Avatar billede lasio Nybegynder
28. februar 2001 - 22:22 Der er 34 kommentarer og
1 løsning

Videoredigering

Jeg har et Miro dv300 pinnacle kort og adobe5.1c Premiere.Jeg optager på kameraet i 16:9 og vil gerne bevare dette format da jeg har et 16:9 fjernsyn, men efter jeg har redigeret i Adobe og lægger det tilbage i kameraet er det almindeligt fjernsynsformat.Er der nogen der ved hvordan jeg får det til at blive ved med at være i 16:9?Det har nu taget mig et halvt år(og adskillige tusind kr.) bare at få det hele til at køre så det er det sidste jeg mangler. På forhånd tak Lasse
Avatar billede hoejrup Nybegynder
28. februar 2001 - 22:44 #1
Hvis dit kamera er udstyret med en 16:9 CCD, så kan du lave ægte 16:9 format. De fleste kameraer der kan skifte mellem 4:3 og 16:9, er udstyret med en 4:3 CCD. Hvilket medfører at det kommer en sort bar for oven og for neden i billedet.

/per
Avatar billede lasio Nybegynder
28. februar 2001 - 23:01 #2
Kameraet laver ægte 16:9 og det er ikke noget problem hvis ikke jeg redigerer det på pc èn,det er kun når jeg har haft det inde i pc`en og lægger det tilbage i kameraet det er et problem.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
28. februar 2001 - 23:07 #3
Er du sikker på at Miro dv300 understøtter 16:9 formatet?

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
28. februar 2001 - 23:08 #4
Det er nemlig et meget billigt video kort.

/per
Avatar billede lasio Nybegynder
28. februar 2001 - 23:12 #5
Det sagde forhandleren at det gjorde.Billigt det ved jeg nu ikke det kostede 6.500, så det synes jeg nu ikke det er
Avatar billede lasio Nybegynder
28. februar 2001 - 23:20 #6
De nye drivere fra Miro understøtter 16:9
Avatar billede manon Nybegynder
28. februar 2001 - 23:29 #7
Hvad med din Adobe - understøtter den 16:9 ???

Måske er der nye patch eller tilføjelser til den!
Avatar billede lasio Nybegynder
01. marts 2001 - 15:00 #8
Ifølge Adobe skulle det kunne lade sig gøre jeg har fulgt deres vejledning til punkt og prikke og aligevel gør den det ikke.Jeg har prøvet at ringe til deres support i Danmark ,men de har ikke ringet tilbage
Avatar billede hoejrup Nybegynder
01. marts 2001 - 15:50 #9
Har du indstillet Adobe Premiere video settings korrekt?

/per
Avatar billede lasio Nybegynder
01. marts 2001 - 18:55 #10
Det skulle jeg mene Adobe siger at man skal sætte image size til 1024x576 når det er i 16:9 og 768x576 i 4:3 men ligemeget hjælper det
Avatar billede hoejrup Nybegynder
02. marts 2001 - 08:22 #11
Hvordan er dine settings, når du skal gemmen billederne igen?

/per
Avatar billede lasio Nybegynder
02. marts 2001 - 08:49 #12
General Settings:Pinnacle AVI og Video Settings Frame Size sætter jeg til 1024 x576 og Frame Rate til 25.Keyframe and rendering Options: Lower Fields First.Hov der skete noget der ,den skifter tilbage til 720 x576 når jeg trykker OK.Hvorfor gør den nu det?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
02. marts 2001 - 10:16 #13
Dit video kort Miro dv300 pinnacle understøtter kun 720x576, der svarer til D-1 PAL formatet.

link: http://www.dominadm.com/ftp/depliants/miro/dv300.pdf

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
02. marts 2001 - 10:30 #14
Her er der et eksempel på et videokort med 1024x576 også kaldet HDTV, der kan sende signalerne ud til dit kamera:

http://www.ati.com/na/pages/products/pc/radeon64_ddr/

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
02. marts 2001 - 10:33 #15
Her der et link til et endnu et kort:

http://www.shentech.com/elgladul64ag.html

/per
Avatar billede lasio Nybegynder
02. marts 2001 - 12:17 #16
Hej Per
Jeg kunne ikke lige finde addressen så jeg har kopieret hvad der står i 1.7 og der står 16:9 output option.Så et eller andet sted burde den da kunne eller tager jeg fejl.Jeg har samtidig skrevet til Miro om mit problem så jeg er spændt på om jeg får svar fra dem.Jeg kan godt se at der på den side du henviser til  står den kun understøtter 720x576.Jeg er meget glad for den du giver mig.

