Avatar billede snakes Nybegynder
30. august 2004 - 00:49 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

cpu temperatur

Jeg har en P4 2.8 Mhz 800 FSB cpu som konstant ligger på 70-73 grader. Er det virkelig den cpu tempereatur der ligger indenfor den norme grænse eller er den alt for varm. ???

Min køler er ThermalTake Volcano 7+ med 3 hastigheder.

Jakes
Avatar billede snakes Nybegynder
30. august 2004 - 00:50 #1
Og lige en ting til. Findes der ikke et stykke software som kan se temp. på cpu realtime ???
Avatar billede wickedd Juniormester
30. august 2004 - 01:01 #2
Speedfan er glimrende: http://www.almico.com/speedfan.php
Avatar billede snakes Nybegynder
30. august 2004 - 01:14 #3
<wickedd> du ved ikke om den er for varm ved 70-73 grader, eller om det er helt normalt ???
Avatar billede wickedd Juniormester
30. august 2004 - 01:16 #4
Jeg har aldrig haft en Pentium, så det aner jeg desværre intet om.
Avatar billede snakes Nybegynder
30. august 2004 - 01:22 #5
heh. oki.
Avatar billede miss-g Seniormester
30. august 2004 - 01:33 #6
Jeg tror den er for varm. Vi havde en P3 2.8 og den lå på 50-56 grader.

Nu har vi købt en P4 3.4 + en zelman køler og den starter op på 43 grader og bliver selvfølgelig lidt varmere når man laver noget på computeren.

Da vi skulle købe en ny pentium cpu bed jeg også mærke i at der er forskellige mærker: Prescott og Northwood, hvor Northwood er til de krævende som vil have noget ydelse. Prescott er en tand langsommere end Northwood osv.

Nå men nok om det - ville bare lige nævne vores temperaturer.
Avatar billede topsite Nybegynder
30. august 2004 - 01:44 #7
Hej Jakes,

Min P4 2.8 er ca. 42 grader.

Hvilket bundkort har du. Nogle bundkort måler nemlig forkert, en Bios update kan fikse dette
Avatar billede miss-g Seniormester
30. august 2004 - 01:54 #8
Vi bruger Hmonitor til at se temp med:
http://www.pcworld.com/downloads/file_description/0,fid,7357,00.asp
Avatar billede tubber Juniormester
30. august 2004 - 02:16 #9
70-73 grader er noget kun i overkanten, Intel skriver de kan holde til 75 grader så jeg ville se at få bragt temp ned......

lidt ordenlig køling og husk noget ordenligt kølepasta......sølv pasta......

Nu ved jeg ikke hvad køler du har og om det er et trængt kabinet og hvordan står kabinettet ? altså om det er et sted det kan komme af med luften ?

en god billig køler er en TR2 M10 - det er en aluminiums køler, med en kobber plade i bunden......(ved ikke hvor god den er til OC).....
Lidt sølvpasta så skulle kølingen af CPU være i orden......

Så er der kabinettet, er der ikke en ordenlig airflow så kan det hjælpe med en kabinetkøler, der kan en 92mm pabst blæser anbefales....
Avatar billede snakes Nybegynder
30. august 2004 - 02:24 #10
Gisp der kommer mange svar på kort tid (dejligt). Mit bundkort er Gigabyte 8GA KNXP og køleren er en ThermalTake Volcano 7+.  Når pc´en ikke laver noget, altså står uden at nogen programmer køre ud over xp, så kan jeg se at temperaturen er mellem 56+59C. Dette mener jeg da er alt for højt, set i forhold til ydelsen. !!??
Når jeg så skal starte et program op så er den oppe på 80-83C.
Avatar billede snakes Nybegynder
30. august 2004 - 02:25 #11
UPS.  Gigabyte GA-8KNXP ..  heh
Avatar billede tubber Juniormester
30. august 2004 - 02:33 #12
Ser ud til køleren er ok fin :)

Så er det kølepasta.

http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=880007

INDEN BRUG: Normalt sidder der noget kølepasta under køleren. For den bedste køling, skal dette fjernes. Ellers kan det betyde den modsatte, nemlig en større varmeudvikling.

