Avatar billede ravnkilde Nybegynder
27. februar 2001 - 12:20 Der er 9 kommentarer og
7 løsninger

Køb af CD-brænder - IDE eller?

Jeg overvejer at købe en Plextor 16/10/40, men er i tvivl om jeg kan udnytte 16x hastigheden, hvis jeg vælger IDE.

Min maskine: Athlon 800 MHz / 128 MB / Quantum Fireball 20,5 7200RPM.

Eller skal jeg i stedet investere i et FireWire eller SCSI kort og forbinde brænderen gennem et af dem?

På forhånd tak for jeres svar!
Avatar billede makse Nybegynder
27. februar 2001 - 12:24 #1
Ja, du kan sagtens udnytte 16x hastigheden på IDE.

Desuden kører den også med burnproof, så det er måske lidt overkill, at bruge SCSI. Men hvis du i fremtiden planlægger at gå over til et SCSI system, så er det jo et godt sted at starte.
Avatar billede bantz Nybegynder
27. februar 2001 - 12:31 #2
SCSI ..... helt sikkert...
Avatar billede makse Nybegynder
27. februar 2001 - 12:32 #3
http://www.cdrlabs.com/review.php3?reviewid=27 har de en udemærket test af Plextor 16/10/40
Avatar billede knightdear Nybegynder
27. februar 2001 - 13:02 #4
Som din maskine står, er det fuldt ud rigeligt, at købe en ide brænder, men vil du på et tidspunkt have dvd i, så plejer det at give problemer, hvis både brænderen og dvd\'en er ens... :o)

KnightDear
Avatar billede cyber_freak Nybegynder
27. februar 2001 - 13:18 #5
køb en SCSI-controller,da det efter min mening kører mere stabilt.
Jeg har en plexwriter 8x SCSI, og den kører som en drøm.
mange af mine venner kører med IDE, de brænder ca 70% stabilt.
Jeg har aldrig være under 98%....
Du kan købe en udemærket SCSI controller...for 400,- helst Adaptec, det har jeg bedst erfaring med.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Cyber_Freak<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Avatar billede knightdear Nybegynder
27. februar 2001 - 13:37 #6
En scsi-controller koster minimum 800-1000,- hvis du vil have noget ordentligt, en controller til 400,- er ikke meget værd, selvom det er Adaptec, hvad angår fejlbrænding, har jeg den samme brænder som du, dog som ide, og har også haft en x8, jeg har ingen fejlbrændinger overhovedet, kun et 2 som var min egen fejl, og fejlbrændinger kan også sagtens skyldes forkert hardware konfiguration, f.eks. en langsom harddisk og brænderen på samme ide kanal... :o)

KnightDear
Avatar billede zerozool Nybegynder
27. februar 2001 - 13:37 #7
Ja det kan du sagtens jeg har selv en der brænder med 12/10/32 og den virker rigtig godt. Ingen problermer
Avatar billede morten_b Nybegynder
27. februar 2001 - 13:51 #8
Du kan sagtens udnytte de 16x selv om det er en IDE-brænder. Din computer er mere en rigelig stærk nok til det. Fordelen ved at købe en SCSI skulle være at du kunne side og lave noget andet, mens den brændte uden risiko for at brændningen \"tog kræfter\" fra CPU\'en. Som makse siger sikrer burn-proof at du ikke får buffer-underrun, så det er ikke noget problem.

Efter min mening er der derfor ingen grund til at investere i en SCSI-controller, med mindre du ikke kan klare at din computer er en smule langsommere i de ca. 5 min. det tager at brænde en CD med 16x.
Avatar billede gheko Nybegynder
27. februar 2001 - 19:39 #9
Køb IDE brænder med Burn-proof, og vælg et CDrom drev med omhu ud fra tests fra f.eks. http://www.cdspeed2000.com
Avatar billede ravnkilde Nybegynder
01. marts 2001 - 10:59 #10
Tak for de mange hurtige og gode svar.

Jeg har nu købt en IDE-brænder, Plextor 16/10/40. men kan det passe at der ikke er noget strømkabel med, eller skal det købes separat?
Avatar billede makse Nybegynder
01. marts 2001 - 11:01 #11
Nej, det er der normalt ikke.

Så du skal ned i din lokale EDB shop, og købe et Y-kabel.
Avatar billede morten_b Nybegynder
01. marts 2001 - 11:31 #12
Nej, der fulgte heller ikke noget strømkabel med min Plextor-brænder.
Avatar billede ravnkilde Nybegynder
01. marts 2001 - 12:57 #13
morten b:

Nu har jeg købet et såkaldt Y-kabel, men efter at have åbnet maskinen, ser det ud til at der er ledige strømkabler nok.

MEN et andet problem er nu, at de to IDE-porte naturligvis er optaget af et CD-drev og af harddisken! Det har jeg selvfølgelig ikke tænkt på! (jeg er en amatør!) Få at få plads til min brænder, er det så nødvendigt at pille CD-drevet ud og erstatte det med brænderen, eller findes der en anden løsning?
Avatar billede makse Nybegynder
01. marts 2001 - 13:21 #14
Normalt er der to stik på IDE kablerne. (Fladkablet) Hvis der ikke er det skal du ud og købe et.
Avatar billede ravnkilde Nybegynder
01. marts 2001 - 13:24 #15
Hej makse!

Tak for dit hurtige svar. På det medfølgende IDE-kabel er der to hunstik, et i hver ende og et cirka på midten, ligeledes et hunstik!
Avatar billede makse Nybegynder
01. marts 2001 - 13:28 #16
:) Jeg var faktisk igang med at skrive til her, da du oprettede det andet spørgsmål.

Men gør som bojohansen skriver i det andet spørgsmål.