Version 1.7 What\'s new

Important note: Please take a look at the User\'s Guide, which has been updated to include detailed information about all the new features of version 1.7 It also includes a new troubleshooting section. It is available in electronic form in the DV200 program group.

Support for Windows 2000 Legacy Mode.
Support for Windows Millennium.
New playback module \"INSTANT Video RT\".
Enhanced scrub performance.
Faster rendering.
Enhanced DV camcorder compatibility.
16:9 output option.
AVI handling greater 2 Gbyte under Premiere.
Native audio playback during DV playback, no need to render audio first.
Simultaneous video output to TV (via 1394) and VGA (overlay).
Simutaneous audio output to TV (via 1394) and soundcard.
Cropped format capture (704 horizontal, optional).

Notes:

Windows 95 is not supported with driver 1.7.
Driver 1.7 still includes DVTools 1.6.
Please check the compatibility list on Pinnacles web site (see folder COMPATIBILITY on the DV200 1.7 Install-CD) to find out more about compatible components.

Avatar billede lasio Nybegynder
02. marts 2001 - 12:18 #17
Hjælp skulle der stå :-)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
02. marts 2001 - 12:54 #18
Velbekomme, jeg håber at du finder en løsning.

/per
Avatar billede madizone Nybegynder
02. marts 2001 - 14:21 #19
Jeg synes heller ikke lige 6.500 kr. er billigt.

...så er vi dem, der kan redigere ubesværet på en iMac DV SE med G3 Processor, 128 MB RAM, DVD og 30 GB Harddisk...

iMovie.....mmmm....
Avatar billede hoejrup Nybegynder
02. marts 2001 - 14:36 #20
madizone> Er det ikke skønt med en Macintosh?
Selv et professionelt firma som Zentropa anvender Macintosh til redigering af film!

/per
Avatar billede madizone Nybegynder
02. marts 2001 - 17:14 #21
Jeg kan ikke kommentere iBooks, PowerBooks eller PowerMacs fra Apple.
Men med de oplevelser jeg har haft med Apples iMac DV Special Edition med G3 500 MHz, så er jeg positivt stemt.
Grafitdesignet er lækkert, og maskinen arbejder hurtigt, let og effektivt.
Jeg synes det er et meget vellykket produkt, og jeg synes den software, og det udstyr(f.eks den optiske mus) som blev leveret med iMac\'en, alt sammen virkede meget professionelt og gennemtænkt.

Måske er det bare mig, men jeg synes det virker som om at Apple tænker betydeligt mere over den software de leverer deres systemer med, end så mange andre store computerproducenter.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
18. marts 2001 - 10:49 #22
Har du fundet en løsning på dit problem?

/per
Avatar billede lasio Nybegynder
18. marts 2001 - 13:01 #23
Ja og nej jeg fik denne mail fra pinnapple i fredags,så det undrer mig lidt at de først skriver at den understøtter og nu gør den det ikke ,det er det jeg får ud af det,når jeg læser det.Hvis du er af en anden mening hører jeg gerne fra dig.
mvh
Lasse

16:9 support in Premiere 5.1c even with the v1.7 driver is very limited, for
improved 16:9 support its best to wait for Premiere 6 with a compatible

DV300 driver.

For Tax reasons most DV Camera\'s In Europe do not have a functioning DV In.

We can\'t guarantee, that Play back through a Widget, or Software enabled DV
In works
Avatar billede hoejrup Nybegynder
18. marts 2001 - 16:00 #24
Når jeg læser imellem linierne i teksten, så prøver de bare at spise dig af med en luftig forklaring. Ifølge de tekniske data for kortet, så vil du aldrig kunne opnå ægte 16:9 support.

