Avatar billede salkcin Nybegynder
30. august 2004 - 10:38 Der er 4 kommentarer

Domain users skal hente default printer fra den lokale computer?

Jeg arbejder på en teknisk/handelsskole hvor vi har 500 computere og 35 printere. Eleverne på skolen arbejder i forskellige lokaler hvor forskellige printere står og derfor er deres default printer en "PDF Creator", sat ved at PDF creator er default printer på alle skolens computere så når de første gang logger ind på vores domæne adopterer de printeren til DERES default printer.

Som det fungerer lige nu skal eleverne selv ind og tilføje de printere de bruger (skal dog kun gøres én gang da det bliver gemt i deres profil (ntuser.dat) på serveren) også når de skal printe er det den lange vej - Filer->Print-><vælge printeren i lokalet>

Vi kunne godt tænke os at når en elev loggede ind på en computer i lokalet "A" så fik de printeren som default der står i lokalet "A" og når de bagefter skulle arbejde i "B" ville de få printeren i lokalet "B" som default når de loggede ind der.

Måden det muligvis kan gøres på er hvis man kunne sætte brugerne til at hente "ntuser.dat" fra "C:/documents and settings/default user" hver gang de logger ind. Det ville så forudsætte at vi ændrede default printeren fra PDF creator til den som befinder sig i lokalet for hver enkelt computer. En ulempe ved at hente ntuser.dat er at den også indeholder personlige indstillinger som så vil blive overskrevet hver gang man logger ind og henter ntuser.dat fra "C:\documents and settings/default user"

En anden løsning ville være at dele vores computere i AD'en ind i OU'er med lokale navne også sætte logon scripts for hver "lokale" der gør printeren i lokalet til default, men det ville dog tage tid da vores AD IKKE er delt op sådan.

Er der nogen alternativer og hvad er den smarteste løsning?

Mvh.
Nicklas
Avatar billede salkcin Nybegynder
30. august 2004 - 10:42 #1
Jeg vil lige tilføje at alle printerne er sat på netværket og IKKE lokalt på computerne via USB eller parellel port.

Der var nemlig vidst en løsning med at man kunne sætte default printer for en bruger til "LPT1", men den går ikke.
Avatar billede serverservice Praktikant
30. august 2004 - 20:10 #2
Kunne du ikke lægge alle printere du til bugerne - som de har brug for- altså hvis en bruger skal bruge en i bygning a og B skal han bare have begge printere installeret?
Avatar billede johnnymadsen Nybegynder
30. august 2004 - 20:34 #3
DI skal bruge BS script i dit AD hvor du kan styre dette.
Avatar billede salkcin Nybegynder
30. august 2004 - 20:57 #4
dannyboyd->

Sådan er det næsten nu - elever og lærere skal bare selv tilføje printerne de skal bruge (kun én gang i alt), men de skal også trykke ctrl+p, finde ud af lokale nummeret og vælge den printer som har det lokale nummer de befinder sig i. Chefen synes bare de skal kunne trykke på print uden at vælge printer og det vil sige at printeren automatisk skal sættes som default når de logger ind.

Desuden har vi 1500 brugere eller sådan noget så tror ikke vi skal sætte noget for dem, hehe.

Johnnymadsen->

Kigger lige på det BS script imorgen