Avatar billede bumble Praktikant
23. august 2004 - 23:34 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Påmontering af køler på GFX kort.

Hej.
Jeg skal montere en ny køler på det her kort:
http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=340346
Hvilken køler skal jeg købe? Hvorhenne kan den købes? Og hvordan påmonterer jeg køleren? Kan jeg evt. finde en køler der larmer mindre end andre?
På forhånd tak.
Peter
Avatar billede bumble Praktikant
23. august 2004 - 23:35 #1
Hov jeg glemte at tilføje, det er ikke for at overclocke kortet, køleren er bare i stykker, men gik ud fra at folk her i oc delen har prøvet det før.
Avatar billede egidiussen Nybegynder
24. august 2004 - 00:35 #2
Det er lettere at svare på hvis dit link virkede...
Avatar billede bumble Praktikant
24. august 2004 - 01:16 #3
Well det er en Asus TI-4200. Egentlig er det vel alt i behøver vide, men hvis du vil have mere specifikation om kortet, så dræb din popupkiller og tryk på linket en gang til. :) (Du bliver smidt ind på shg's hjemmeside med en oversigt over gfx, et kort øjeblik efter vil et nyt vindue poppe op med information om den specifikke vare)
Avatar billede bujakasjar Nybegynder
24. august 2004 - 02:43 #4
Jeg vil helt klart foreslå dig at købe denne køler:
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=320786

Det er helt sikert en af de bedste, hvis ikke DEN bedste køler der er lavet til grafikkort.

- BujaKasjAr!
Avatar billede bumble Praktikant
24. august 2004 - 04:49 #5
Tak skal du have. Kan jeg få dig til også at forklare hvordan man sætter den på tager den anden af? Eller giver det sig selv når man har lortet i hånden?
Avatar billede hestenhenning Nybegynder
25. august 2004 - 15:27 #6
Hvis du vil have en lysløs løsning, så skal du vælge denne Zalman (evt. med den ekstra blæser):
http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=320480

Hvis du godt kan tollere lidt lyd, men til gengæld for du bedre performance, så tag den som #BujaKasjAr henviser til!
Men dermed ikk sagt, at Zalman ikk kan klare dit Ti4200! Det er en god køler og den kan helt sikkert klaret noget oc!
/Thomas
Avatar billede ullesan Nybegynder
25. august 2004 - 15:45 #7
jeg har os en Asus GF4 4200 hvor jeg har skiftet blæseren ud med den passive køler som hestenhenning henviser til. Jeg har ligeledes købt det ekstra blæser man kan påmontere på den og det virker meget fint

Installationen af den var ikke særlig svært og der medfølger en meget god guide til hvordan man bærer sig ad (der findes også en flash animation på zalmans hjemmeside der viser trin-for-trin), med gode billeder + dertil medfølger der en skruetrækker c",)

hvis man kører uden det ekstra blæser man kan påmonterer, kan man godt mærke at pladerne bliver varme, så hvis man vil holde dem kolde (samtidig gpu'en) så skal der være et god airflow inde i kabinettet

zalman anbefaler kun at bruge denne blæser hvis man bruger en NVIDIA GeForce FX 5800 eller ATI Radeon 9800 Pro kort (eller bedre), men jeg har valgt nu alligevel at sætte sådan en på.

Når man køber sådan en blæser, følger der en adapter med så man kan bestemme om man vil have blæseren til at køre med 5V eller 12V. Ved 5V flytter den lidt luft rundt (og den larmer ikke) men ved 12V rykker den en hel masse luft rundt (men larmer tilgengæld en del) - af den grund har jeg valgt at sætte endnu  en adapter på, så den nu får 7V hvilket er meget fint idet det både flytter luft rund samt er lydløs

Det var hvad jeg lige ville byde på, håber du kan bruge noget af det.
OBS Det skal dog siges at det kommer til at fylde lidt, så den underlæggende PCI slot ikke kan tages i brug, men det samme problem har man os med Arctic Cooling kan jeg se c",)
Avatar billede ullesan Nybegynder
25. august 2004 - 15:50 #8
her har du lidt mere data til den fra procucentens side

http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=46&code=013