Avatar billede azidbrain Nybegynder
26. februar 2001 - 23:11 Der er 52 kommentarer og
1 løsning

Problemer med brænder

Jeg har for nyligt fået problemer med min Ricoh MP7060a brænder. Der aldrig været problemer med den, men efter en ganske alm. genstart er der opstået nogle problemer. Computeren detecter den fint sammen med cd-rom drevet (Cdrom=secondary primary Brænder=secondary slave). I Windows 98 kan jeg også fint hente, redigere osv. filer fra cd\'er i brænderen, men så snart jeg kommer ind i et brænderprogram, som f.eks. Nero så kokser det. Når jeg f.eks vælger cd-brænder->Cd-info så fryser systemet. Når jeg forsøger at brænde, fryser systemet. Når jeg forsøger at slette en RW cd i Clonecd, fryser lortet OGSÅ! Jeg kan simpelthen ik forstå det, for det har fungeret 100% fejlfrit i laaang tid. Jeg har også prøvet med brænderen som sec. master + et utal af andre indstillinger, men uden held...
Jeg er sgu ved at give op, så enhver hjælp er MEGET velkommen...

- AB
Avatar billede bojohansen Nybegynder
26. februar 2001 - 23:15 #1
Har du prøvet at reinstallere dit brænder program.
Jeg går ud fra at du sagtens kan bruge din brænder som almindeligt cd rom drev, altså bare til at læse cd\'er fra?
Avatar billede azidbrain Nybegynder
26. februar 2001 - 23:21 #2
Jeg HAR reinstalleret Nero-brænderprogrammet, og ja, jeg kan godt bruge drevet som alm. cd rom drev...Jeg fik den til at brænde en cd for 1 time siden, men da jeg så rebootede, var den galt igen...hmm...i\'m lost...
Avatar billede bojohansen Nybegynder
26. februar 2001 - 23:25 #3
Hmmmmmmm det lyder da lidt funcky :?{

din win98 må jo ligesom slette en eller anden sys fil ved genstart da det jo ikke lige umidelbart er en hardware fejl........

Hmmmmmmm lyder lidt af en format C: /u meeeeeeeeeeeen skal vi ikke lige se om ikke der skulle komme en klogt hoved forbi, med lidt kendskab til win sys files.
Avatar billede bojohansen Nybegynder
26. februar 2001 - 23:26 #4
Check eventuelt nero\'s hjemmeside for en mulig update, kunne jo godt være en bug i programmet....
Avatar billede azidbrain Nybegynder
26. februar 2001 - 23:28 #5
Det lyder sgu rigtigt nok, for når jeg booter får jeg en hel del fejlmeddelelser fra enten min config.sys eller autoexec.bat - er sgu ikke så stiv i systemfiler :) Er der nogen nem måde at genoprette/opdatere disse?
Avatar billede makse Nybegynder
26. februar 2001 - 23:31 #6
Post din Config.sys og Autoexec.bat her.
Avatar billede azidbrain Nybegynder
26. februar 2001 - 23:33 #7
Autoexec.bat:
---------------------------------------
\'mode con codepage prepare=((850) C:\\WINDOWS\\COMMAND\\ega.cpi)
mode con codepage select=850
keyb dk,,C:\\WINDOWS\\COMMAND\\keyboard.sys
---------------------------------------

Config.sys:
---------------------------------------
device=C:\\WINDOWS\\COMMAND\\display.sys con=(ega,,1)
Country=045,850,C:\\WINDOWS\\COMMAND\\country.sys

Avatar billede bojohansen Nybegynder
26. februar 2001 - 23:34 #8
Post også lige de fejl meddelser du får.
Avatar billede azidbrain Nybegynder
26. februar 2001 - 23:36 #9
oki, genstarter lige så - men...øhm...dumt sprg.: hvordan når jeg at notere dem ned?
Avatar billede makse Nybegynder
26. februar 2001 - 23:38 #10
Står det \" \' \" tegn i din Autoexec.bat

For så skal det fjernes.
Avatar billede azidbrain Nybegynder
26. februar 2001 - 23:39 #11
jep, det gjorde det - er fjernet...
Avatar billede makse Nybegynder
26. februar 2001 - 23:40 #12
Genstart, og prøv så at teste i nero igen.
Avatar billede azidbrain Nybegynder
26. februar 2001 - 23:49 #13
Nu er fejlmeddelelserne i hvert fald væk, men stadig det samme problem i Nero...:(
Avatar billede makse Nybegynder
26. februar 2001 - 23:57 #14
Prøv igen at afinstallere Nero, og geninstaller på ny.
Avatar billede bojohansen Nybegynder
27. februar 2001 - 00:02 #15
--> makse
hvoffor bliver den linie i hans autoexec.bat disablet ??
Avatar billede makse Nybegynder
27. februar 2001 - 00:08 #16
Den bliver ikke disablet, men han får en forkert kommando eller filnavn fejl.

