Avatar billede mesterlars Nybegynder
26. februar 2001 - 21:21 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

momsregler ved køb i Amazon?

Nogen der har overblik over hvad reglerne er for køb i EU?

Jeg gik ind på amazon.co.uk for at købe nogle bøger. Jeg har bildt mig selv ind der er nogle regler omkring handel indenfor EU, der gør at jeg betaler ingen (eller i hvert fald nedsat) moms (VAT).

Men da jeg købte bøger til 40£ lagde den 10£ oveni beløbet og så røg fidusen ved amazon :(

Nogen der ved om reglerne virkelig er sådan og om jeg evt. kan spare lidt penge ved at købe ved den amerikanske/tyske/whatever amazon?

bare lidt opklaring omkring eus regler
Avatar billede parazite Nybegynder
26. februar 2001 - 21:22 #1
Hmmmm... jeg købte en bog via den amerikanske, og så vidt jeg husker smed den ikke moms oveni. Prøv! :o)
Avatar billede microtec Nybegynder
26. februar 2001 - 21:32 #2
Lige præcis bøger, skal der ikke lægges MOMS på, selv om de købes unden for EU :o)
Avatar billede microtec Nybegynder
26. februar 2001 - 21:33 #3
Dansk MOMS altså. Du skal derimod betale MOMS i det land, hvor du bestiller bøgerne.
Avatar billede parazite Nybegynder
26. februar 2001 - 21:34 #4
Sidder lige og roder efter den bekræftelsesmail jeg fik da jeg købte hos Amazon i Amerika! :o)
Avatar billede devia Nybegynder
26. februar 2001 - 21:35 #5
Kig på http://www.toldskat.dk  de ved den slags ;-)

- Ved køb af varer i et andet EU land betales det pågældende lands moms. Der lægges ikke ekstra moms/told oveni.
- Grunden til de ekstra £10 skyldes sikker at £40 bøger som regel vejer en hel del, og de ekstra £10 er sikkert ekstra forsendelsesomkostninger.. Kig på http://www.amazon.co.uk efter deres fragtomkostninger og regler.

Ved køb af vare fra et IKKE EU land lægges dansk told og moms oven i varen når den kommer til landet (hvis man er uheldig ;-)

Er du på udlandsrejse til et ikke EU land må du inføre varer for kr. 1350,- told og momsfrit.

Køber man varer i Norge kan man vist nok få refunderet noget moms ,-)
Avatar billede mesterlars Nybegynder
26. februar 2001 - 21:37 #6
devia

det var ikke forsendelsen. Med forsendelse røg jeg op på 58£

det var VAT - value added tax.
Avatar billede devia Nybegynder
26. februar 2001 - 21:40 #7
hmm... tough titty :(
Avatar billede parazite Nybegynder
26. februar 2001 - 21:40 #8
Fra Amerika:

Item(s) Subtotal: $19.99
Shipping & Handling: $5.95
Gift Wrapping: $2.99
-----
TOTAL: $28.93

Stil IKKE dumme sprøgsmål til indpakningen - var en lille gave til mig selv! *G*

Avatar billede cstern Nybegynder
26. februar 2001 - 21:56 #9
Hvis du køber fra et firma i EU SKAL de pålægge den moms der gælder i det land de sender fra. Hvis du køber af et firma der ligger uden for EU vi told og skat i de fleste tilfælde pålægge told og skat på pakken, som du skal betale inden den udeleveres til dig (betales via postvæsenet, som efterkravspakke).
Avatar billede parazite Nybegynder
26. februar 2001 - 22:02 #10
cstern : Altså skal han bare betale forud med kreditkort, så slipper han? ;o)
Avatar billede microtec Nybegynder
26. februar 2001 - 22:02 #11
cstern >> Gælder ikke bøger. Der kan opkræves MOMS i det pågældende land selv om det er uden for EU. Fidusen er at så skal man naturligvis ikke betale dansk MOMS (som normalt er højere).
Avatar billede andersand65 Nybegynder
26. februar 2001 - 22:14 #12
Se

http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=74752

hvor det fremgår, at der skal betales moms igennem amazon.co.uk, hvis de sælger for mere end 280.000 DKr til danske købere pr. år.
Det var måske værd at se, om der er andre butikker, der ikke tager moms.

