Avatar billede kego Nybegynder
17. august 2004 - 13:00 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Dynamic Disks - skifte oprindelig systemdisk?

Hej,

Jeg har en server 2003 på en 30gb disk, som jeg vil skifte ud med 2 200gb diske, som skal køre som Dynamic Disks - raid 1.

Jeg havde forestillet mig, at jeg satte den ene 200gb disk ind som mirror, derefter fjernede den oprindelige systemdisk, startede op ved mirror og derefter indførte den anden 200gb som nyt mirror.

Men kan dette lade sig gøre? Er der en vigtig detalje, som jeg har overset?

Håber i har lidt input :)

De bedste hilsner
Kristian
Avatar billede serverservice Praktikant
18. august 2004 - 13:55 #1
ja , var det svar nok?
Avatar billede serverservice Praktikant
18. august 2004 - 14:07 #2
Nå spøg til side *G
Der står noget om det her http://www.eksperten.dk/artikler/62, og jeg er ikke helt enig om hvad der står om raid1 = mirror.
Du kan i princippet godt tilføje din 200Gb disk til dit mirror, men så kan du kun udnytte de 30 Gb på hver disk og da de er ens = ialt 30GB.

Det du skal gøre er: tage et image af din 30Gb disk Og smid det på din 200Gb - opret dynamisk disk og lav dit mirror til den anden 200Gb disk. brug så din 30Gb disk til noget andet.
Avatar billede kego Nybegynder
18. august 2004 - 14:22 #3
Tak for begge svar ;)

Jeg kan se din pointe i, at de to diske kommer til at have en udnyttelse på 30gb, hvilket jo ikke er hensigten. Grunden til at jeg lige troede, at jeg kunne skære ind over græsplænenen her, er at jeg ikke har haft held til at få lavet et image af min systemdisk. Du kender ikke til alternative løsninger - evt. at kunne udvide volumen til at bruge alle 200gb når 30gb disken er ude af billedet - eller noget helt andet?

Jeg er ganske ny i min administration af 2003 serveren, så bær over med mine muligvis lidt naive forestillinger om, hvad der kan lade sig gøre ;)

De bedste hilsner
Kristian
Avatar billede serverservice Praktikant
18. august 2004 - 14:26 #4
Det gør du bare med dit image program - alstå udvider dit image til hele disken , hvis det er det du vil- måske gør dit imageprogram det automatisk når du smider det på den 200Gb (hvilket jeg ikke lige kan huske, men du ser det straks når det er gjort)
Behold din 30 Gb som backup indtil det andet fungerer 100% perfekt.
Avatar billede kego Nybegynder
18. august 2004 - 23:58 #5
Jeg fik mit image program til at virke med min nye IDE disk - tidligere havde jeg forgæves forsøgt at få skrevet et image til min eksterne maxtor disk.

Men således kunne jeg lave en klon til min nye IDE disk og nu ligger vejen åben for raid 1 via dynamic disks med mine 2 200gb disks ...

Tak for svarene - point delt ud.

De bedste hilsner
Kristian
Avatar billede serverservice Praktikant
19. august 2004 - 09:24 #6
helt iorden