Avatar billede goldeneyes Nybegynder
19. august 2004 - 17:13 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvilke ram passer til dette bundkort?

Hej eksperter.
Jeg skal købe ram til min computer, og er kommer i vildrede om hvilke ram der passer.
mit bundkort er et
ASUS P4V533-MX

I manualen står der:
"Memory: 2x184-pin DDR DIMM sockets for up to 2GB memory Supports PC2100/PC1600 unbuffered non-ECC DDR DIMMs."

Det vil vel sige det skal være:
184-pins DDR ram
enten PC2100 eller PC 1600

Er der andet jeg skal være opmærksom på?!?
Avatar billede frederikschack Nybegynder
19. august 2004 - 17:15 #1
CAS latency og ns, men det er mere for performance
Avatar billede frederikschack Nybegynder
19. august 2004 - 17:16 #2
Det bedste er CAS 2 (lavere = bedre)
Avatar billede frederikschack Nybegynder
19. august 2004 - 17:17 #3
I øvrigt er Kingston HyperX super godt
Avatar billede rasmusg Nybegynder
19. august 2004 - 17:17 #4
Bundkortet supporterer op til PC2100 ram, men du burde uden problemer sætte hurtigere ram i. De vil dog køre med samme hastighed som PC2100.

Se evt. også om der er kommet bios opdateringer som supporterer hurtigere ram.
Avatar billede frederikschack Nybegynder
19. august 2004 - 17:20 #5
Der er noget ram som er noget lort, f.eks. har jeg haft problemer med Performance.
Avatar billede frederikschack Nybegynder
19. august 2004 - 17:21 #6
Jeg har installeret Kingston HyperX hos to af mine venner og det kører kanon. Selv kører jeg med 1 GB Dual DDR Kingston HyperX med CAS2 og vidst nok 4,5 ns. Det sparker numse ;o)
Avatar billede frederikschack Nybegynder
19. august 2004 - 17:23 #7
Det er meget vigtigt med CAS. CAS er det antal clockcykles det tager at få adgang til RAM'en, derfor er CAS 3 50% langsommere end CAS 2.
Avatar billede frederikschack Nybegynder
19. august 2004 - 17:24 #8
CAS = CL (CAS Latency]
Avatar billede freehelp Praktikant
19. august 2004 - 17:28 #9
CAS Latency
Brugere der vil overclocke deres RAM klodser, og altså presse ekstra ydelse ud af dem, bør være opmærksomme på begrebet CAS Latency. Mens data overføres i RAM, er der nemlig indlagt nogle små pauser (Latency) for at elektronikken kan følge med, og at der ikke sker fejl i overførslen. Det er klart at jo mindre denne forsinkelse er, jo hurtigere kan RAM klodsen arbejde. Man betegner denne forsinkelse som f.eks. CL2.5 eller CL2. Jo mindre tallet er, jo bedre – så CL2 kan i hvert fald anbefales. Man skal indstille RAM’ens CL-tal i BIOS’en.

Hurtige RAM med små CL-tal (CL2 for eksempel) er altså lavet til at kunne klare højere hastigheder, og de vil dermed også kunne overclockes til mere i MHz, end tilsvarende RAM der er lavet med en højere CAS Latency.
Avatar billede goldeneyes Nybegynder
23. august 2004 - 09:59 #10
Tak for hjælpen