Avatar billede adame Nybegynder
18. august 2004 - 18:13 Der er 12 kommentarer

Blå skærm og genstart med fejlen: MACHINE_CHECK_EXCEPTION

Jeg har gennem det sidste halve år fået denne en kedelig blå skærm med fejlmeddelelsen MACHINE_CHECK_EXCEPTION som den så står med mens den lagrer hukommelsen hvorefter den genstarter. Jeg har kun oplevet det i spil og først efter at jeg har spillet 30-90 minutter.

Jeg har ingen anelse om hvad jeg kan gøre, er der nogen som kan hjælpe mig?

Jeg tror nok at jeg oplevede fejlen første gang omkring en uge efter at jeg havde sat min på daværende tidspunkt nye harddisk i.
Avatar billede magictouch Nybegynder
18. august 2004 - 18:24 #1
Hent Everest Home: http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=1&lang=en

Start programmet- PC-sensor og tjek cpu og HD temperaturer
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. august 2004 - 23:37 #2
http://support.microsoft.com/?kbid=329284

Her er nævnt forskellige fejlmuligheder, deriblandt varme, overclockning og ustabil strømforsyning.
Avatar billede adame Nybegynder
19. august 2004 - 15:14 #3
Jeg har ikke overclocket, jeg ved ikke med strømforsyningen men det hele virkede fint i et år inden jeg oplevede denne fejl for første gang. Her er hvad jeg får ud af everest under sensorer efter ca. 15 mins brug Jeg skriver senere hvad jeg får efter et par timers brug.:
Beskrivelse    Værdi
Sensor Egenskaber
Sensor Type    Winbond W83697HF
Sensor Adgang    ISA 290h
Motherboard Navn    ASRock K7S8X / K7S8XE / K7VM2 / K7VM4 / K7VT4-4X

Temperaturer
Motherboard    33 °C  (91 °F)
CPU    58 °C  (136 °F)
Maxtor 6Y080L0    37 °C  (99 °F)
Maxtor 6Y160P0    35 °C  (95 °F)

Køle Ventilator
CPU    3409 RPM

Spændings Værdier
CPU Kerne    1.66 V
+3.3 V    3.18 V
+5 V    4.73 V
+12 V    12.60 V
+5 V Standby    4.92 V

Jeg har en AMD Athlon XP 2600+ Cpu
Avatar billede magictouch Nybegynder
19. august 2004 - 18:02 #4
Hvis den kommer op på 58 grader efter et kvarter, vil jeg foreslå at du piller kabinettet af, og gør forsigtigt rent indeni;) Står toweret, så det kan komme af med varmen?
Avatar billede adame Nybegynder
20. august 2004 - 15:43 #5
Komme af med varmen? Det er jeg ikke helt sikker på. Der er ca. 5-7 cm bag ved computeren og indtil væggen.
Efter 1 times let* brug:
*Firefox og Miranda

Temperaturer
Motherboard    39 °C  (102 °F)
CPU    63 °C  (145 °F)
Maxtor 6Y080L0    47 °C  (117 °F)
Maxtor 6Y160P0    43 °C  (109 °F)

Køle Ventilator
CPU    3444 RPM
Avatar billede adame Nybegynder
22. august 2004 - 16:50 #6
Lige efter en fejlmelding ligger temperaturerne sådan. Jeg vil prøve at gøre rent indeni hurtigst muligt.

Temperaturer
Motherboard    37 °C  (99 °F)
CPU    64 °C  (147 °F)
Maxtor 6Y080L0    47 °C  (117 °F)
Maxtor 6Y160P0    42 °C  (108 °F)

Køle Ventilator
CPU    3479 RPM
Avatar billede magictouch Nybegynder
22. august 2004 - 17:43 #7
Lyder som en god idé;)
Avatar billede adame Nybegynder
24. august 2004 - 21:13 #8
Nu har jeg gjort det. Efter 20 minutters intenst kontor* brug ligge temperaturerne sådan:

Temperaturer
Motherboard    35 °C  (95 °F)
CPU            57 °C  (135 °F)
Maxtor 6Y080L0    42 °C  (108 °F)
Maxtor 6Y160P0    38 °C  (100 °F)

*Kørsel af Openoffice.Org+Firefox+Explorer+IE+Msn+Outlook Express+MySqld-nt
Avatar billede magictouch Nybegynder
24. august 2004 - 21:17 #9
Genstarter den stadig?
Avatar billede adame Nybegynder
24. august 2004 - 21:31 #10
Jeg har ikke prøvet endnu men vil prøve at spille lidt hurtigst muligt.
Avatar billede adame Nybegynder
26. august 2004 - 21:29 #11
Undskyld det sene svar men jeg har nu fundet ud af at fejlen stadig kommer. Den kommer når processoren arbejder på 100% i for lang tid ad gangen, jeg prøvede at rendere noget 3d grafik med yafray og jeg fik den sammme fejlmeddelelse.
Avatar billede adame Nybegynder
04. september 2004 - 18:02 #12
Jeg håber der stadig er nogle som læser denne tråd, forhåbentligtvis. :)

Jeg har de seneste par dage prøvet at finde en måde at fremprovokere fejlen MACHINE_CHECK_EXCEPTION hurtigt og med en sikkerhed om at det sker hver gang. Jeg fandt hurtigt ud af at de fleste gange hvor man kan fremprovokere går der ca. 25 min som når man spiller men det kjan variere op til 65 min. Da jeg ikke har så meget tid, fandt jeg dog frem til at jeg kunne fremprovokere fejlen i løbet af 2 - 7 min ved at konvertere et video klip med Virtual Dub Mod.

I dag har jeg så lavet nogle tests, hvis I har nogle ideer om hvad der kunne være galt og hvordan jeg evt. kunne løse så please svar.

Test 1:
Normal opsætning.
Konvertering af video klip til Xvid processen når at køre i 5 min før MACHINE_CHECK_EXCEPTION indtræffer. I alt 5 min.

Test 2:
Fjernet siderne på kabinettet.
Konvertering af video klip til Xvid processen når at køre færdig(24 min) derefter startes konvertering af original fil til 3ivx som kører i 3 min før MACHINE_CHECK_EXCEPTION indtræffer.

Test 3:
Stadig fjernet kabinet men nu har jeg også hevet stikkene til min sekundære harddisk ud, da det var den seneste hardware ændring inden jeg modtog den første fejlmeddelelse for snart 3/4 år siden.
Konvertering af videoklip til Xvid kører færdig(24 min)
Konvertering af originalt videoklip til 3ivx kører færdig(10 min)
Konvertering af originalt videoklip til Xvid en gang til (24 min)
I alt ca. 1 time uden fejlmeddelelse. Herefter har jeg ikke foretaget nogle tests da jeg tror at det ikke vil være muligt at fremprovokere fejlen på denne opsætning.

Jeg ved ikke hvilken konklusion jeg skal drage og slet ikke hvilke muligheder der eventuelt er for at løse problemet så hvis der er nogle som har den mindste idé om hvad der er galt og hvordan jeg evt. kan løse det. Bare skriv.

På forhånd mange tak.
Adam Ehlers Nyholm Thomsen