Avatar billede rangertg Nybegynder
28. august 2004 - 14:49 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Spændings/strøm problem

Jeg har en temperaturstyring som får 12VDC på indgangen og leverer 5-12VDC på udgangen. Problemet er at styringen maks. kan levere 165mA, hvilket helst skulle være 5-600mA. Nogen der har en idé.
Avatar billede richardjensen Seniormester
28. august 2004 - 16:35 #1
<styringen maks. kan levere 165mA, >
Er det ved kortslutning, - eller ved hvilken belastning ?
( Hvad indeholder den styring ? )
Vh. Richard
Avatar billede richardjensen Seniormester
28. august 2004 - 16:41 #2
Forsyningen - de 12 v på indgangen - kan vel levere strøm nok ?
Vh. Richard
Avatar billede rangertg Nybegynder
28. august 2004 - 16:42 #3
Styringen hedder "Noisemagic Thermocontrol NMT-2", og jeg ved ikke hvad styringen indeholder, men måske kender du den. Det er et meget lille print og på en lille lable står der, "load stabilized output allows use with fan up to 2,5W".
Jeg går ud fra der er ved fuld last, altså ved 12VDC, 165mA.
Avatar billede rangertg Nybegynder
28. august 2004 - 16:42 #4
Ja det kan den
Avatar billede richardjensen Seniormester
28. august 2004 - 17:02 #5
Du ønsker 5-600 mA - har du tænkt på, at det ved 12 volt giver 6-7.2 w ?
Reguleringen er dimensioneret til max 2.5 W.
Måske er din blæser for 'grådig'
Jeg kender ikke den styring, men jeg forestiller mig noget med en termoføler som direkte eller med forstærkning styrer en transistor-udgang.
Vh. Richard
Avatar billede rangertg Nybegynder
28. august 2004 - 17:08 #6
Ja jeg ved godt at det giver 6-7W. Og du har nok ret med at det er en termoføler osv.
Problemet er at jeg har tre blæser som blæser ind og tre som blæser ud af min PC, og jeg ville godt sætte dem par vist sammen, men så kommer jeg over de 2,5W.
Avatar billede richardjensen Seniormester
28. august 2004 - 17:21 #7
Prøv at søge på nettet ( med fx Google ) efter :  Noisemagic Thermocontrol NMT-2
Der er en del forklaring. Mit gæt med termoføler ( NTC ) var rigtig, resten er ikke så enkel, som jeg antydede, - se selv.
Hvis du vil drive 6 blæsere med ialt 2.5 W - så er der ikke meget til hver !
Jeg er ikke klar over ideen i at sætte dem parvis.
Jeg ville nok prøve at lade den NMT-2 styre en transistor af passende størrelse,- hvor meget bruger de 6 'for fuld skrue' ?
Vh. Richard
Avatar billede rangertg Nybegynder
28. august 2004 - 17:25 #8
Ok, jeg udtrykte mig nok forkert. Jeg vil sætte dem parvist(ind/ud) med hver sin NMT-2 styring. Det med en transistor har jeg også tænkt på, men jeg er ikke helt klar over om jeg så stadig væk har mine 5-12VDC. For det er jo den lave spænding som gør blæserne "lydløse".
Avatar billede richardjensen Seniormester
28. august 2004 - 17:41 #9
Aha, - 'Tågen letter'!
På adressen fra før kan du se en grafisk sammenhæng mellem temperatur og udgangsspænding, - højere temp. medfører højere spænding ud. Det passer jo ret pænt til at styre en NPN transistor.
På denne adr.: http://www.gromit.dk/computer/stoej/psu.htm  kan du læse lidt om hvordan en 'lidelsesfælle' har klaret sit problem - og stiller sin løsning til fri afbenyttelse for andre !
Vh. Richard
Avatar billede rangertg Nybegynder
28. august 2004 - 17:47 #10
Helt klart. Vil du godt gi' et svar så jeg kan give dig points.
Avatar billede richardjensen Seniormester
28. august 2004 - 17:56 #11
OK, - håber du får 'strikket' en god løsning.
Det er generende med ret meget blæserstøj, - men det dur heller ikke at overophede computeren.
Held med projektet.
Vh. Richard
Avatar billede rangertg Nybegynder
28. august 2004 - 18:01 #12
Tak for hjælpen. Ja der er meget træls med støj fra PC.