Avatar billede dk_akj Nybegynder
19. august 2004 - 11:48 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Optokobler 230/24VAC samt 24 VDC

Hej

På en microprocessor skal jeg bruge 5VDC som logisk 1

Mit problem er bare at den hardware jeg senere skal koble op mod har enten 230VAC 24 VAC eller 24VDC.

Jeg vil gerne om det var muligt bruge en optokobler der kan klare alle 3.

Kan det lade sig gøre ? Evt. med yderligere komponenter ?

Jeg handler ved el-supply.dk så hvis det kan laves med de produkter de tilbyder vil det bare være super.

//akj
Avatar billede car0e Nybegynder
19. august 2004 - 20:49 #1
Det kan du sagtens.. Hvis du nu bruger en trafo der omsætter dine 230Vac til 24Vac, så kan du lave en stabil DC forsyning på 24V og 5V, 24Vac kan du tage før din brokobling, din DC efter, dine 230V kan før trafo'en og hive dem ud på udgangen af hver deres optocoupler.. Aner ikke om der findes en Optpcoupler der kan klare hele skidtet..

Men alt afhængig af hvor stor en strøm du skal trække fra udgangene, kan du jo bruge et relæ til at drive det..

2 sec, studere lige el-supply..
Avatar billede car0e Nybegynder
19. august 2004 - 20:51 #2
Her er faktisk en 4 i en lakrids der kan gøre det, vil jeg tro.. Er ik helt sikker..
http://www.el-supply.dk/maskine.html
Avatar billede dk_akj Nybegynder
19. august 2004 - 20:52 #3
Car0e >> Det er indgange jeg skal bruge.

En ekstern enhed leverer enten 24/230VAC eller 24vdc. Jeg skal herefter have signalet ind i min Stamp.

//akj
Avatar billede car0e Nybegynder
19. august 2004 - 21:12 #4
Ahh, sorry for satan :P

Havde ik helt fattet princippet.. Så kan du jo bare lave det omvendt vil jeg tro, altså at den spænding på "påtrykker" Optocoupleren, aktiver en 5V's udgang.. Ellers så har et diagram over et kredsløb oppe på arbejde, med nogle relæer og lidt, som set med brugerens øjne, automatisk indstiller "sig selv" til hvilken spænding du smækker i input'et.. Altså, den regulere selv, om du smidder 120VAC i, eller 230VAC eller en anden DC spænding..

Altså, du kan koble alt det på du vil :) Og stadig ha din 5VDC på "den anden side".. Kan lige finde diagrammet til i morgen :)
Avatar billede dk_akj Nybegynder
19. august 2004 - 21:13 #5
Det lyder bare fjong.

//akj
Avatar billede redhat9user Nybegynder
19. august 2004 - 22:52 #6
En simpel optokobler med en diodebro foran og med en formodstand vil kunne gøre det hvis du blot dimensionerer modtager siden til den strøm, der løber ved for eksempel 12V. Hvis der er pull modstande på Basic Stamp indgange (er den ikke baseret på 8051?) skal du have en smule forstærkning af optokoblersignalet.
Avatar billede dk_akj Nybegynder
20. august 2004 - 06:15 #7
redhat9user >>
Det er sådan en fætter:
http://www.parallax.com/detail.asp?product_id=BS2SX-IC

Jeg har selv monteret 10K PullDown modstande.

Har du et diagram ?

//akj
Avatar billede redhat9user Nybegynder
20. august 2004 - 07:25 #8
Ok, den har høj indgangsimpedans, det gør det hele lidt lettere. Hvis det stadig er muligt vil jeg tro du skal hæve din pull-down til 100k på opto indgangene. Det kommer dog til at afhænge af CTR for optokobleren.

Jeg har ikke lige et diagram, og jeg passe børn alene i dag, så et diagram kan jeg først levere omkring midnat. Måske er der en anden, der kan bidrage med et i løbet af dagen. Det smarteste vil være hvis man kan finde en optokobler med to modsat rettede lysdioder og som bevarer et højt CTR ved lave strømstyrker. I givet fald skal du kun bruge optokobleren og en enkelt modstand mere.

