Avatar billede signesuper Nybegynder
15. august 2004 - 03:03 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Netværk den ene vej, men ikke den anden vej,

Hejsa..
Jeg har et problem, jeg virkelig håber i kan hjælpe mig med...
Jeg har oprettet et netværk mellem mine 2 computere. Internet forbindelsen kører perfekt. Men m.h.t deling af filer går det galt. Jeg kan fra min "hovedcomputer"(den hvor internet opkoblingen er sat til i) godt se min anden computeres filer og mapper. Men hvis jeg går over på den anden computer, kan jeg ikke se de filer og mapper jeg har "shared" på min "hovedcomputer".

Fra min "hovedcomputer har jeg sat et krydsstik over til et lille stik, hvorfra i den anden ende af stikket er der et almindeligt netværkskabel over til "computer2"...
Det "lille stik" ved jeg ikke helt hvad hedder, men det var fordi at mit krydsstik var for kort, til at nå mellem de 2 computere, og så sagde den ekspedient jeg købte det af, at jeg kunne købe det "lille stik" som er et stik med 2 netkabel indgange i hver ende..
Det er Windows XP jeg bruger..
Jeg vil gøre alt for den person der hjælper mig;-)..
Hilsen
Signepigen
Avatar billede nopsen Ekspert
15. august 2004 - 03:13 #1
er det windows xp? er der installeret en firewall, eller er xp's egen firewall sat til?
Avatar billede signesuper Nybegynder
15. august 2004 - 03:15 #2
jeg har ikke nogen firewall, hvordan tjekker man den interne??.
M.V.H
Signepigen..
Tak for den hurtige reaktion:-)
Avatar billede nopsen Ekspert
15. august 2004 - 03:18 #3
højreklik på andre computere og vælg egenskaber..højreklik på lan-forbindelsen og vælg egenskaber.. vælg fanebladet avanceret, tjek om der er flueben i det øverste felt.
Avatar billede signesuper Nybegynder
15. august 2004 - 03:21 #4
Nej de er slået fra...
Har du et bud på, hvad det så kan være??..
Signepigen
Avatar billede nopsen Ekspert
15. august 2004 - 03:25 #5
jeg kan se du har nogen andre åbne spørgsmål om dit netværk, har du installeret nyt netkort i nogen af dem?
Avatar billede signesuper Nybegynder
15. august 2004 - 03:26 #6
ja, jeg installeret et nyt netkort idag, fordi jeg ikke kunne bruge det andet..
Avatar billede nopsen Ekspert
15. august 2004 - 03:27 #7
ok har du installeret de tilhørende drivere?
Avatar billede signesuper Nybegynder
15. august 2004 - 03:28 #8
ja, det har jeg også gjort..
Avatar billede nopsen Ekspert
15. august 2004 - 03:30 #9
hvordan er det hele forbundet, har du alm adsl med router og hvordan er de 2 pc'ere forbundet?
Avatar billede signesuper Nybegynder
15. august 2004 - 03:34 #10
Jeg har bredbånd.. Fra dsl routeren går der et stik ned i "hovedcomputeren". Fra Netværkskort i et PCI slot går der et krydsstik over i det "lille stik" og derfra går der et almindeligt netværkskabel over i Computer2...
Avatar billede tubber Juniormester
15. august 2004 - 07:20 #11
Der kan evt. være konflikter ved der er 2 netkort i........

Prøv evt. at flytte computer2 op i routeren med et almindeligt netkabel og hav hovedcomputeren sat til routeren også.....
og så prøv at pil det PCI netkort ud det krydsede kabel sad i.......

/Tubber
Avatar billede serverservice Praktikant
15. august 2004 - 08:21 #12
Kør denne guide på den anden pc.
Netværkssteder – lille kontor og hjemmenetværk- kør guiden netværksinstallation.
Hvis det ikke hjælper har du mulighed for at installere ipx som ekstra prorokol på begge pcér.
Avatar billede signesuper Nybegynder
15. august 2004 - 18:54 #13
Hejsa..
Mange tak for hjælpen ,men der er ingen af tingene der virker...
Hvad er ipx for noget, eller har i en ide til hvad jeg så skal gøre.
Hilsen
Signe.
Avatar billede serverservice Praktikant
15. august 2004 - 18:56 #14
hvad har du gjort indtil vidre?
PÅ lanforbindelse vælger du - install - microsoft ipx/spx på begge pcér ....
Avatar billede tubber Juniormester
15. august 2004 - 20:48 #15
Skal lige siges IPX kun virker lokalt......

Kan du komme med følgengde oplysninger for begge PC'er:

IP
Subnet
Gateway
Primær DNS
Sekundær DNS

Du kan finde dem ved at trykke start->kør og skriv cmd
i den sorte box der komme skriver du ipconfig /all
Avatar billede signesuper Nybegynder
21. august 2004 - 14:36 #16
Hej Igen. Tak for det...
IP:    83.88.69.138
Subnet: 255.255.255.128 (Der står undernetmaske ved min, er det ikke den???..)
Gateway:83.88.69.129
DNS:    193.162.153.164

Håber i kan hjælpe mig..
Hilsen
Signe...
Lige et spørsmål til:
Hvis jeg købte et router eller en hub.. vil jeg så også kunne lave netværk mellem computerne og skulle jeg bruge krydsstik eller bare et almindelig netkabel til det???..
Avatar billede serverservice Praktikant
21. august 2004 - 15:46 #17
prøv at installere ipx på begge netkort
Avatar billede tubber Juniormester
21. august 2004 - 16:07 #18
Med  en router kan begge PC'er kommer på internettet uden der er krav til den ene er tændt, og du har stadig samme tilgang mellem maskiner som lokalnet.

Med router skal du bare bruge almindelige netkabler....
Avatar billede tubber Juniormester
21. august 2004 - 16:08 #19
Der skulle også gerne være en ip der hedder enten noget med 192.168.x.x eller 10.10.x.x og det skal der være for begge maskiner.....
Avatar billede serverservice Praktikant
21. august 2004 - 16:17 #20
Jeg forstår heller hvad det er for et "lille stik" du snakker om, dt er måske bare et samleled?

HVis det er xp plejer det at løse problemet ved at gå i netværkssteder- lille kontor og hjemmenetværk- kør guiden netværksinstallation på begge pcér
Avatar billede signesuper Nybegynder
28. december 2004 - 18:58 #21
lukker