Avatar billede casper_o Nybegynder
28. februar 2001 - 22:14 Der er 11 kommentarer

EIDE-ata100/33

Kan man have fire harddiske tilsluttet de 2 ata100 porte, samtidig med at man har f.eks. en cd-rom og en hd og en brænder på de 2 ata33 porte, altså bare i teorien, for det bliver nok lidt hårdt for processoren at trække det

ville det hjælpe på ydelsen med dual  processer
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
28. februar 2001 - 22:27 #1
Du kan sagtens ha\' 4 HD på ata/100 controlleren og 2 cd-rom drev på ata/33 controlleren, no probz!

Men jeg ved ikke om det ville hjælpe med 2 processorer...
Avatar billede xtom2 Nybegynder
28. februar 2001 - 22:37 #2
Rent teoretisk burde det sætte mere skub i systemet med dual processorer, i hvert fald til nævnte anvendelse..
Avatar billede wisen Nybegynder
01. marts 2001 - 07:47 #3
Hvad er det for en controller du kører med ? Jeg har aldrig hørt om (IDE)controllere, som understøtter mere end 4 drev af gangen, så jeg er lidt nysgerrig...
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
01. marts 2001 - 10:29 #4
wisen:>
Det er der heller ikke nogen IDE-controllere der gør, men han jo også to, hvilket også fremgår af spørgsmålet! En alm ata/33 og en ata/100
Avatar billede wisen Nybegynder
01. marts 2001 - 10:36 #5
Nå, ok; men jeg mener nu ikke at det er særligt indlysende, at der er tale om to controllere...
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
01. marts 2001 - 10:41 #6
wisen:> På en controller er der to porte hvor der kan sidde to harddiske eller cd-rom drev på hver port, ok?
Han to ata/33 porte og 2 ata/100 porte!
Jeg synes at det er meget indlysende... :-) Det kan jo godt være at ata/33 controlleren er indbygget på hans mobo.!
Avatar billede wisen Nybegynder
01. marts 2001 - 10:44 #7
Ja, jeg ved godt, hvordan en controller virker. Jeg siger bare, at jeg ikke synes at det er indlysende. Lad os ikke dvæle mere i det; manden skal jo have et svar...
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
01. marts 2001 - 10:47 #8
Ok :-)

Avatar billede rop Nybegynder
03. marts 2001 - 11:39 #9
Det er slet ikke hårdt for processoren at trække det, da de nyere diske og cdrom drev, gør brug af DMA hvor de for det meste forbigår processoren på vejen til f.eks. RAM\'en. Du skulle nok mere være bekymret for din strømforsyning ;).

Det kan godt være processoren for lov til at lave lidt, hvis du kopiere fra HD 1 og 2 til HD 3 og 4 på ATA100 og brænder fra CDROM drev til Brænder samtidigt med at du hører MP3 fra HD 1 på ATA33... men gør du mon også det? ;). Husk at IDE er så \"smart\" at man kun kan skrive og læse til én enhed på hver kabel af gangen... så IDE tillader dælme næsten ikke at cpu\'en for det hårdt ;)

Avatar billede casper_o Nybegynder
05. marts 2001 - 10:29 #10
Til rop

mht. din udtalelse, Har jeg læst en test på hardinfo, der siger at processoren normalt bliver brugt 2,6 procent af tiden ved enkelt UDMA, RAID 1 dataoverførelse og 12 procent ved RAID 0, Så jeg tror ikke det er helt rigtigt det du siger.

Tror du forresten at en 300Watt strømforsyning vil kunne klare jobbet?
Avatar billede pyroz Nybegynder
02. august 2001 - 01:08 #11
Det udgår ikke tydeligt fra dit svar om du bruger en eller to controlere. For mig lyder det som om du kører en normal to ports E-IDE controller. Hvis det er tilfældet, så kan harddiskene ikke køre med forskellige standarder (ATA/33,/66 og /100) og for det andet kører CD-ROM-drev og brænder kun med normalt DMA. Så det er sådan set ligemeget om du har to harddiske et CD-ROM og en brænder, men sørg for ordentlig strømforsyning 300W.