Avatar billede rasch1 Nybegynder
31. august 2004 - 17:14 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Fladskærm digital eller analog

Er der en der kan foklare forskel imellem digital og analog.

Og opdaterer en fladskærm på samme måde som en crt-skærm, f.eks. kan min crt køre 100hertz hvor min fladskærm kun kan tage 75hertz men det flimrer jo slet ikke på samme måde.
Avatar billede ahave Nybegynder
31. august 2004 - 17:40 #1
Med hensyn til digital(DVI) og analog forbindelse til skærmen. Jeg har en fladskærm med både DVI og analog indgang. Jeg har prøvet begge, men kan overhovedet ikke se forskel. Teknisk set er der jo forskel, da computeren danner skærmbilledet digitalt og skal omsætte det til et analog signal for at kunne bruge en almindelig analog skærm. Så forskellen ligger i at man bruger en D/A konverter til en analog skærm, og får det direkte digitale signal ved en DVI udgang. Men som sagt, jeg kan ikke se forskel.

Dit andet spørgsmål kan jeg desværre ikke hjælpe dig med. Jeg har selv undret mig over det, men ikke nok til at finde ud af det....
Avatar billede rasch1 Nybegynder
31. august 2004 - 17:58 #2
Det var jo så det ene spm. er der en der kender svaret til det andet.:)

og tak for hjælpen ahave
Avatar billede rasch1 Nybegynder
01. september 2004 - 09:32 #3
Ser ikke ud til hjælpen kommer til det andet spm. men abave kan du ikke poste et svar for det du skrev så jeg kan lukke spm. igen.
Avatar billede ahave Nybegynder
01. september 2004 - 16:37 #4
Det jeg har fundet ud af efter en halv time på google er, at refresh rate(hvor hurtigt skærmen opdaterer på CRT) ingen praktisk betydning har for lcd skærme. De enkelte pixels er enten tændte eller slukkede. Hvorfor man så opgiver en refresh rate for fladskærme kan jeg altså ikke finde ud af, da det i virkeligheden er meningsløst at snakke om. Det giver sig selv i praksis ved hjælp af response time. Hvis respons time er lig med 12ms, kan skærmen opdatere 1000/12(1000 milisekunder på et sekund), ca 83 gange i sekundet. Det er jo ikke sikkert den gør det, det kommer jo an på hvilket program man kører. Feks. et spil som unreal ville man med en faldskærm(12ms) kunne køre med en fps på 83 billeder i sekundet. Så grunden til at dit billede står så flot uden flicker, er at skærmen ikke opdaterer(refresh) hvis ikke der sker en ændring. En almindelig CRT skærm vil derimod opdatere det antal gange i sekundet som man indstiller den til, feks 85 gange i sekundet. Uanset om der sker en ændring på skærmen eller ej.

Jeg kunne ikke lade det ligge, nu hvor du pirrede min nysgerrighed med spørgsmålet. Så blev jeg så meget klogere i dag.
Avatar billede rasch1 Nybegynder
01. september 2004 - 19:01 #5
jeg takker
Avatar billede ahave Nybegynder
01. september 2004 - 19:32 #6
Tak for point.