Det medfører at de 2 næste kommando også fejler, da tegntabellen ikke er forberedt.
Avatar billede azidbrain Nybegynder
27. februar 2001 - 00:10 #17
Det er stadig det samme prob. desværre. Når Nero så fryser og jeg lukker det ned via ctrl+alt+del så fryser brænderen hele systemet hver gang jeg prøver at kontakte den...weird...
Avatar billede makse Nybegynder
27. februar 2001 - 00:12 #18
Har du evt. af hvad du kan huske, installeret andre programmer lige før problemet opstod?
Avatar billede bojohansen Nybegynder
27. februar 2001 - 00:14 #19
Nååååå ja for s...., en \' disabler ikke i autoexec.bat, det er jo en eller anden 3 stavelse der gør............ er ikke stiv i dette ;-)) og oversatte lige \' fra web scripting :-)

Nero, er der ikke en update til programmet
Avatar billede azidbrain Nybegynder
27. februar 2001 - 00:15 #20
Jeg tror Winace var det sidste jeg installerede...
Avatar billede makse Nybegynder
27. februar 2001 - 00:27 #21
hmm, i x:\\windows\\system\\iosubsys skal Nerocd95.vxd ligge. Gør den det?
Avatar billede azidbrain Nybegynder
27. februar 2001 - 00:30 #22
jep...
Avatar billede makse Nybegynder
27. februar 2001 - 00:58 #23
Har du evt. prøvet at afinstallere Winace.

Prøv Start - Kør > SFC.EXE så bliver systemfilerne lige checket.
Avatar billede azidbrain Nybegynder
27. februar 2001 - 01:12 #24
Begge ting gjort, men stadig samme problem SFC kom btw ikke op med fejl...
Avatar billede azidbrain Nybegynder
27. februar 2001 - 01:22 #25
Nå, men jeg vil gå til køjs. 1000 tak for hjælpen indtil videre. Håber der kommer en løsning i morgen :) Godnat...
Avatar billede azidbrain Nybegynder
27. februar 2001 - 08:26 #26
Har lige øget pointgevinsten til 150, jeg vil sgu gerne have min brænder til at funke hurtigst muligt :-)
Avatar billede makse Nybegynder
27. februar 2001 - 08:39 #27
Har du noget antivirus program kørende i baggrunden, evt. Realplayer installeret.
Avatar billede azidbrain Nybegynder
27. februar 2001 - 08:52 #28
Ingen antivirus, men Realplayer kører i baggrunden...
Avatar billede makse Nybegynder
27. februar 2001 - 08:55 #29
Nero har før haft problemer med Realplayer.

Prøv at lukke Real Player ned, evt afinstaller det.
Avatar billede azidbrain Nybegynder
27. februar 2001 - 09:01 #30
Stadig det samme - men det er altså ikke kun med Nero - andre brænderprogrammer gør det samme...
Avatar billede makse Nybegynder
27. februar 2001 - 09:04 #31
oki.
I systemegenskaber - Enhedshåndtering under cd-rom drev.

