22:34 #10
You need to edit the file:
/etc/lilo.conf
and add an entry like this to the file:

other=/dev/hda1
    label=dos

When you have added this, you should be able to ude the command:
/sbin/lilo -v
to make the change permanent.

Have a closer look in the URL i posted earlier. It's all in there:
http://www.redhat.com/docs/manuals/linux/RHL-8.0-Manual/ref-guide/s1-grub-liloconf.html
Avatar billede henrik_40 Juniormester
02. september 2004 - 09:38 #11
Kære jadirir
Jeg er så ualmindelig uforskammet at skrive DANSK til dig, når jeg kan se hvor såret din sarte sjæl bliver, når du bliver bedt om at udtrykke dig på dansk. Undskyld, lille søde ven. Men jeg har set at du har oprettet spørgsmål på dansk. Så medmindre det er din mor (nåh nej. Det er det jo nok slet ikke) kan du jo godt o;

Med ovenstående i mente; at du kan forstå dansk men ikke VIL det! Synes jeg du skal vide at når du er her på et dansk hjælpeforum, må du selvfølgelig skrive danske. Ganske naturligt. Og som dorgbar skriver er der flere internationale forum hvor man skriver på engelsk. Det må JEG jo så følge.

Jeg går jo f.eks. ikke ind på en somalisk hjælpeforum for at få hjælp til assemblerprogrammering til linux-kernen (Hvis et sådant forum altså eksisterer *LOL*) og skriver på engelsk.
Verstehen Sie? - You see??- Forstår du??? Eller vil du ikke forstå????

Vi har et gammelt mundheld her i landet som hedder "følg eksperten.dk skik eller fly" eller hvordan var det nu det var....?
Avatar billede Slettet bruger
02. september 2004 - 09:50 #12
--> henrik_h
Din kommentar er helt hen i vejret. Der kommer hver dag masser af indlæg på Eksperten på andre sprog end dansk. Der er fx janegil der har flere indlæg på norsk/svensk under php og xml/vml, og der er terry der er en af de mest aktive under Access, og som skriver på engelsk.

Så ja, som du selv skriver, så er du uforskammet.
Avatar billede henrik_40 Juniormester
02. september 2004 - 09:56 #13
Norsk og dansk kan heller ikke sammenlignes det er 90% dansk

--> palau.
Hvad mener du så om at spørgeren jo selv kan dansk? Men altså NÆGTER det?
Det er da uforskammet. Eller hva'?
Avatar billede henrik_40 Juniormester
02. september 2004 - 09:57 #14
ej heller svensk
Avatar billede betinag Nybegynder
02. september 2004 - 10:18 #15
Ja, jeg har også bemærket at han skriver på dansk i sine tidligere spørgsmål. Han tror nok bare at han er smart når han skriver englsk.. Og et somalisk asemblerforum tror jeg ikke rigtig på.. :-)

Betina
Avatar billede Slettet bruger
02. september 2004 - 11:05 #16
Det må da være op til spørgeren selv, hvilket sprog han skriver på. Hvis du ikke kan forstå engelsk, kan du jo bare lade være med at svare.

At du kun forholder dig til de norsk/svenske indlæg af janegil og vælger at overse de engelse skrevet at terry, ser jeg som et udtryk for, at din argumentation i den grad halter ( og at du selv ved det), og at dit ærinde i virkeligheden er at chikanere en somalier i et forum hvor han ikke har en reel mulighed for at forsvare sig.
Avatar billede jadirir Nybegynder
02. september 2004 - 11:47 #17
ja, Ja, ja. Det ku jeg godt hvad som jeg helst.
Do not be conservative with your language in such places. I could write what ever language that is allowed in the FORUM. But the main goal is to make clear the question, therefore that is why I did so.
On the other hand which forum to send your question depends how you have a contact of it, and how you get an answer (or comment) from the forum. I am free to broadcast my question around the world and wait nice answer or comment, but not a topic out of the question.
Do not wast your time for unusefull comment.
Thanks all
Avatar billede taskmgr Nybegynder
02. september 2004 - 16:15 #18
Objektivt set:
Hvis du kan skrive og forstå dansk, så skriv på dansk.

Hvorfor? Fordi at (i mine øjne er) eksperten.dk ikke kun til, for dem der deltager i de pågældende spørgsmål, men også for dem der kommer forbi når de har søgt efter noget.

"Hvis du ikke kan forstå engelsk, kan du jo bare lade være med at svare." Ja, fuldstændig korrekt, men hvad med dem som ikke forstår engelsk, og besøger eksperten.dk i håb om at finde svar på noget?
Avatar billede Slettet bruger
02. september 2004 - 21:31 #19
-->taskmgr: Du har helt ret. Det ville være fint hvis alle ville være i stand til at læse og forstå alle spørgsmål og svar. Jeg synes alligevel det er fair nok, at man spørger på engelsk, hvis man mener man kan formulere sig bede på det sprog. Det handler jo om kommunikaton. Næsten al litteratur om IT skrives på engelsk, og derfor vil det ofte falde mere naturligt at kommunikere om det emne på engelsk, simpelthen fordi man kender terminologien bedre på engelsk end på dansk. Og man stiller jo først og fremmest et spørgsmål, fordi man har en konkret problem, man søger løst. Hvis der efterfølgende er andre der kan få glæde af det svar man får, er det vel bare en bonus.

