Avatar billede polle_vendsyssel Nybegynder
14. august 2004 - 22:44 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

bilkøb

min forældre skal købe en ny brugt bil, og de har taget mig med i vurderingen, eftersom jeg også kommer til at bruge den...

Valget står mellem:

Mitsubishi Galant 1,8 GLSi 4 dørs
Rødmetal, elruder, abs, centrallås, tågelygter, servo, airbags, træk
126 HK - fra 1994

Toyota Carina E 2,0 GLi 4 dørs
Rød, elruder, automatgear, servo, centrallås, træk, tonede ruder
133 HK - fra 1994

Mazda 626 1,8i GLX 5 dørs
Bordeauxmetal, elruder og spejle, alufælge, centrallås, abs, tågelygter, servo
105 HK - fra 1994

Bilerne ligger i samme pris klasse, så det har ikke noget at sige pris mæssigt hvilken det bliver..

Den skal bruges til ca 20000 km årligt, må ikke være alt for dyr i vedligeholdelse...

Kom med jeres vurdering samt begrundelse :)
Avatar billede bredker Nybegynder
14. august 2004 - 22:50 #1
det er alle tre gode biler
toyotaen er lidt dyere i benzin , dog ikke det store hvis i køre pænt
men til gengæld er den nemmere at finde reservedele til , hvis det skal være brugte dele og generalt er reservedelene en hel del billigere til den i frhold til de to andre , både for nye og brugte dele
Avatar billede arne_v Ekspert
14. august 2004 - 23:04 #2
toyotaen har automat gear => enten skal det være den eller så skal det ikke være den

hvis ikke det automatgear var der så var jeg ikke i tvivl om at det skulle være
toyotaen - både Mazda og Mitsubishi er meget dyre i service og vedligehold - langt
mere end en eventuel forskel i benzin forbrug

mellem Galant og 626 vil jeg tro at 626'eren er en anelse mere drifts sikker
og Galant en anelse mere spændende

og for begges vedkommende er det nok værd at overveje om ikke de har en årgang, hvor
et ikke autoriseret værksted er besparelsen værd
Avatar billede popsy Novice
15. august 2004 - 03:10 #3
Hmm, snakker man 10 år gammel bil så skal man ikke spekulere i prisen på servicen, i stedet skifter man olie ved den nærmeste quickpot, og kommer af med 350 kr hvis man er rar :)

På det punkt er alle 3 lige, så skal man til at se på Brian effekten :D

Automatgear tiltaler ikke den unge bruger, så måske har Toyotaen været kørt pænt, og er måske ligefrem en lille en-ejers kælebil. Det er dog som arne siger, enten er det automatgear eller ej. Det er ikke noget man lige vænner sig til!!!

Ud af Mazdaen og Mitsuen ville jeg klart gå efter Mazda. Ikke fordi Mitsu har givet mig et dårligt indtryk, men checker man reservedelspriser, så er den altså dyrest. Mazdaen vandt Årets bil fra 92 til 95 med den model der, og det bør vel også tælle et eller andet sted (Jeg var Mazda lærling dengang :D) Ydermere har jeg en ven der pt kører på 4 år i en 95 model, som har gået omkring 295000 og stadig spinder som en lille mis :)

Men omvendt så er det et meget lille grundlag at vurdere dem på, jeg ville ikke røre ved nogen af dem uden at have haft lejlighed til at checke rust og generelt udseende.

Motorlyd har nu også en hel del at sige ;)

En ting der skal checkes på dem alle, er (rust)stand på alle 4 fjedertårne, eftersom det bl. a. netop er et svagt punkt på alle 3!

Spørg gerne igen, hellere fyre et sp. for meget af end at købe katten i sækken! :)
Avatar billede tronic1 Nybegynder
15. august 2004 - 15:34 #4
popsy --> mht den mindre diskussion omkring automatgear, så kan man faktisk vende sig til det rimelig hurtigt...

MEN hvis #0 skal til at tage kørekort og KUN køre i mor og fars bil, så tror jeg han bliver alt for afhængig af automatgear.

Da jeg fik kørekort kørte jeg da også nogle ture i de gamles biler, og det blev jeg da ved med, efter jeg selv havde købt en bil med automatgear.. hvis man først vender sig til et par forskellige biler med manuel gear, kan man køre i en automatgears bil i laaaaang tid og stadigvæk finde ud af det når man så står med et manuelt gear igen... det er den erfaring jeg har :=)
Avatar billede arne_v Ekspert
15. august 2004 - 15:56 #5
Selvfølgelig kan man vænne sig til og fra det.

Men hvis man skal køre 20000 km årligt, så skal man have noget man kan lide.

Og jeg synes f.eks. at en 4 cylindret og automat gear ikke virker så godt
sammen.

Hvis motoren er tilpas stor så virker det fint (GM's 3.8 V6 med 12 ventiler
virker f.eks. glimrende med automat gear).
Avatar billede polle_vendsyssel Nybegynder
15. august 2004 - 17:36 #6
Vi har i dag været ude og prøve køre Toyota'en samt Mitsu'en...

Vi har tidligere haft en Toyota Camry med aut. gear, så mine forældre er vandt til det..

Men jeg mener at toyota'en er lidt kedelig at køre og lidt for sløv, selvom den har den største motor...
Mitsuen ryger let op på 130 ved et hårdt tryk :) det gælder ikke Toyota'en... Desuden er mitsuen meget flot i lakken og der ser ikke ud til at være rust i skærmkanter og ved døre, som af og til er at finde på sådanne... Toyota'en er mat i lakken og den har et ordentligt "skrab" hen af siden, som sikker, hvis det ikke bliver lavet resultere i rust..