BRUG: Ved brug af kølepasta, skal det bruges meget sparsomt. Hvis der bruges for meget, vil effekten være lige modsat, nemlig at det udvikler mere varme. Man skal kun sætte kølepasta på selve kernen af CPU'en. Der skal kun påføres en dråbe kølepasta.
Avatar billede tubber Juniormester
30. august 2004 - 02:33 #13
og er der meget trængt i kabinettet ?
Avatar billede snakes Nybegynder
30. august 2004 - 02:36 #14
< tubber >  "Intel skriver de kan holde til 75 grader"..
En lille sjov historie.  For knap et år´s tid siden, skulle jeg rense min køler og pillede den ud. Efter rensning påsatte jeg køleren og i ren dumhed og forglemmelse, glemte jeg at sætte strøm til køleren. Pc´en opførte sig først mærkeligt efter 3 dage ved at crashe programmer osv. . Men jeg kørte altså uden køling på min P4 2.8 i 3 hele dage og med en temperatur på 95-96C.  Spørg mig lige om jeg var heldig den ikke brændte af ;o) men et hurra for INTEL for særdeles holdbare produkter.  Nok om det. Jeg har tidligere idag haft køleren til rensning (og strømmen er sat til bare rolig) og sat den i igen. Mit spørgsmål lyder så. skal der ny pasta på hvergang den bliver pillet af cpu´en eller kan man bruge det der sidder på ????
Avatar billede snakes Nybegynder
30. august 2004 - 02:49 #15
Nu har jeg bestilt  "Titan  Silver Grease, 2.5 gram"  og Zalman CNPS7000A-AlCu Silent. Så burde det vist nok være rimeligt, at det kommer til at virke på tirsdag. ;o)
Avatar billede tubber Juniormester
30. august 2004 - 02:56 #16
Du bør skifte kølepasta hver gang du har haft den af......

f.eks. sølvpasta fungere på den måde at når CPU bliver varm smelter sølvet sammen med pasta'en og bliver så stivt, tager du køleren af så sætter på igen så bliver det ikke samme kontakt som før....
Avatar billede tubber Juniormester
30. august 2004 - 02:59 #17
og HUSK! at forsigtigt skrabe det underlige gummilag af CPU køleren inden du sætter den på og også husk at gøre CPU forsigtig ren for pasta inden du sætter det nye pasta på......
Avatar billede snakes Nybegynder
30. august 2004 - 02:59 #18
Ok, det tyder på at jeg har bestilt det rigtige så ;o)
Hvad med den pasta der sidder på nu, hvad skal det tages/tørres af med ???
Avatar billede snakes Nybegynder
30. august 2004 - 03:00 #19
Du er hurtigere énd mig idag ;o)
Avatar billede tubber Juniormester
30. august 2004 - 06:47 #20
en klud og en kniv hvis det er nødvendigt.......men forsigtigt
Avatar billede richardjensen Seniormester
30. august 2004 - 10:14 #21
På nettet kan man hente et prgr.: AIDA32, ( freeware ), - det kan vise ret meget om comp. - fx. også CPU-temp, blæserhastighed m.m.m.
Vh. Richard
Avatar billede miss-g Seniormester
30. august 2004 - 10:44 #22
Her er en guide vi fulgte ang. kølepasta:
http://www.tweakup.dk/HTML/bygenpc/cpu.php

Jeg tog det gamle af med sprit og papir, tror det står i guiden.
Avatar billede chaoz Nybegynder
30. august 2004 - 13:00 #23
tror din cpu sidder forkert på kærnen... har du evt sat en temp sensor imellem cpu og køler... kan det være det... ville nok lige tage køleren af og montere den igen...
Avatar billede tubber Juniormester
30. august 2004 - 13:33 #24
Hvis du skal bruge Aida til noget så hent Everest Home Edition hos http://www.lavalys.com i stedet for aida, da det er den nye version :)
Avatar billede richardjensen Seniormester
30. august 2004 - 14:01 #25
<tubber>> Tak for tippet,- har hentet - og prøvet, - men endnu ikke konstateret forskel/forbedring i forhold til AIDA32
Vh. Richard
Avatar billede snakes Nybegynder
30. august 2004 - 22:55 #26
Takker for alle gode råd ;o)  håber mit system kommer op og køre imorgen når jeg får mit nye grej.  Tak for jeres hjælp ;o)

jakes
Avatar billede tubber Juniormester
31. august 2004 - 01:32 #27
Np du :)
Avatar billede jacoberen Nybegynder
10. november 2004 - 16:01 #28
Hej jeg har en P4 3,2 Northwood, der er 34-38 grader varm når jeg bare surfer lidt rundt på internette.
Avatar billede jacoberen Nybegynder
10. november 2004 - 16:05 #29
ups... fejl det er "internettet"
Avatar billede tubber Juniormester
10. november 2004 - 16:15 #30
Northwood bliver heller ikke så varme som prescott gør så det lydder rimeligt :)