Jeg blandede mig i øvrigt kun i denne tråd, da jeg vurderede, at der snarrere lå et politisk/racistisk motiv bag nogle af indlæggene, end et egengligt ønske om at forsvare formålet med dette forum.
Avatar billede betinag Nybegynder
03. september 2004 - 13:34 #20
Lille palau,

Er der nogen som nongensinde har fortalt dig at din hjerne ikke er særlig anvendelig. Du er et fjols at høre på  helt ærligt..

Betina
Avatar billede Slettet bruger
03. september 2004 - 13:36 #21
Har Pia K hjulpet dig med at skrive det?
Avatar billede taskmgr Nybegynder
03. september 2004 - 14:11 #22
Nu syn's jeg i bevæger jer væk fra det væsentlige. Lad jadirir få hjælp her, uden at det bli'r til en større politisk diskussion.
Avatar billede Slettet bruger
03. september 2004 - 14:32 #23
Enig. Slut herfra.
Avatar billede henrik_40 Juniormester
03. september 2004 - 14:55 #24
Jeg synes nu lige jeg vil komme med en kommentar også.
Det undrer mig for det første at palau ikke ønsker en politisk diskussion.

---->Palau, du har i høj grad bragt diskussionen derhen og ikke blot politisk, men også ned på det laveste platte plan, ved at beklikke mig og andre motiver som at være racist.... Det er for langt ude! Desuden nævner DU en dansk politiker i dettte linux-forum.

Essensen i mit indlæg var at der ønskes minimum af høflighed, når man ønsker hjælp på et dansk forum formulerer man sig på dansk. Og gerne på engelsk i internationale fora. Og når spørgeren udemærket forstår og skriver dansk, var det så jeg spurgte Palau om det ikke er uforskammet. Men ok, så har vi altså skjulte racistiske motiver - og alt yderligere samtale er umulig.

Slut herfra

/henrik
Avatar billede Slettet bruger
03. september 2004 - 19:53 #25
Jeg har med interesse fulgt med i de indlæg der har været her på siden, jeg vil helt afholde mig fra at tage stilling til sprogproblematikken, hvad jeg syntes er langt mere interessant er at spørgeren som jo både er til dansk og engelsk ikke helt mestrer at afslutte sine spørgsmål med point til de mennesker der gider svare ham.
En hurtig gennemgang af svarene på spørgsmål oprettet af "palau" ja jeg prøvede faktisk kun 3 og tro det eller la´vær i samtlige 3 spørgsmål gik pointene til !! ja prøv at gæt "palau"
Avatar billede jadirir Nybegynder
03. september 2004 - 21:56 #26
Hi all
I could not understand all your discussions, but it seems personal ideas that are out of my question.
Again PLEASE be wise and close the meaningless discussion.
Agian I could write any laguage as far as some "but not all" of the forum members can understand. And I would like to THANK "tonnybrandt" for the comment with link that I got very usefull information.
I solv my problem with that link, but I could not accept as it was as comment. None of you wrote answer.
Please close the topic.
Non possiamo continuare questi cosi. ARRIVADERCI
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. september 2004 - 22:19 #27
Well, i will then post an answer that you can accept.

I'm glad that your problem has been solved :)
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2004 - 03:24 #28
Ok, der er åbenbart nogle der ønsker at holde liv i denne tråd.

-->henrik_h: Det var dig der startede den yderst nedladende tone i dit første indlæg, så du har intet at være fornærmet over. Du kunne jo selv gå forrest og udvise det "minimum af høflighed", du efterlyser.

Bemærk at jeg kun betvivlede motiverne bag NOGLE af indlæggene. Så hvis du ikke falder under den kategori, jeg nævner, er der ingen grund til at tage det personligt.

Personligt bliver det først med betinags indlæg af klokken 13:34.

-->helgec: jeg har ikke noget udestående med dig, og kan ikke helt se, hvor du vil hen med din statistik over mine spørgsmål/svar. Men her på Eksperten er det accepteret og anbefalet, at man selv lukker de spørgsmål, der ikke kommer noget svar på. Hvis du antyder, at jeg stiller spørgsmål, og så selv scorer alle pointsene når der er kommet et brugbart svar, så tager du fejl.

De som stadig er fornærmede over at nogen har været så fræk at skrive på engelsk i et dansk forum skulle klikke sig over i ACCESS. Der er der masser af spørgsmål og svar på engelsk, og dér er der ingen der klager.

Og henrik_h vi kan da sagtens tage en politisk diskussion, men så skal det bare ikke være i dette forum. Eksperten fortjener bedre. Skriv her: palau99@tv2mail.dk
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2004 - 13:59 #29
Hold kæft, den her tråd er en gang bullshit, i lyder som en flok aspiranter til tv-danmarks nyeste reality-show
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
05. september 2004 - 10:48 #30
Takker for point :)