/per
Avatar billede lasio Nybegynder
21. marts 2001 - 06:48 #25
Så et eller andet sted har du jo haft ret fra starten ,så hermed accepterer jeg dit svar og takker for hjælpen .
mvh
Lasse
Avatar billede hoejrup Nybegynder
21. marts 2001 - 09:24 #26
Velbekomme, jeg håber at du finder en fornuftig løsning.

/per
Avatar billede lasio Nybegynder
21. marts 2001 - 14:01 #27
Noget andet Per ved du noget om digitale kameraer? Jeg påtænker at købe et nyt og har tænkt på Sony Mavica cd 1000 eller Nikon Coolpix 990 eller Olympus c 2100 uz. Sonyen mest for 10x zoom,godt bateri samt at den gemmer på cd.Olympussen fordi den er billigere en Sonyen og kan det samme men baterierne skulle ikke være alt for gode.Nikonen p.g.a pixelene, men der er kun 3 x zoom.Så er mit spørgsmål:Pixelene har vel kun betydning ved udskrift ,altså jo større pixel jo større forstørelse.Du kan lo alligevel ikke se hele billedet på en gang på skærmen ( 2048x1536)ej heller de 1200x1600.Jeg håber du forstår hvad jeg mener og har lyst til at hjælpe.
mvh
Lasse
Avatar billede hoejrup Nybegynder
21. marts 2001 - 16:07 #28
Jeg ved ikke hvor mange penge du vil ofre på et kamera, men du skal under alle omstændigheder se efter priserne på http://www.edbpriser.dk. For der er virkelig mange penge at spare.
Du skal ikke altid gå efter punktopløsningen dvs. 2048x1536, for billedet kan være interpoleret, og derfor i en meget ringe kvalitet.

Jeg spurgte engang en forhandler, og han anbefalede at købe en Olympus 2500 L, hvis du skal anvende det til både lettere tryk opgaver og internettet. Det kan både lave billederne i TIFF og JPEG format, i en opløsning på 1736x1368. TIFF anvendes til trykopgaver, og et billedet fylder ca. 6,7 Mb i opløsningen 1736x1368. Kameraet anvender 3 ccd, og svarer til de bedste digitale video kameraer på markedet. Samtidig kan kameraet både optage på Smart Media og Compact Flash kort. Hvis du køber en USB kortlæser, så kan du overfører billedet med 12 Mbit/sek. Samtidig sparer du en masse penge til diverse CD\'ere.

Her er der et superlink, så du kan sammenligne billeder taget med forskellige digitale kameraer.
Samtidig er der massere af informationer om teknik mv.

http://www.imaging-resource.com/TIPS/BUYGD/BUYGUID.HTM

Her kan du sammenligne billeder taget med forskellige kameraer:

http://imaging-resource.com/CAMDB/compare_cameras.php

Du er velkommen til at stille flere spørgsmål, men jeg er sikker på at linket kan opfylde alle dine ønsker i den retning.

Held og lykke med dit køb.

Med venlig hilsen

per

Avatar billede madizone Nybegynder
21. marts 2001 - 17:50 #29
MHT til Olympus Camedia 2500 så vil jeg lige tilfølge at jeg har et familiemedlem som ejer netop den model - og de gange jeg har lånt kameraet så kan jeg blot sige : Billederne er knivsparke, blitzen er god og farvene helt fantastiske.
Avatar billede madizone Nybegynder
21. marts 2001 - 17:52 #30
rettelse : knivsparke > knivskarpe!
Avatar billede hoejrup Nybegynder
21. marts 2001 - 19:49 #31
rettelse: 1712x1368

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
21. marts 2001 - 19:59 #32
madizone> Jeg kan kun give dig 100% ret, for jeg sammenlignede billederne på overstående link.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
21. marts 2001 - 20:07 #33
Her er linket til billede sammenligning mellem forskellige kameraer:

http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM

/per
Avatar billede lasio Nybegynder
21. marts 2001 - 21:06 #34
Det var lige hvad jeg havde brug for, jeg takker endnu engang
mvh
Lasse
Avatar billede hoejrup Nybegynder
21. marts 2001 - 22:31 #35
Velbekomme

Med venlig hilsen

/per