Avatar billede casper_o Nybegynder
28. februar 2001 - 22:01 Der er 9 kommentarer

IDE RAID

Kan man tilslutte 3 og 4 ide-diske til et IDE-RAID system, og i så fald ville det så være smart at købe en seperat ATA-100 controller, for at give CPU\'en lidt mindre arbejde.

ville et dual processer sys være løsningen?
Avatar billede lasio Nybegynder
28. februar 2001 - 22:28 #1
Jeg har lige monteret 2 stk.nøjagtig ens hardiske på min computer,jeg fik at vide de skulle være ens så skulle det køre bedst,og det er vildt hurtigt.Jeg købte et nyt bundkort Abit KT7(RAID).Det kører perfekt
Avatar billede casper_o Nybegynder
28. februar 2001 - 22:30 #2
har du testet overførelses hastigheden?
Avatar billede lasio Nybegynder
28. februar 2001 - 23:06 #3
Ja den læser med 39,2Mb og skriver med 39,96 det er testet med  Pinnacle systems DVExpert så det går hurtigt
Avatar billede lasio Nybegynder
28. februar 2001 - 23:09 #4
Før i tiden lyste harddisk lampen som en 60Watts pære nu blinker den kun når jeg afspiller video.Men det vigtigste med raid var at harddiskene var ens .Det var det jeg fik at vide da jeg købte.
Avatar billede casper_o Nybegynder
28. februar 2001 - 23:28 #5
Det tror jeg, jeg vil prøve, tak for hjælpen, det ville være fedt hvis man kunne sætte 3 eller 4 sammen
Avatar billede casper_o Nybegynder
01. marts 2001 - 12:46 #6
Jeg har undersøgt sagen selv, og fundet ud af at en RAID controller kan understøtte 2 eller 4 HD\'er.

Spørgsmålet er så bare om processeren ikke bliver overbelastet i forhold til hvor meget Man vinder ved RAID systemet.
Avatar billede lasio Nybegynder
01. marts 2001 - 13:21 #7
Jeg ved ikke noget om processoren bliver overbelastet,jeg har en processer Athlon Thunderbird 1000MHz og har ikke haft problemer og harddiskene er 2 Ibm på hver 30Gb (7200),men hvad skal du bruge det til?
Lasse
Avatar billede casper_o Nybegynder
01. marts 2001 - 13:24 #8
Det er da meget vigtigt at vide om den performence man vinder ved RAID, bliver æd i den anden ende ved nedsat processer kraft
Avatar billede caep Nybegynder
10. marts 2001 - 21:00 #9
Jeg har en meget klar holdning til RAID. Hvis du tænker på at bruge en ata-100 RAID controller skal du være opmærksom på hvilke Raid systemer den understøtter. 0 og 1 er kun til at lege med. Der er ved flere tests ingen mærkbar effekt af dette. Maks 15-20% ved intensiv brug. Desuden skal diskene normalt være rimelig ens for at det vil virke optimalt. Derfor er det som udgangspunkt en bedre ide at købe en større ny disk, da en 60 GB HD er mere end 20% hurtigere 30 GB disk. Med mindre du vil benytte de mere avancerede RAID former skal du ikke bruge RAID.