Avatar billede deurell Nybegynder
29. august 2004 - 15:34 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

dpi i photoshop

Jeg skal lave en regningsblanket i a4 størrelse som jeg skal have trykt på et trykkeri.
Jeg vil lave den i Photo Shop og kravene fra trykkeriet er at den skal være i pdf og minimum 300 dpi.

Hvor vælger jeg dpi? for jeg kan forstå at det ikke er det samme som ppi hvilket jeg dog godt kan finde.

Håber at der er en af jer der lige kan guide mig igennem den...

mvh Deurell
Avatar billede cillas Nybegynder
29. august 2004 - 15:36 #1
I resolution vælger du 300 Pixels/inch
Avatar billede doggy82 Praktikant
29. august 2004 - 15:41 #2
Det er det samme.

Eller rettere, når de siger DPI mener de PPI.
Læs her: http://www.eksperten.dk/artikler/79
Avatar billede deurell Nybegynder
29. august 2004 - 15:42 #3
er du sikker på at pixel/inch er det samme som dot per inch?
Jeg har i andre spørgsmål læst mig til at det ikke er det samme...
Avatar billede cillas Nybegynder
29. august 2004 - 15:44 #4
Som doggy siger. Når et reklamebureau kræver det i 300dpi skal det bare laves med 300p/i i Photoshop. (Laver selv stuff til vores eget reklamebureau til tider, og de har ikke klaget endnu.. hehe)
Avatar billede doggy82 Praktikant
29. august 2004 - 15:44 #5
Nej det er ikke det samme.
Men når de siger DPI mener de PPI.
Avatar billede doggy82 Praktikant
29. august 2004 - 15:47 #6
Men altså, læs den der artikel.

PPI er opløsningen når filen er på computeren.
DPI er opløsningen som man trykker/printer med.

Men man siger normalt DPI om begge dele.
Avatar billede deurell Nybegynder
29. august 2004 - 15:55 #7
Jeg stoler på hvad i siger, så når jeg lige har givet dem resultatet og de nikker med hovedet på trykkeriet accepterer jeg.
Avatar billede deurell Nybegynder
30. august 2004 - 23:13 #8
I har begge ret og gav den rigtige forklaring.
Når de siger dpi mener de ppi
Avatar billede doggy82 Praktikant
30. august 2004 - 23:24 #9
:-)  Jeg siger da os' selv dpi når jeg mener ppi :D
Avatar billede cgleerup Nybegynder
05. september 2004 - 13:55 #10
Det er faktisk såre simpelt! men husk at det IKKE er det samme, det er meget vigtigt for kvaliteten af det grafiske arbejde at man forstår denne helt basale grundregel.
Men ja - når de siger 300dpi mener de ppi.

Jeg har lavet nogle indlæg med forklarringer til dette spørgsmål... smut eventuelt forbi dem, eller andres hvis du vil vide mere om emnet, det er uhyre interessant og let forståeligt!