Avatar billede dubbilan Nybegynder
16. august 2004 - 20:07 Der er 12 kommentarer

Nyere Athlon XP+ processor til ældre motherboard?

Hej

Jeg sidder med en efterhånden temmelig gammel computer, en AMD Athlon 1 Ghz på et Asus A7V133 motherboard.
Da den er blevet så langsom så den nærmest ikke kan bruges til noget længere, og jeg ikke har penge til en større opgradering, tænkte jeg at jeg ville undersøge hvad en nyere bios måske kunne give af muligheder for større cpu.

Asus's webside siger at bundkortet med en bios opdatering kan køre op til Athlon XP 2100+ (model 6)(palomino)

Så det første spørgsmål lyder om det vil virke med en Thoroughbred i stedet, da jeg ikke kan finde palomino'er nogen steder?
Og det andet spørgsmål går på, at websiden samtidig siger at man skal have PCB: 1.05...
Hvordan finder jeg ud af om jeg har det? Og er det ikke noget som bios-opdateringen måske kunne klare i sig selv?

på forhånd tak...
Avatar billede tubber Juniormester
16. august 2004 - 20:23 #1
Det tror jeg ikke det kan, vil ikke hænges op på det, men en Duron 1300MHz kan vel komme i, dog har den en smule midre L2 Cache men den er go fin til en maskine hvor man ikke redigere video osv.

Tror ikke du kommer meget højere op end de 1400MHz......
Så umiddelbart ville jeg ikke ofre mere i det.....

Hvor meget har du til rådighed af $ ?

Du kan få en fuld opgradering for en små 1000 kr.
Avatar billede dubbilan Nybegynder
16. august 2004 - 21:07 #2
Asus skriver også at uanset PCB kan den køre optil 1400 Mhz, men med den PCB på 1.05 skulle den kunne køre XP 2100+ i palomino-udgaven i hvert fald...

Problemet er at jeg vitterligt ikke har nogen penge til formålet men er så træt af at sidde og arbejde med Logic Audio hvor den laver system overload hele tiden.

Men en fuld opgradering til små 1000 kan jeg måske låne til på en måde, hvad ville det give mig? Jeg ville i så fald skulle bruge min gamle ram tænker jeg?
Avatar billede tubber Juniormester
16. august 2004 - 22:13 #3
Nej det er med nye ram.....
Det kan ikke svare sig at købe noget nyt der køre med SD ram, nu ved jeg ikke hvor mange du har i forvejen.....

men finder lige et bud på hvad det kunne være:
AsRock K7S8X R3.0 269kr
AMD Duron 1400MHz 295kr
Kingston PC2100 ram 256 mb 239kr
Ialt: 893 kr

For 300 mere kan det blive med 512 ram

Så får du bundkort og ram + dine gamle dele og så er det nemt at opgradere senere til noget endnu større :)
Avatar billede tubber Juniormester
16. august 2004 - 22:14 #4
Det hele er fundet på shg.dk under saml selv
Avatar billede tubber Juniormester
16. august 2004 - 22:22 #5
Jeg ved godt at 1400MHz ikke er det hurtigste i verden, men den kører dælme godt......

Har selv kørt med en Duron 700 på et A7A266-E og nu kører konen med en Duron 1400MHz på det board og den kører godt.....

Har samlet en sådan maskine til en anden med det board jeg foreslår og en Duron 1600 og det spiller også, og du kan gå helt op til en Duron 1800 men så skal du bestille 2 steder fra så ryger der en fragt mere på, en Duron 1800 koster ca. 325 kr så vidt jeg husker.....

/Tubber
Avatar billede laplands-ugle Nybegynder
17. august 2004 - 01:08 #6
Så ville jeg nok smide ekstra 250,- i puljen og tage en AMD Barton XP 2500+ istedet. Her får man meget mere processor for meget få penge. Duron 1400 er ok hvis det er til "normal" brug altså ikke spil osv. , men synes ikke rigtig i forhold til hvad man kan få for 250,- ekstra.

Bare mine 5 øre ;)
Avatar billede dubbilan Nybegynder
17. august 2004 - 01:34 #7
Det har du ganske ret i lapland, men ram'en er også for lidt, skal have mindst 768 før jeg kan fungere... ;)
Men med alle de ting bliver det også dét dyrere, så jeg må nok vente lidt endnu, selvom tanken om voldsomt hurtigere ram næsten ikke er til at holde ud...

tak for foreslagene dog :)
Avatar billede tubber Juniormester
17. august 2004 - 02:43 #8
Du kan evt. købe bundkort og ram, din nuværende CPU kan godt fungere deri, så er du på vej :)

Men under alle omstændigheder så kan det ikke svare sig at invistere i noget der er baseret på SD-Ram......
Avatar billede opus Nybegynder
17. august 2004 - 13:03 #9
AsRock K7S8X R3.0 fungerer rimeligt, man skal bare være obs på, at det tit ikke kan li' to diske/drev på ét IDE-kabel.

Jeg kan ikke anbefale at du sætter en 2100+ Palomino på dit nuværende mobo - og du kan bestemt ikke sætte en Thoroughbred i. Til gengæld kan jeg anbefale dig at sætte flere ram i (384 MB vil være rigeligt). Du skal også rydde op på din pc, bla. med en defragmentering. Lidt oprydning i registreringsdatabasen vil også hjælpe - brug f.eks. http://www.rosecitysoftware.com/reg1aid/.
Endelig skal du også rydde op i dine Temporary Internet Files (der er sikker en million filer!).

Jeg har i 1 år arbejdet med 6 stk. af netop den PC-konfiguration, du har. Det er forbløffende så godt de kører, når bare man sørger for ovennævnte oprydninger. Du vil synes, at du får en helt ny PC.

Kig på www.bj-trading.dk for priser på SD-ram (318 kr. for 256 MB)
Avatar billede dubbilan Nybegynder
17. august 2004 - 13:53 #10
Jeg har 768 MB ram i forvejen....

Og den er helt friskformateret og så tunet til sine formål som den kan være. Har bare haft samme bundkort, cpu og ram i snart 4 år nu, og holder ikke meget længere til de flaskehalse deri.
Det skal siges at jeg primært bruger den til udvikling af real-time 3D content, samt mange-spors harddisc recording, altså temmelig ressource-krævende formål.
Men det afgørende er faktisk at mit program til harddisc recording begynder at lave overload på et tidspunkt hvor det irriterer mig groft, men hvor det absolut er berettiget når man tænker på hvad jeg prøver at få den til...
Bortset fra det kører den perfekt.

Men tak for tipsene, jeg må jo finde ud af hvad jeg gør :)
Avatar billede tubber Juniormester
17. august 2004 - 14:18 #11
opus: Jeg har ingen problemer med 3 HD'er + dvd drev i min den ene og 1 hd og et cd drev på samme kabel i den anden.......

Jeg har også samlet computer for 2 andre med samme bundkort og der er heller ingen problemer.......
Avatar billede tubber Juniormester
17. august 2004 - 14:29 #12
Ellers kan du gå i en anden vej, med et board som f.eks. dette fra ECS:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=87024

Der kan du bruge dine ram og sætte en større CPU i f.eks. denne her:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=68747

Det er også til en 900kr.

Det skal lige siges der kun er plads til 2 ramblokke så den ene du har skal være på 512ram og den anden på 256 ellers kan du ikke sætte det hele i