Avatar billede marksdb Nybegynder
24. august 2004 - 19:02 Der er 17 kommentarer

hjælp til strømforsyning?

Idag var jeg så kvajet at brænde min strømforsyning af ved at sætte en Liquid Neon lampe i kabinettet. Det var åbenbart mere end forsyningen kunne klare, jeg er dog i tvivl præcis hvor jeg kvajede mig...
Da jeg har en del siddende i min computer der optager 4pin-strømstik kunne det enten tyde på at jeg bare har proppet for meget i rent generelt for min stakkels 350W forsyning eller også har jeg proppet for meget i et enkelt 4pin-stik.
Hvad kan man højst byde et 4pin-stik?

Jeg bestilte for lidt siden en 500W forsyning, men nu vil jeg være sikker på at jeg ikke brænder flere ting af så, hvordan skal jeg fordele følgende apparater i mine 4pin-stik på den nye forsyning?:

3 x harddisk
1 x DVD-drev
1 x Radeon 9800 pro
3 x kabinetblæsere og 1 zalman grafikkortblæser
+ 1 stik til lyset i fronten af kabinettet
og til sidst den farlige Liquid Neon lampe ;)

på forhånd tak
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. august 2004 - 19:44 #1
du må ikke forsyne neonlampen med strøm fra strømforsyningen, startspædningen kan blive meget høj når neonrøret skal tændes, sørg for at forsyne den med strøm fra en ekstern forsyning.
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. august 2004 - 19:45 #2
inden du starter computeren så tænd først for neonrøret, spændingsspidsen kan sagtens forplante sig til computeren.
Avatar billede marksdb Nybegynder
24. august 2004 - 19:58 #3
fra en ekstern forsyning? jamen stikkene er jo ikke ligefrem til at sætte i en stikkontakt....tror ikke jeg forstår hvad du mener.
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. august 2004 - 20:35 #4
ja, så kender jeg ikke den form for neonrør, det jeg taler om er et af de traditionelle med et glimrør og en spole.

Du må vente til der kommer en der kender dit neonrør.
Avatar billede marksdb Nybegynder
24. august 2004 - 22:00 #5
HJÆLP
Avatar billede lbedb Nybegynder
25. august 2004 - 09:39 #6
Din strømforsyning skulle gerne kunne trække både pc'en og lampen, og man kan ikke regne med hvor meget man må trække ud af et 4 pin stik da alle stikkene bliver samlet inde i psu'en til samme sted, derfor skal man lige kigge på hvor meget man har sat til og hvor mange watt psu kan give. Dvs. hvis du kun bruger et stik på psu'en kan du jo trække alle 500 w ud af det stik men hvis du også har en del blæsere, hdd, floppy og cd rom drev. skal man til at tænke på hvor meget hver del tager.
Avatar billede marksdb Nybegynder
25. august 2004 - 15:02 #7
en 500W burde så kunne klare hvad min 350W ikke kunne, ik?
Avatar billede lbedb Nybegynder
26. august 2004 - 22:06 #8
jo.. det burde den.. men stadig væk kommer det an på hvor meget der er sat til.. så du må ik hænge mig op på det hvis det ik virker
Avatar billede marksdb Nybegynder
27. august 2004 - 15:16 #9
nu har jeg prøvet med 500W'eren og den gør det samme som før. vil det sige at der er intet galt med røret, jeg har bare for meget i computeren?
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. august 2004 - 17:15 #10
har du data på det neonrør, de kan da ikke bruge ret meget strøm.
Avatar billede marksdb Nybegynder
28. august 2004 - 08:17 #11
står ikke noget om forbrug på æsken, men jeg tror heller ikke det bruger særlig meget.
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. august 2004 - 12:29 #12
hvis den ikke bruger særligt meget skulle det vel ikke være nødvendigt med en større PSU eller hvad.
Avatar billede marksdb Nybegynder
28. august 2004 - 15:25 #13
jeg var nødt til at købe en ny psu, da den anden brændte sammen så da jeg fandt en 500W til en fair pris, tøvede jeg ikke med at købe den.
Jeg har prøvet at hive det meste ud af psu'en bortset fra det mest nødvendige (hdd+gfx), men selv under de omstændigheder flippede den, så det kan ikke være fordi den overbelaster systemet.
der må da være tale om en defekt, ik?
Avatar billede marksdb Nybegynder
28. august 2004 - 15:26 #14
og "den" er neon røret :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. august 2004 - 15:44 #15
som jeg kender til neonrør skal de startes, om det kræver meget ved jeg ikke, men når først den lyser bruger den ikke strøm af betydning, så det må være startspændingen der er gal.
Avatar billede rangertg Nybegynder
28. august 2004 - 16:54 #16
For lige at komme med en kort bemærkning, så er det vigtigste ved en strømforsyning
hvad den kan levere af Amp. på 12VDC linjen.
Avatar billede marksdb Nybegynder
10. januar 2010 - 16:34 #17
gammel sag, men smid svar og modtag point.