Avatar billede ogfed Nybegynder
16. august 2004 - 15:17 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Tomcat 5.0.27 Fejl - kan ikke køre JSP

Hej

Jeg har problemer med at installere min Tomcat 5.0.27. Jeg kan godt få serveren op at køre, men problemet er at køre JSP sider. Den smider følgende fejl

exception

org.apache.jasper.JasperException: Unable to compile class for JSP
    org.apache.jasper.compiler.DefaultErrorHandler.javacError(DefaultErrorHandler.java:97)
    org.apache.jasper.compiler.ErrorDispatcher.javacError(ErrorDispatcher.java:346)
    org.apache.jasper.compiler.Compiler.generateClass(Compiler.java:414)
    org.apache.jasper.compiler.Compiler.compile(Compiler.java:472)
    org.apache.jasper.compiler.Compiler.compile(Compiler.java:451)
    org.apache.jasper.compiler.Compiler.compile(Compiler.java:439)
    org.apache.jasper.JspCompilationContext.compile(JspCompilationContext.java:511)
    org.apache.jasper.servlet.JspServletWrapper.service(JspServletWrapper.java:295)
    org.apache.jasper.servlet.JspServlet.serviceJspFile(JspServlet.java:292)
    org.apache.jasper.servlet.JspServlet.service(JspServlet.java:236)
    javax.servlet.http.HttpServlet.service(HttpServlet.java:802)

root cause

Unable to find a javac compiler;
com.sun.tools.javac.Main is not on the classpath.
Perhaps JAVA_HOME does not point to the JDK

Det lyder som om min JAVA_HOME ikke er sat rigtigt op. Jeg har sat den til JAVA_HOME=C:\j2sdk1.4.2_05.

Hvad gør jeg galt??
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
16. august 2004 - 15:22 #1
har du også JAVA_HOME\bin i classpath?  (husker ikke helt om det sættes om seperat under Tomcat)
Avatar billede ogfed Nybegynder
16. august 2004 - 15:41 #2
Ja det har jeg. Nogle JSP sider vil gerne kører. Umiddelbart er det de filer der benytter sig af taglibs der ikke vil køre. Ved ikke om den oplysning kan være til noge hjælp?
Avatar billede arne_v Ekspert
16. august 2004 - 16:07 #3
Hvis du åbner en DOS box og laver:

dir %JAVA_HOME%\lib\tools.jar

er filen der så ?

(det er der com.sun.tools.javac.Main ska ligge)
Avatar billede arne_v Ekspert
16. august 2004 - 16:08 #4
Umiddelbart lyder det mystisk at den kan finde javac for sider uden brug af taglibs
og ikke finde den for sider med brug af taglibs.

Der er ikke andre forskelle mellem sider som virker og sider som ikke virker ?

Og de taglibs ligger i WEB-INF/lib som de skal ?
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
16. august 2004 - 16:16 #5
Det kan være den ikke finder det nødvendigt at recompile nogle af siderne, da de ikke er ændret siden sidste compilering. Og du har så lavet en eller anden ændring af miljøet/java-compileren siden da?
Avatar billede ogfed Nybegynder
16. august 2004 - 16:37 #6
arne_v -> Ja filen ligger der som den skal. Jeg kan ikke umiddelbart se andre forskellige. Faktisk var det bare en antagelse, ved ikke om den er rigtig. Jeg har søgt lidt rundt på nettet og set at mange af dem der har sammen fejl bruger ant. Problemet er, at jeg ikke har sat min maskine op til at køre ant. Tomcat burde da kunne køre uden man bruger et ant "script"!

fsconsult.dk -> Ja det er nok det rigtig nok.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. august 2004 - 16:39 #7
sagtens
Avatar billede arne_v Ekspert
16. august 2004 - 16:41 #8
Du har vel ikke memmelrum i stien til Tomcat ?  (det er set give problemer)
Avatar billede arne_v Ekspert
16. august 2004 - 16:42 #9
Hvor meget virker i de apps Tomcat kommer med ?

Har du rettet noget i conf/server.xml ?
Avatar billede ogfed Nybegynder
17. august 2004 - 09:12 #10
Mellemrum i stien til Tomcat..Hmm mener du denne sti C:\Programmer\Apache Software Foundation\Tomcat 5.0, for så er der jo mellemrum. Skal jeg ligge den i et andet dir?

Nej jeg har ikke rettet i conf/server.xml
Avatar billede arne_v Ekspert
17. august 2004 - 09:16 #11
Ja.

I ældre versioner af Tomcat har jeg set rigtigt rigtigt mange problemer hvis
der var mellemrum i directory navnet til hvor Tomcat lå.
Avatar billede ogfed Nybegynder
17. august 2004 - 09:54 #12
arne_v -> Det var det med mellemrummet, nu spinder Tomcat'en :-) Svar lige så du kan få dine velfortjente point.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. august 2004 - 10:04 #13
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
17. august 2004 - 10:48 #14
Jeg mener faktisk at Tomcat installation EXE default laver directory med mellemrum i.

Man kan undre sig over det !

Jeg tror at det er fordi de fleste skrappe Tomcat folk nog henter ZIP og bare unzipper
i.s.f. at installere.