Avatar billede monic Nybegynder
17. august 2004 - 09:53 Der er 12 kommentarer

Bærbar med Windows XP kan ikke længere starte op

Jeg har fået en bærbar ind som ikke længere kan starte op. Jeg får forskellige valg i opstarten hvor jeg kan vælge at starte den op i almindelige tilstand, i safemode eller med sidste kendte profil. Problemet er at uanset hvad jeg vælger, så når den aldrig at starte helt op, men går genstarter midt i opstarten, så jeg kommer aldrig helt videre. Der har sandsynligvis været virus på maskinen. Hvilke muligheder har jeg for at få den til at virke igen hvis jeg ikke vil formatere?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
17. august 2004 - 09:57 #1
Du har nok ikek andre muligheder end en repair. Her er "standard vejledningen":

prøv med en Repair

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyindstalation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.
4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny indstalation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler :-)

7:PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q315341

taget fra resten ;o)
Avatar billede c-holst Novice
17. august 2004 - 09:57 #2
en repair kunne være en mulighed
http://hcma.dk/tips&tricks.htm#install_repair

er den ntfs eller fat32, for hvis den er fat32, findes der i føle ekspertene en meget god "dosscanner"
Avatar billede titwenty Nybegynder
17. august 2004 - 09:58 #3
Meget små muligheder hvis det er virus. Jeg tror dog at nogen måske har rodet med bios'en og den kan resettes. Når du starter maskinen må du ind i bios (tryk DEL - på de fleste maskiner, eller se brugsanvisningen). Find det punkt i menuen som hedder noget med "safe" indstillinger og vælg dette. Vælg gem og exit. Dette må du prøve først. Hvis det virker må du fejlsøge videre derefter. Måske er det den eneste fejl - måske er hele windows ødelagt. Man kan aldrig vide før bagefter :-)
Avatar billede c-holst Novice
17. august 2004 - 10:00 #4
så er det jo ultimate boot cd, hvis du vil lave et systemtjek uden kørende styresytem.
http://ultimatebootcd.com/

skal dog siges, at det er uden for mit gebet at vejlede dig i den sag, måske kan toonybrandt sige mere om den cd:-)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
17. august 2004 - 10:09 #5
Jeg bruger da ultimate boot cd.
Det jeg har brugt den til er ramtestning og hardisk-checkning/klargøring, altså memtest86 og powermax/maxblast.
Men mit første bud er stadig en repair. Indtil nu er der ikke noget der tyder på hardwarefejl. Fejler repair'en under installationen, ja så indikerer det hardware-fejl af en eller anden slags og så kan det tunge skyts rulles ud på det tidspunkt.
Avatar billede monic Nybegynder
17. august 2004 - 10:11 #6
ok, tak for buddene - jeg vil lige prøve med en repair når ejeren kommer med sin XP cd.
Avatar billede c-holst Novice
17. august 2004 - 10:14 #7
fandt du ud af om den er fat32 eller ntfs
Avatar billede monic Nybegynder
17. august 2004 - 10:25 #8
nej, hvor kan jeg se det henne?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
17. august 2004 - 10:41 #9
Hvis du starter den på en windows 98 bootdiskette, kan du køre programmet
fdisk, sige ja til at understøtte store diske og i menuen kan du vælge at se partitionsoplysninger. Her står så formatet.
Tryk Escape et par gange for at gå ud af programmet.
Avatar billede anddk Praktikant
17. august 2004 - 10:46 #10
Har selv lige haft problemet og det var virus. Købte en 2,5" til 3,5" harddisk adapter, tog harddisken ud og satte i som sekundære i min alm. Pc og scannede disken for virus. Brugte en online scan som fandt en virus. Scannede også for spyware og tog for en sikkerhedsskyld en backup af de vigtige data på disken. Da jeg satte disken tilbage kunne den barbare fint starte XP op.
Avatar billede anddk Praktikant
17. august 2004 - 10:50 #11
Avatar billede c-holst Novice
12. september 2004 - 21:55 #12
Har du brug for mere hjælp, ellers må du genre lukke tråden, så andre også kan få glæde af den

mvh
carsten