Avatar billede theresa Nybegynder
27. august 2004 - 23:50 Der er 9 kommentarer

Exchange 2003 Cluster - sammen med Exchange 5.5

Er det ikke muligt at have en Exchange 2003 server i cluster til at snakke med en Exchange 5.5 på andet domain ??? Setup er følgende : Kører pt med NT 4 domain og Exchange 5.5 ! Der er oprettet nyt Win2003 domain og two-way trust i mellem. Win2003 domain skal køre en Exchange 2003 server i mixed mode med den nuværende Exchange 5.5 ! Har fulgt microsofts vejledning mht deployment tools (AD, domain prep, forrest prep osv). Det nye Win2003 domain er sat op i cluster. Under Exchange 2003 installationen vælger jeg naturligvis mixed mode - men når jeg skal vælge imellem nyt Organization eller join - er det kun muligt at vælge et nyt Organization ?? I logfilen for Exchange setup skriver den noget i retning med at den har fundet ud af installationen foregår på et Cluster - hvorfor Exchange 5.5 server page ikke vises ?? Iflg Micrsoft kb 316886 - dog relateret til Exchange 2000 - er det et problem med min løsning fordi SRS Servicen ikke supporteres i et Cluster miljø - men er nødvendig for et mixed mode setup
Avatar billede bufferzone Praktikant
28. august 2004 - 00:08 #1
Det er muligt, men du har potentielt rodet dig ud i noget snavs. Microsoft laver mange gode ting, men min erfaring med exchange clusters er ikke gode.

Jeg ved at det du vil kan lade sig gøre, men jeg er glad for at jeg ikke skal sætte det op og drifte det. God fornøjelse
Avatar billede lap Nybegynder
28. august 2004 - 11:39 #2
Det kan fint lade sig gøre - også i cluster. Jeg vil dog nok mene, at du ikke har tænkt løsningen til ende inden du gik i gang.

Da exchange 5.5 ikke integrerer med AD osv., så vil jeg foreslå, at du har en ny exchange organisation på dit cluster, og så bruger du en connector imod exchange 5.5 i stedet for.

På den måde får du ikke blandet noget sammen - og vælger selv om du vil køre mixed eller native.

Bufferzone> hvad er problemet med exchange i cluster - arbejder i dag med 2 clustre og 3 stand-alone i samme exchange organisation - uden problemer?
Avatar billede bufferzone Praktikant
28. august 2004 - 19:35 #3
Vi havde ufattelige problemer med at få failover til at virke, clustered var i det heletaget pi... ustabilt og krævede nærmest kontinuerligt vedligeholdelse. Vi fik det aldrig til at virke (det var et exchange 5.5 cluster)
Avatar billede johnnymadsen Nybegynder
28. august 2004 - 19:41 #4
Jeg har også udført flere cluster med exchange 5,5, 2000 og 2003.

Dog i mixed mode med 5,5 vil kune give problemer.

Husk dit heartbeat skal være iorden og din qoumdisk også.
Avatar billede bufferzone Praktikant
28. august 2004 - 19:43 #5
vi droppede ideen og delte i stedet tingene op.
Avatar billede theresa Nybegynder
30. august 2004 - 08:12 #6
Hej alle. Tak for svar ! Enig i det ikke er et optimalt setup mht samspillet mellem exchange 5.5 og exchange 2003. Eneste grund er at vi har nogle drift afhængige services der kun er exchange 5.5 kompatible - hvorfor vi indtil videre er nødsaget til at have sådan en server stående. Hvis jeg laver nyt organization på exchange 2003 og forbinder den til exchange 5.5 med en connector - er de så fuldt integrerede sammenlignet med at køre mixed mode ? tænker på om man har alle funktioner - såsom at flytte mailboxe, rehome public folders osv ? er der nogen der kendte svaret på om microsoft ikke tillader at join et exchange 5.5 organization når man installerer exchange 2003 fra et cluster ? kan forestille mig cluster problematikken i mixed mode, men forhåbentlig er det også kun en kortvarig situation for os. heartbeat og quorum disk er ok !
Avatar billede theresa Nybegynder
01. september 2004 - 09:38 #7
lap> hvilken connector mener du når vi snakker om to særskilte exchange org ! vi er nok efterhånden ude i en løsning hvor vi opretter et nyt org til exchange 2003 og så flytter data fra over fra den gamle exchange 5.5 ! mener ikke man kan lave en exchange connector mellem to særskilte org - men den mening er relateret til exchange 5.5 !
Avatar billede lap Nybegynder
01. september 2004 - 09:49 #8
Du kan helt sikkert ikke flytte mailbokse, rehome public folders osv., hvis det sættes op som to separate organisationer. Vi benytter exmerge til at flytte postkasser imellem de to miljøer.

Om der findes en konkret connector er jeg ikke klar over (bruger en connector til groupwise), men ren smtp kan under alle omstændigheder bruges.

Se på http://www.computerperformance.co.uk/exchange2003/exchange_2003_ADC.htm som beskriver muligheden for at integrere og migrere exchange 5.5/2003
Avatar billede lap Nybegynder
04. december 2004 - 21:17 #9
lukketid?