Avatar billede brianbad80 Nybegynder
22. august 2004 - 10:56 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Bærbar & batteri

Hej!

Jeg har en Compaq Presario 700EA med helt nyt batteri.

Jeg vil gerne vide om batteriet tager "skade" (holder kortere tid) af at den bærbare er koblet til strømmen når jeg bruger den? (ofte står den tændt natten over).

Eller er det bedre at lade den helt op og så lade den stå med batteri natten over - så lang tid den nu kan holde.

Eller er det bedre at tage batteriet ud og så bare koble den til strømmen (hvis jeg da kan det)

Håber i kan hjælpe mig!
Avatar billede freehelp Praktikant
22. august 2004 - 11:00 #1
Der er ingen forskel :-)
Avatar billede freehelp Praktikant
22. august 2004 - 11:00 #2
og glemte at tilføje at batteriet ikke tager skade eller får nedsat levetiden
Avatar billede egidiussen Nybegynder
22. august 2004 - 11:18 #3
Hejsa
Jeg er langt fra enig i det free - hvis du bruger strøm fra stikkontakten og derfor ikke bruger batteriet, så skal det tages ud eller ødelægges det!

Jeg finder lige lidt dokumentation...
Avatar billede freehelp Praktikant
22. august 2004 - 11:20 #4
øhh sjovt det ikke er sket på samtlige 300 maskiner jeg har været gennem
Avatar billede nielsmo Nybegynder
22. august 2004 - 11:24 #5
ville mene det er meget forskelligt, havde for ca. 1½ år siden en fujitsu-siemens, hvor batteriet ikke fik en dårligere levetid efter et år, men den ibm jeg har nu(som er et år gammel), har jeg skiftet batteri 2 gange, og skal snart til at sparke til dem igen, for det er dødt igen :(
Avatar billede freehelp Praktikant
22. august 2004 - 11:26 #6
Så reklamere da over det - det er da en fejl i produktet
Avatar billede egidiussen Nybegynder
22. august 2004 - 11:40 #7
Avatar billede freehelp Praktikant
22. august 2004 - 11:43 #8
Citat:
Consider removing the battery from a laptop when running on fixed power. (Some laptop manufacturers are concerned about dust and moisture accumulating inside the battery casing.*Citat slut*

Der står IKKE dette vil nedsætte noget som helst

Dette er generelle forholdsregler ikke ikke noget der bevisligt nedsætter noget som helst.

Kan KUN sige ud fra egen erfaring med over 300 maskiner - at dette har jeg på intet tidspunkt oplevet
Avatar billede freehelp Praktikant
22. august 2004 - 11:44 #9
Removing the battery from the laptop when running on fixed power protects the battery from heat but some battery and laptop manufacturers caution against it. They say that dust and moisture accumulating inside the battery casing could damage the laptop. The dealers will be happy to provide you with a new pack when a replacement is needed a little sooner.
Avatar billede freehelp Praktikant
22. august 2004 - 11:45 #10
The question is often asked if one should disconnect the laptop from the main when not in use. With lithium-ion it does not matter. Once the battery is fully charged, no further charge is applied. It is recommenced, however, to turn the laptop off overnight because of heat harms the battery.

holder du stadig fast i dit indlæg *G*
Avatar billede egidiussen Nybegynder
22. august 2004 - 12:03 #11
JA! - jeg vil stadig anbefale at han læser hele artiklen istedet for at læse dine mere eller mindre udvalgt citater som ikke er sat i contekst.
Det bedste du kan gøre Brian: Skriv en sød mail til HP/Compaq for spørg hvad de anbefaler - det kan nemlig som før nævnt sagtens variere en helt del fra model til model (min egen Acer har en kaput batteri idag fordi den har været sat til strøm hele tiden).
Avatar billede freehelp Praktikant
22. august 2004 - 12:09 #12
Tror lige du selv skal læse den artikel!

Ikke et sted står der noget vil forrringe batteriet eller på nogenmåde nedsætte levetiden.

Tror du skal læse lidt mere om lithium batterier inden du udtaller dig.

Min erfaring sat sammen med artiklen - understøter vist fint det jeg skriver med eller uden mine udvalgte citater!

du bragte selv artiklen ind - og derfor må du da regne med argumenter mod den. Den understøtter på intet punkt det du ref til :-)

Beklager men det holder ikke vand
Avatar billede egidiussen Nybegynder
22. august 2004 - 12:20 #13
For mig handler det ikke så meget om hvem der har "ret" - det handler om at besvarer Brians spørgsmål!
Det kan da godt være at jeg tager fejl, og det er netop derfor jeg henviser til den artikel - på den måde skal Brian ikke kun forholde sig til min ekspertise.
Selvom vi er "eksperter", så kan vi altså stadig lære noget nyt, og det er der sgu mange herinde på eksperten som burde tænke på (og det var ikke en spydig kommentar til dig freehelp, selvom jeg har på fornemmelsen du vil tage det sådan *GG*)
Avatar billede egidiussen Nybegynder
22. august 2004 - 12:21 #14
Forresten Brian:
Hvis du finder ud af hvordan det forholder sig med Hp/compaq batterier, vil du så ikke fortælle os det ?
Avatar billede freehelp Praktikant
22. august 2004 - 12:50 #15
Tager ikke noget til mig - og det er godt vi kan diskutere på et modent plan :-)

Diskution er sundt - jeg studsede bare over du smed et svar så hurtigt - med kommentaren

Som regel mener jeg kun man smider et svar - hvis man kommer med et korrekt svar - og ikke når man kun smider en kommentar *G*
Avatar billede brianbad80 Nybegynder
23. august 2004 - 15:58 #16
Hej!

Jeg synes det er et rigtig godt dokument egidiussen har fundet. Det fremlægger en række guidelines for hvordan man skal behandle sin bærbar/sit batteri - men siger også at der er for og imod næsten uanset hvad man gør. Så man må bare lave sine egne konklusioner:

Når jeg har den bærbare tændt natten over tager jeg batteriet ud (varmen skader batteriet og forkorter levetiden)

Når jeg arbejder med den til daglig lader jeg bare sidde batteriet i - og aflader/lader kun den bærbare helt engang imellem (hver 30. gang)

Tak for hjælpen til freehelp også - men pointene går til egidiussen!
Avatar billede freehelp Praktikant
23. august 2004 - 16:22 #17
lol ak ak ak det er et dokument  - jeg forklare dig hvordan det hele hænger sammen via personlig erfaring. Det side holder på ingenmåde vand
Avatar billede egidiussen Nybegynder
23. august 2004 - 16:51 #18
LOL
Jeg synes faktisk slet ikke det er så stort et problem at ens batteri ikke lever så længe - du skal alligevel næsten altid sætte strøm til din laptop fordi den kan ikke holde strøm mere end max et par timer alligevel. Jeg fik min laptop meget billigt fordi batteriet er defekt, og jeg har slet ikke savnet batteriet...
Avatar billede freehelp Praktikant
23. august 2004 - 16:53 #19
De fleste vil gerne have multibay så det er vist smagssag