I'll be back.
Avatar billede dk_akj Nybegynder
20. august 2004 - 21:01 #9
Avatar billede redhat9user Nybegynder
21. august 2004 - 00:23 #10
Ja, men for at kunne klare både 24V og 240V med samme komponentværdier skal den have en 5W formodstand. Lidt voldsomt, jeg forsøger at finde en anden.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
21. august 2004 - 01:36 #11
Hmm. jeg kunne ikke finde en egnet optokobler med dobbelt LED og specificeret CTR ved lav strøm, så der må en diodebro til. Skal du lave mange er det værd at bruge længere tid på at søge. Du kan se diagramforslaget på

http://www.tonas.dk/eksperten/opto.pdf

Jeg har set PC815 hos www.elfa.se, men den kan garanteret fås mange andre steder. Jeg kan ikke finde en tilsvarende hos el-supply, er det et stort problem?
Avatar billede dk_akj Nybegynder
21. august 2004 - 19:44 #12
Selvfølgeligt kan jeg da købe dem et andet sted.

Dvs. at der findes optokoblere der kan klare både 24 og 230 Volt, det er bare spørgsmålet om hvor man handler ?

//akj
Avatar billede redhat9user Nybegynder
21. august 2004 - 22:17 #13
Egentlig ikke. Optokobleren tåler jo kun få volt. Kunsten er da at undgå for stor effekt i formodstanden ved 240V samtidig med at der løber tilstrækkelig strøm ved 24V. De fleste optokoblere er kun specificeret ned til 0.3-0.5mA, men man har brug for at den virker ned til 0.1mA for at kunne bruge samme komponentværdier til 24 og 240V og for at kunne nøjes med en 0.5W modstand..
Avatar billede dk_akj Nybegynder
22. august 2004 - 08:58 #14
Oki, Hvis jeg nu bruger sådan en dobbeltrettet der kan klare AC og så sætter 2 formodstande foran. en lille og en stor. Derudover en lille jumper som ved 230VAC skal være på pin 1,2 og ved 24V skal være på p 2,3 ??

                      5VDC
                Pin1    |
                .--==--|
input her Pin 2--.      |---Optokobler-------Stamp--
                .--==--|
                Pin 3

Ved 230VAC bruges øverste formodstand
Ved 24v bruges den nederste.

//akj
Avatar billede dk_akj Nybegynder
22. august 2004 - 08:59 #15
Hmm, der røg den "formatering", Prøver igen...

      5VDC
                    Pin1    |
                      .--==--|
input her Pin 2--.      |---Optokobler-------Stamp--
                      .--==--|
                      Pin 3
Avatar billede dk_akj Nybegynder
22. august 2004 - 09:01 #16
Det bliver bedre og bedre :-)

      5VDC
                    Pin1      |
                      .--==--|
input her Pin 2--.        |---Optokobler-------Stamp--
                      .--==--|
                      Pin 3
Avatar billede redhat9user Nybegynder
22. august 2004 - 11:37 #17
Hm.. i min browser ser det mystisk ud, men ja, med to forskellige formodstande vil det kunne virke med den dobbeltrettede optokobler.
Avatar billede dk_akj Nybegynder
22. august 2004 - 13:46 #18
Tak.

Sidste spørgsmål....
Kan du udpege en hos el-supply.dk eller http://www.elektronik-lavpris.dk/eshop/index.asp

//Akj
Avatar billede redhat9user Nybegynder
22. august 2004 - 21:40 #19
Elektronik lavpris har jo ingen optokobler med dobbeltrettet diode, men koblet som på mit diagram og med 2 forskellige input modstande kan de fleste bruges. Brug 100k i serie med dioden ned 240V og 10k ved 24V og vælg en optokobler så højt CTR som du kan finde, så skal det nok gå.
Avatar billede dk_akj Nybegynder
22. august 2004 - 21:50 #20
Oki, Tak for hjælpen.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
22. august 2004 - 21:53 #21
Det var da så lidt. Held og lykke med projektet.
Avatar billede dk_akj Nybegynder
23. august 2004 - 06:54 #22
Redhat >>

Din plageånd er tilbage ;-)

Hvad med denne:
http://sharp-world.com/products/device/lineup/data/pdf/datasheet/pc844x_e.pdf

Den kan jeg få ved elektronik-lavpris.dk

//Akj
Avatar billede redhat9user Nybegynder
23. august 2004 - 13:17 #23
Jo, den kan da fint bruges hvis du hæver din pull-down til 100k.
Avatar billede dk_akj Nybegynder
16. maj 2005 - 20:41 #24
Undskyld den lange ventetid. Havde glemt at lukke.

//akj