Er DMA hakket af på brænderen? Prøv evt. at slå det til/fra.
Avatar billede azidbrain Nybegynder
27. februar 2001 - 09:06 #32
Hvis jeg, efter at have været i Nero f.eks. går ind i Kontrolpanel->System->Egenskaber for brænderen og hernæst vælger Indstillinger, så fryser puteren også...
Avatar billede azidbrain Nybegynder
27. februar 2001 - 09:10 #33
DMA er sat til - prøver at slå det fra.
Avatar billede makse Nybegynder
27. februar 2001 - 09:25 #34
Hvilke andre brænderprogrammer har du prøvet med?
Avatar billede azidbrain Nybegynder
27. februar 2001 - 09:31 #35
Jeg kan ikke slå DMA fra - selvom jeg fjerner fluebenet, er det der igen når jeg har genstartet. Jeg har prøvet med Clonecd.
Avatar billede makse Nybegynder
27. februar 2001 - 09:40 #36
Hmm, i x:\\windows\\system\\iosubsys ligger filen SCSI1HLP.VXD. Prøv at rename den til SCSI1HLP.VX_
Avatar billede makse Nybegynder
27. februar 2001 - 09:49 #37
Hvis du i reg.basen går ind under HKEY_LOCAL_MACHINE\\Enum\\SCSI
Finder din brænder, og i dens undermenu, finder DMACurrentlyUsed. Ret den til 00, og så skulle DMA være slået fra.
Avatar billede azidbrain Nybegynder
27. februar 2001 - 10:03 #38
okay, det gør jeg lige når jeg kommer hjem fra skole :-)
Avatar billede falk Nybegynder
27. februar 2001 - 16:09 #39
win95/98 kan have lidt svært med to cdrom drev på samme controller. Det kan virke i måneder og pludselig syntes den ikke mere om det. Jeg har haft det samme problem hvor jeg havde brænder og cd-rom på samme contoller(virkede i måneder, og pludeseligt --død). Satte cdromen over på ide0 som slave og bræderen på ide1 som master og så virkede alt fint igen...Det lyder lidt tåbeligt men det er nu rigtigt -- det er da værd at forsøge..

mvh falk
Avatar billede azidbrain Nybegynder
27. februar 2001 - 17:24 #40
Okay, men brænderen er jo ikke \"død\", den kan jo godt fungere som alm. drev. Har desuden prøvet med brænderen som master...
Avatar billede makse Nybegynder
27. februar 2001 - 17:30 #41
Har du prøvet brænderen på en anden PC?
Avatar billede azidbrain Nybegynder
27. februar 2001 - 17:34 #42
Har slået DMA fra inde i reg, men ingen fremgang. DMA bliver desuden slået til igen efter genstart..hmmm....
Ja, jeg har prøvet på en anden comp. og der virker det fint!
Avatar billede azidbrain Nybegynder
27. februar 2001 - 17:36 #43
har også renamet SCSI1HLP.VXD desværre samme res.
Avatar billede makse Nybegynder
27. februar 2001 - 17:38 #44
Måske det var en ide at geninstallere Windows oven i den nuværende.

Bare for at få evt. driver konflikter på plads. Hvis du har mod på det. :)
Avatar billede azidbrain Nybegynder
27. februar 2001 - 17:42 #45
ja, sure, men er der risiko for at miste alle mine data ved det? Altså kan installationen mislykkes? Har kun prøvet at installere Win98 from scratch...
Avatar billede makse Nybegynder
27. februar 2001 - 17:46 #46
Der er ikke risiko for at midste data. Med mindre din harddisk er defekt.

Når du geninstallerer, bliver de originale windows drivere lagt ind igen.

Det er derfor også vigtigt hvis du gør det, at du vælger samme mappe hvor windows skal ligge, og at du lader windows overskrive alle drivere. Den kommer sikkert frem med advarslen \'der findes en nyere driver, skal denne overskrives osv.\', og der skal du bare sige ja til den skal overskrives.
Avatar billede azidbrain Nybegynder
27. februar 2001 - 17:48 #47
Okay, men jeg starter bare installationen fra Dos eller hvad?
Avatar billede makse Nybegynder
27. februar 2001 - 17:51 #48
Du kan sagtens starte den fra windows.
Avatar billede azidbrain Nybegynder
27. februar 2001 - 17:52 #49
Jamen så prøver jeg da lige det :)
Avatar billede azidbrain Nybegynder
27. februar 2001 - 18:51 #50
Hey, nu lader det til at fungere!!! SUPER!! :) :)
makse, du skal have 100 tak for hjælpen!!

Hvordan gøre jeg tricket med point og acceptere svar?
Avatar billede makse Nybegynder
27. februar 2001 - 18:52 #51
Du vælger makse i listen, og accepterer mit svar.
Avatar billede makse Nybegynder
27. februar 2001 - 21:35 #52
Husk at acceptere mit svar, hvis du er tilfreds med det. :)
Avatar billede falk Nybegynder
28. februar 2001 - 15:20 #53
Med død mener jeg bare at den pludseligt stopper når den brænder.

mvh
Falk