Avatar billede vioce Nybegynder
24. august 2004 - 18:04 Der er 18 kommentarer

Hjælp! Min PC er død!

Hjælp mig. Min computer er stendød. Jeg har prøvet alt der står i min magt, men har ikke nok teknisk forstand til at konkludere hvad fejlen er.

Det hele startede med at jeg ville opgradere fra Win2K til WinXp i forbindelse med en computer-'udrensning'.

Det hele gik forholdsvis glat indtil et af de to sidste punkter i installationen, hvor min computer frøs umiddelbart efter man indtaster data som f.eks. navn, firma, tidszone, netværk mm. Tænkte at det måtte være et enkeltstående tilfælde men nej! Har nok forsøget det samme 15 gange, men hvor den stadig frøs.

Jeg tænkte at jeg måske kunne blive klogere ved at prøve at indstallere XP på samme harddisk men på et andet system. Det gjordte jeg så. Og det gik fuldstendig smertefrit, så har altså en harddisk nu hvor WinXp er indstalleret.

Harddisken tilbage i mit system - tænkte at den måske (hvis jeg var heldig) ville starte direkte op i windows og så kunne jeg køre derfra efter at have indstalleret/afindstalleret drivere og sådan. Men nej. Min computer stopper nu konsekvent umiddelbart efter beskeden 'Verifying DMI pool data', med en blank sort skærm og en blinkende underscore cursor (_) - hvor den kan blinke i al evighed. Har prøvet at resette bios/cmos, frakoblet komponenter (netkort, lydkort etc.), boote bios fra en anden IDE, men intet virker.

Så jeg er rimlig fastlåst.
Nogen der kan hjælpe?
Avatar billede hldc Nybegynder
24. august 2004 - 18:07 #1
Avatar billede vioce Nybegynder
24. august 2004 - 18:32 #2
hdlc ->
Det er ikke det der er problemet. Min computer går videre fra "Verifying DMI pool data", og så kommer der et billede op med om jeg vil starte Windows Normalt, i fejlsikret tilstand etc., fordi jeg jo har slukket mange gange uden windows blev indlæst.
Avatar billede vioce Nybegynder
24. august 2004 - 18:54 #3
...og ligemeget hva jeg så vælger dukker den op med den blanke sorte skærm med blinkende cursor
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. august 2004 - 18:56 #4
har du husket at nulstille bios, de indstillinger passede måske godt til det gamle OS, men med et nyt bør du nulstille bios.
Avatar billede vioce Nybegynder
24. august 2004 - 19:05 #5
Yes det har jeg husket...
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. august 2004 - 19:48 #6
jeg havde et lignende problem for år tilbage, når jeg nåede et bestemt sted i installationen så kunne jeg ikke komme i kontakte med keyboardet, det blev simpelthen koblet ud.
Det gik bedre med et andet keyboard og da systemet kørte kunne jeg godt sætte keyboardet til.
Avatar billede vioce Nybegynder
24. august 2004 - 19:52 #7
Okay, men det er ikke keyboardet der er problemet og har heller aldrig været det.
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2004 - 20:55 #8
Du kan prøve at smide en xp cd i drevet og lave en
sfc /scannow
den reparerer windowsfilerne, måske virker det måske ikke :-)
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2004 - 21:01 #9
Du kunne evt også starte op i en kommandopromt og køre en FIXMBR den skulle gerne reparere din master boot record hvis den er beskadiget. Og måske også en CHKDSK for at få kontrolleret filsystemet.
Avatar billede rebecca Novice
24. august 2004 - 23:09 #10
Har haft samme fejl på en compaq maskine her for nylig som var preInstalleret med xp fra ny (sort skærm og kunne ikke installere xp eller w2000) kontaktede compaq support og kom frem til at det var en fejl i bundkortet der gjorde at jeg ikke kunne Installere xp men det underlige var så at win 9x og Me havde jeg ikke problemer med at Installere dem åd den uden problemer.

Det du har prøvet med at flytte hd til en anden pc og der Installere xp prøvede jeg også men xp har vist noget hardware genkendelse indbygget så det ikke kan lade  sig gøre umiddelbart.

Du kan jo prøve at Installere win 2K igen men den kommer sikkert med samme fejl, en mulighed er jo også at fjerne al unødig hardware f.eks ekstra ramblokke, netkort osv.
og så Installere xp
Avatar billede rebecca Novice
24. august 2004 - 23:12 #11
Kig evt.her på mit spg.>>http://www.eksperten.dk/spm/527885
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. august 2004 - 23:35 #12
rebecca> grunden til at du kunne installere de 2 gamle styresystem er, at de ikke var så kritiske med hardwarefejl som der tilsyneladene er med Win2k & WinXP.
Avatar billede rebecca Novice
24. august 2004 - 23:43 #13
Retaxes>> Ja det er jeg med på
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
25. august 2004 - 00:13 #14
Hvad er det for et bundkort du har ? Mærke og model ?
Avatar billede john.doe Nybegynder
25. august 2004 - 08:53 #15
kontroller din FSB i bios, på ECS og Asrock  bundkort
kan forkert FSB give sort skærm med cursor der
bare står og blinker.
Avatar billede lbedb Nybegynder
25. august 2004 - 09:49 #16
Det du har prøvet med at installere xp på et andet system og så flytte den er desværre ikke muligt, da windows 32bit versionerne har en hal (Hardware Abtraction Layer) som bliver opbygget under installationen og derved kan den kun bruges i en computer med nøjagtig samme sammensætning af hardware (Og nogle gange ikke da chips på bundkortene ikke altid er de samme). Uden at have kigget på computeren vil jeg skyde på at det kan være enten en ram adresserings fejl eller en controller fejl på bundkortet.
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. august 2004 - 11:54 #17
det skal kunne lade sig gøre at install. XP oven på 2K.
I mit forslag om at nulstille bios, vil fsb og mange andre ting rette sig ind til normalværdier.
Avatar billede vioce Nybegynder
25. august 2004 - 18:03 #18
bertie > Dette har jeg prøvet mange gange. Uden resultat.

rebecca > min 2K installation frøs også samme sted hvor XP indstallationen gjorte. har også prøvet at fjerne al unødig hardware uden sucess.

Det mærkelige er, at jeg før har haft XP installeret på selv samme system. Men skiftede til 2K på et tidspunkt men vil nu gerne tilbage til XP.

Mit bundkort er et AOpen AK731394a (altså nogen år gammel). Bios er nulstillet.

Har jeg ret i at jeg så skal prøve at indstallere XP igen, og så arbejde med at den går i stå i stedet? eller...?