Avatar billede mcsmackya Nybegynder
14. august 2004 - 17:21 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Opstartsdiskette? Dos koder?

Hej
Jeg skal formatere en pc med windows 98, for derefter at installere XP. Jeg har fundet ud af at jeg skal lave en opstarts-diskette, men aner ikke hvordan, så hvordan det? Og noget andet, når man er ude i dos kan man skrive en eller anden kode for at se alle de indtastnings-muligheder der er, men jeg har glemt den, er der nogen der kan hjælpe? Og sidst, er der nogen faldgruber jeg skal undgå i denne proces?
14. august 2004 - 17:24 #1
Hvis du skal formatere disken, og installere WindowsXP, skal du boote på WindowsXP Cd'en, og under installationen vælge at formatere drevet.

Ingen grund til at bruge opstartsdiskette til det.
14. august 2004 - 17:26 #2
I forbindelse med formatering skal du vælge om vil anvende filsystemet FAT eller NTFS.

FAT er det gamle filsystem, som bl.a. anvendtes af Windows98, NTFS er nyere og på områder som især sikkerhed og stabilitet et langt bedre filsystem.
Avatar billede bredker Nybegynder
14. august 2004 - 17:27 #3
husk at ændre bios til at boote fra cd først
14. august 2004 - 17:29 #4
Hvis din pc ikke booter på CD-drevet, taster du F12 under opstarten, så får du mulighed for at vælge at boote fra CD-drevet.
Avatar billede mcsmackya Nybegynder
14. august 2004 - 17:39 #5
Rigtig mange gode oplysninger, skrevet så de er til at forstå, så mange tak for hjælpen...
Avatar billede bfjmnemonic Nybegynder
14. august 2004 - 17:40 #6
Du skal nok lige være opmærksom på at hvis du vælger at formatere din disk som NTFS kan du ikke længere se denne partition fra Windows 98 og nedefter, så hvis du beslutter dig for at gå tilbage er det ikke muligt uden at du igen formatere disken.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
14. august 2004 - 21:15 #7
WINDOWS 2000/XP KOMMANDOER: (sakset fra andet spm.)
http://hjem.get2net.dk/3t/3tsite/01_batchscripts/tips/02_batchscripts.html

Generelt:
BootDisks - PC Support
http://www.bootdisk.com/