Inden i er Mitsuen igen pænest, ingen hakker i instrumenter, og sæderne er pænt.. Sæderne i toyota'en er også pæne men der er et par hakker i dør paneler osv...
Så jeg vil næsten tro at den er udelukket, omend aut. gear nu er rart...

Billeder:
www.sindal-sandblaesning.dk/andre_sider/bil/toyota1.jpg
www.sindal-sandblaesning.dk/andre_sider/bil/toyota2.jpg
www.sindal-sandblaesning.dk/andre_sider/bil/toyota3.jpg
www.sindal-sandblaesning.dk/andre_sider/bil/galant1.jpg
www.sindal-sandblaesning.dk/andre_sider/bil/galant2.jpg
www.sindal-sandblaesning.dk/andre_sider/bil/galant3.jpg

Toyota billede 2 er markeret med pile, det er hen af siden den er skrabet, men det er desværre ikke let at se, pga lyset's indfald..

Vi skal ud og prøvekøre Mazda'en senere på ugen, men den kan umuligt være hel så skæg at køre som Mitsu'en, for den var der satme ryk i...
Avatar billede polle_vendsyssel Nybegynder
15. august 2004 - 17:41 #7
Prisen på Toyota'en er 44900
(denne er ikke synet) - og der skal laves lidt

Vi har fået presset prisen på Mitsubishi ned i 39900
(denne er synet for ½ år siden)

Mazda'en koster 42500
(denne er synet for 1 år siden)

Alle er plus levering til 2600 kr...

De ligger alle i 200.000 km området...
Avatar billede arne_v Ekspert
15. august 2004 - 18:38 #8
de tørre tal siger

Mazda        191 km/t  10.1 s
Mitsubishi    200 km/t  10.2 s
Toyota        har jeg ikke tal for med automat gear

Det kan godt være at hjertet siger Mitsubishi, men hjernen bør nok sige Mazda.
Avatar billede polle_vendsyssel Nybegynder
15. august 2004 - 18:56 #9
Er det topfart og ?

Er der nogen der ved hvad de forskellige biler går på literen ?
Avatar billede popsy Novice
15. august 2004 - 19:25 #10
Kender ikke km forbrug på dem, men det kunne man evt få oplyst ved en originalforhandler.

Vil lige indskyde at jeg selv har handlet med Hostrup biler, og de er bundreelle omkring deres biler, er der snavs under lakken så får man ren besked, og de står ved det de siger!

Min svoger fik nye bag/tågelygter af dem til en Primera ca 14 måneder efter køb, uden beregning, fordi de blev "mælkede".

Nu kan jeg ikke se om begge biler er derfra, men uanset så er det ialtfald et sted jeg gerne ville handle igen!
Avatar billede polle_vendsyssel Nybegynder
15. august 2004 - 19:39 #11
Okay, det lyder jo godt.. Både Toyotaen og Mitsubishien er derfra.. Mazdaen er fra et sted lidt længere syd på....
Avatar billede arne_v Ekspert
15. august 2004 - 22:15 #12
topfart og tid 0-100
Avatar billede arne_v Ekspert
15. august 2004 - 22:27 #13
Mazda      13.6 km/l
Mitsubishi  13.3. km/l

stadig ingen tal for Toyota med automat gear
Avatar billede polle_vendsyssel Nybegynder
24. august 2004 - 11:20 #14
Okay...

Mange tak, vi har købt Misubishi'en og den kører bare rigtig fint...

Takker for vurderinger osv :)

Dem der vil have point, læg lige et svar :-D

hilsen Peder
Avatar billede popsy Novice
24. august 2004 - 11:58 #15
Tjaa, hvis det ku' bruges så er det da iroden :)
Avatar billede arne_v Ekspert
28. august 2004 - 19:18 #16
I skal ikke vente på mig - jeg samler ikke på point i denne kategori.
Avatar billede polle_vendsyssel Nybegynder
28. august 2004 - 20:55 #17
Okay..

Nå men nu har vi også kørt den første tank tom, 12,5 km literen ved blandet kørsel, lidt under det du skriver Arne, men ok, begge mine forældre kører frisk :)

Takker for hjælpen ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
28. august 2004 - 21:07 #18
Det er absolut ikke dårligt kun at komme 1 km/l under de officielle forbrugs tal.
Avatar billede polle_vendsyssel Nybegynder
28. august 2004 - 21:11 #19
Det er rimeligt nok, det der nager mig lidt er at vi har kørt ca. halvedelen på motorvej  med rimelige omdrejninger...

Men det er rimeligt :)
Avatar billede arne_v Ekspert
28. august 2004 - 21:26 #20
Hm.

Nu antyder dit navn jo at du bor et sted hvor motorvejene ikke er skæmmet
af an masse grimme 110 km/t skilte ...

højere hastighed = højere forbrug

Hvis de 13.3 km/l i gennemsnit f.eks. er:
  by        9-11 km/l
  landevej    15 km/l
  110        13 km/l
  130        12 km/l
Avatar billede polle_vendsyssel Nybegynder
29. august 2004 - 13:30 #21
Nej, vi har ikke så mange af de forkerte skilte :)

Men måske har den også brugt lidt rigeligt benzin, da man jo gerne lige skal prøve den lidt af med hensyn til hastighed (måske også noget der er lidt højere end 130)

Så tror det er rimeligt nok..

Men igen, tak for besvarelser :)