Avatar billede jlennart Nybegynder
28. august 2004 - 20:32 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Slave-harddisk er unreadable i Windows 2000

Hej

Jeg har installeret en ekstra harddisk (IBM DAQA 32160) i min PC, der kører Windows 2000. Den står som primary slave under opstarten, men i Disk Management står den som unreadable.
Jeg har prøvet at formatere den både på en anden computer med XP og vha. en Win98-bootdiskette, og formateringen lykkes, men når jeg installerer den som slave er den stadig unreadable.

Mangler jeg en driver?
Avatar billede disable Nybegynder
28. august 2004 - 20:34 #1
Muligvis et dumt spm.... Men har du tjekket jumper-settings på den fysiske disk?
Hvad står de til ?
Avatar billede jlennart Nybegynder
28. august 2004 - 20:43 #2
Jumpers er sat til Device 1, og disken virker fint i XP.
Avatar billede disable Nybegynder
28. august 2004 - 20:48 #3
Har du prøvet at sætte jumpers til at være decideret 'slave' ?
Går ud fra, at du vil have den i som ekstra HD ..

Hvis du flytter jumpers på HD'en til at være slave og genstarter.. Hvad siger BIOS så?
Jeg har haft det samme problem engang.. Men da hjalp det at gå i BIOS og søge igen.. (Efter jeg havde flyttet jumpers..) .. Så startede svinet fint op.

Der er hajer herinde, der er laaaaaaaaaaangt bedre til dette end jeg.. Men kommenterede, fordi jeg har oplevet det tidligere ... :-s
/d
'It's not the hours, you put in.. It's what you put in the hours...'
Avatar billede serverservice Praktikant
28. august 2004 - 21:43 #4
For at det skal virke skal din "gamle" disk være jumpet til slave bagpå drevet - du ser jumperen bagpå hvor der står- sl=slave, ma =master, cs=cable select.
Der kan kun være eeen master og kun een slave på hvert kabel.

Når det er gjort går du  i bios og hvis du har en harddisk detection klikker du dig igennem guiden og vælger LBA mode- derefter for dine drev - indstil dem til autodetect.
Læg mærke til når du start din pc op at den nye disk indlæses på de sorte sider, hvilket er tegn på at den er detected rigtigt.
Avatar billede serverservice Praktikant
28. august 2004 - 21:45 #5
Der findes dog nogle undtagelser mht. jumpersettings med flere diske, men så skal jeg vide hvilke diske du har hvis nødvendigt.
Avatar billede jlennart Nybegynder
28. august 2004 - 23:03 #6
Mine jumpermuligheder på den gamle disk er: "device 0", "device 1", "cable sel", "spare" og "disable wrt cache". Den er i øjeblikket sat til "device 1", da jeg går ud fra, at "device 0" er master?
Avatar billede jlennart Nybegynder
29. august 2004 - 19:24 #7
Disken bliver fundet under opstarten, og jeg kan se den under disk management, men jeg kan ikke komme ind på den eller formatere den. Hjælpefilen giver ikke nogen tips til, hvad man gør med en disk, som er unreadable. I device manager får jeg at vide, at disken fungerer.
Avatar billede serverservice Praktikant
29. august 2004 - 19:32 #8
du skal måske bare give den et drevbogstav og så opret partition-formatere, ok?
Avatar billede jlennart Nybegynder
29. august 2004 - 19:47 #9
Hvordan gør jeg det?
Avatar billede jlennart Nybegynder
20. januar 2006 - 19:52 #10
x