Mht. ikke-EU-lande: Handel herfra pålægges moms og evt. told (der gælder dog særlige regler og minimumsbeløb). Det er sjældent butikkerne selv gør det, og i nogle tilfælder \"glemmer\" Post Danmark det. I et sådanne tilfælde skal du selv kontakte Told & Skat...
Avatar billede cstern Nybegynder
26. februar 2001 - 22:19 #13
parazite: man skal altid moms og afgift ved varekøb. Told og Skat opkræver dette ved udlevering af pakken.
microtec: Jeg er altid blevet opkrævet moms ved køb i Amazon.com - dog ikke told, da bøger o.l. ikke er pålagt told.
Avatar billede parazite Nybegynder
26. februar 2001 - 22:22 #14
cstern : Jeg bestilte og betale bogen fra deres website. Bogen blev sendt til min dør, og blev lagt i garagen. Blev IKKE opkrævet hverken moms eller told - så har de ihvertfald skjult det godt!
Avatar billede microtec Nybegynder
26. februar 2001 - 22:28 #15
cstern >> Jeps, det er det jeg siger. Man kan ikke undgå MOMS. Entet til afsender landet eller Dansk MOMS.

Jeg var ikke klar over at grænsen for hvornår internet-shoppen skulle opkræve Dansk MOMS lå på 280.000 DKr, men den regl jeg kunne huske er den andersand65 giver et link til.
Den gælder desværre ikke for alle varer.
Avatar billede microtec Nybegynder
26. februar 2001 - 22:32 #16
parazite >> Mon ikke du har betalt Amerikansk VAT?
Når du kår ned til boghandleren, tænker du heller ikke over at du betaler MOMS ;o)
Avatar billede mesterlars Nybegynder
26. februar 2001 - 22:34 #17
nå jeg prøvede lige at shoppe begge steder og resultatet er her.

amazon.com
http://users.cybercity.dk/~dsl6718/amazoncom.gif

Ved salg af 59,88 USD får du 483,10 Danske kroner til kurs 806,78 den 26-februar-2001

amazon.co.uk
http://users.cybercity.dk/~dsl6718/amazonuk.gif

Ved salg af 53,00 GBP får du 622,05 Danske kroner til kurs 1.173,68 den 26-februar-2001

-----

ja det er jo interessant for den samme vare. men ved amazon.com er leveringstiden 2-12 uger!.. ja 2 uger er fint med mig, men 12 uger er ski i overkanten.
Avatar billede parazite Nybegynder
26. februar 2001 - 22:44 #18
microtec : Burde man så ikke forvente, at de havde skrevet det?
Avatar billede andersand65 Nybegynder
26. februar 2001 - 22:46 #19
=> mesterlars: Prøv www.mysimon.com eller www.bookfinder.com. Her kan du især finde brugte bøger (dog også nye). Det er begge amerikanske sider.

Eller www.bookshop.co.uk og www.uk.bol.com som er engelske sider, der ikke opkræver dansk moms.
Avatar billede microtec Nybegynder
26. februar 2001 - 22:52 #20
parazite >> tjo, men hvis du ser en pris, som opgiver over for en privat-person, fremgår det jo heller ikke at det er incl. MOMS.
Det er det bare, for det skal det være.

Når du får en kasse-bon fra dit lokale super-markede står der normalt heller ikke at det beløb du har betalt er incl. MOMS ;o)
Avatar billede mesterlars Nybegynder
04. marts 2001 - 16:33 #21
andersand.

hvis du vil have nogle point så giv et svar. (eftersom det var dine oplysninger jeg bedst kunne bruge)
Avatar billede andersand65 Nybegynder
04. marts 2001 - 17:12 #22
Håber du kunne bruge det til noget.
Avatar billede mesterlars Nybegynder
04. marts 2001 - 17:17 #23
Det kunne jeg sagtens. Jeg endte med at købe det i bol.dk selvom besparelsen ikke var specielt stor i forhold til amazon.co.uk

Men den var værd at tage med :)