Avatar billede simun Nybegynder
15. august 2004 - 16:09 Der er 11 kommentarer

temperatur på amd xp3000+

goddag, jeg roder lige med en amd xp3000+, 512 mb pc3200, 250 gb s-ata, 256 mb ati radeon 9600xt, og har kigget på temperaturen i bios, og der står at processoren er 65-66 grader og bundkortet er ca 45 grader, og her synes jeg så at det er voldsomt i idle, og den vil utvivlsomt blive varmere under belastning, og synes det er i overkanten, har jeg ret i min tanke???
Avatar billede til_dkmaster Nybegynder
15. august 2004 - 16:31 #1
AMD siger selv,at deres CPU'er kan kører normalt til op i mod 90grader!
Så det er ikke noget problem! Men du kan jo altid sidde en kabinet køler på!
Avatar billede espersen Novice
15. august 2004 - 16:32 #2
ja, det lyder lidt for varmt!

Kan du eventuelt tage kabinet-siden af og se om temperaturen falder ??

Temperaturen kan følges under Windows med fx. MotherBoardMonitor : http://www.tweak.dk/tools.php (husk evt. LanguagePack så du kan få det på dansk)
Avatar billede espersen Novice
15. august 2004 - 16:34 #3
Beskriv lige dit system mht til :
1. Køler/blæser du har på CPU'en ? (mærke og model)
2. Har du kabinet-blæser ?
3. Hvilket kabinet har du (eller rettere : hvilken strømforsyning har du ?)
Avatar billede simun Nybegynder
15. august 2004 - 17:52 #4
hej igen, det er fujitsu-siemens scaleo t, ingen anelse om blæser (standard mærke og model), ingen kabinet blæser, og standard strømforsyning der følger med maskinen.
Avatar billede simun Nybegynder
15. august 2004 - 17:54 #5
nu har jeg installeret MBM og tempereturen i win idle er 64-65 grader, og bundkortet er 44-45 grader, jeg kørte lige 3d-mark03 og der smuttede cpu temperaturen op til 73-74 grader.
Avatar billede espersen Novice
15. august 2004 - 18:23 #6
standard er ikke altid godt nok ; prøv lige at tage siden til kabinettet af og se hvorledes tempraturen så udvikler sig.

Det er ikke åbenlyst at det er en dårlig CPU-blæser ; det kan ligeså godt være at du ikke kommer af med varmen, hvilket måske kan løses vha. kabinetblæser(e)
Avatar billede simun Nybegynder
15. august 2004 - 19:06 #7
ja, vi ha lige fundet en 80 mm blæser frem som vi sætter i til enten at suge luft ind eller ud af kabinettet.
Avatar billede espersen Novice
15. august 2004 - 19:51 #8
PSU og CPU er sikkert ret tæt på hinanden ; øverst i kabinettet - der kan det være en god idé at placere en lille 40 eller 60 mm blæser.

Har det hjulpet at tage siden af ???
Avatar billede simun Nybegynder
17. august 2004 - 14:03 #9
da det er en leaset maskine må vi ikke selv pille siden af, men der skulle nu komme en servicetekniker ud fra fujitsu-simens da der åbenbart er sket skade under transporten.

men vi havde en stueblæser som vi satte op til et ufluftnings hul på siden, og det bevirkede at temperaturen faldt med op til 6-7 grader.
Avatar billede espersen Novice
17. august 2004 - 14:58 #10
OK ; så må vi se hvad han siger ;o)
Avatar billede simun Nybegynder
12. september 2004 - 16:15 #11
så har leasy kigget på skidtet, og temperaturen er faldet til et mere tåleligt niveau :-