Avatar billede wilweb Nybegynder
17. august 2004 - 16:18 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Afvikling af en *.mov eller *.avi fra cdrom

Hej er der nogen der har noget erfaring med stand alone players, som skal afvikle film klip direkte fra cd-rom drevet.

Jeg tænker på hvor stor kan en film være uden at hakke.
(jeg ved godt at der findes forskellige konfigurationer af computere) Det er nok mere generelt erfaring jeg søger.

Jeg syntes også at jeg har mest held med at bruge AVI importeret som MOV i Director 8.5 , er der nogen med erfaring med det?

Håber på lidt hjælp.
Avatar billede brianus Nybegynder
17. august 2004 - 21:12 #1
Hvis du bruger en exe-fil fra flash som afspiller til en .flv, kan du godt lave 640*480 video med en framerate på 25, som afvikles smooth på computere helt ned til 800 mhz cpu. Og så er du helt ude over problemer med, om brugerne har den rigtige afspiller installeret.
Avatar billede wilweb Nybegynder
17. august 2004 - 22:12 #2
exe-fil fra flash, hvorfor ikke fra director?
800 mhz cpu, jeg forventede måske at det ville være cd-rom drevet der ikke kunne flytte data hurtigt nok.
Jeg regner med at bruge ½ video format 360 x 288 px , men jeg går nu igang med at teste så må vi jo se.
Avatar billede brianus Nybegynder
17. august 2004 - 22:40 #3
Undskyld, jeg havde ikke lige set, det var director-kategorien. Fidusen ved Flash er, at exe-filen kan afvikle video selv. Så vidt jeg ved, bruger Director den player, der (måske) ligger på brugerens computer.
Avatar billede medieroed Praktikant
17. august 2004 - 23:57 #4
Jeg har også tidligere haft gode erfaringer med at importere .avi som .mov i dirctor, men måske er det en ide at omdanne din .avi til en rigtig .mov, idet mov ikke er så hårdt komprimeret som avi - hvilket igen betyder at brugeren skal bruge mere computerkraft for at "udpakke" filen fra cd-rom'en.
De fleste computere skulle dog kunne afvikle video i en ok kvalitet, så du bør nok kigge lidt på hvor stor dataraten er fra brugerens vd-rom drev:
du kan finde en generel vejledning fra macromedia her:
http://www.macromedia.com/support/director/how/expert/playback/playback05.html

Husk iøvrigt at hvis du bruger andre lyde, underlægningsmusik, billeder eller andet, samtidigt med videoen kræver skal du tage højde for dette i forbindelse med dataraten fra cd'en.

Håber du kan bruge mit svar til noget..
Avatar billede medieroed Praktikant
18. august 2004 - 00:00 #5
Jeg mente selvfølgeligt at .mov brugte færre systemressourcer end .avi.
men måske skulle du overveje at installere dine movies på brugerens harddisk, evt. med buddi api xtraen
Avatar billede clausbr Nybegynder
18. august 2004 - 00:07 #6
hvis du bruger avi vil du kunne lave en auto start med en text fil sådan her

Filen heder autorun.bat

[AutoRun]
open=movie.avi
icon=movie.ico

icon bedtyder at den vil vise et bilde eller icon isted for cd drevet standart ico.
Avatar billede wilweb Nybegynder
18. august 2004 - 23:08 #7
medieroed: Ja jeg ville meget gerne installere det på brugerens computer. Ved du hvad buddi api xtraen koster og hvor man kan købe den? og er det til at finde ud af.
God oplysning om forskel i komprimering af AVI og MOV. Det var jeg ikke klar over, dog oplever jeg at mine AVI'er bliver meget mindre end mine MOV (samme filmklip).

clausbr: tak for dit svar, det er dog ikke lige det jeg er ude efter.
Avatar billede wilweb Nybegynder
18. august 2004 - 23:11 #8
brianus: Director inkludere sin player i sin exe fil, så det er bare lige til at afvikle.
Avatar billede medieroed Praktikant
19. august 2004 - 11:03 #9
du finder buddy api her
http://www.mods.com.au/budapi/
den er gratis hvis du kun bruger to funktioner.
Avatar billede wilweb Nybegynder
19. august 2004 - 22:01 #10
Takker alle, og medieroed du får point det var lige det jeg søgte efter..