Avatar billede ko-manden Nybegynder
12. august 2004 - 19:54 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Hvilken browser?

Jeg vil gerne have at vide hvilken browser jeg burde tage.

Da mange sider er lavet til IE og ikke efter W3C standarder vil jeg gerne have en browser som kan vise sider på ca. samme måde som IE. Browseren skal også virke under WIN XP og ikke være ustabil(ikke IE's stabilitet:D). Jeg er lidt ligeglad med indbygget popup blokker, firewall osv. da jeg selv har det software jeg skal bruge.
Hvilken browser vil i sige jeg skal vælge?

PS: Lad være med at lave en stor IE vs. Mozilla(eller andre browsere) "flamewar"!
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
12. august 2004 - 19:57 #1
Avatar billede franzy Nybegynder
12. august 2004 - 20:07 #2
tja, jeg bruger Opera (www.opera.com) - men firefox (mozilla) er udemærket også :P
Avatar billede thedeathart Nybegynder
12. august 2004 - 20:11 #3
Avantbrower, MyIE2 og Ophra er de browsere som ligner IE mest.

Mozilla & Firefox er anderledes (og bedre) men vister typisk IE only sider dårligt. (PGA. at de er kodet af nogle n00bs).

Netcape: Ingen kommentarer :P
Avatar billede ko-manden Nybegynder
12. august 2004 - 20:13 #4
Har aldrig hørt om denne browser, men den er jo (min.) 1000 gange så god som både IE og Mozilla kan specielt godt lide det med "tabs", ved godt der også er det i andre browsere, men denne her er også hurtigere end nogle andre jeg kender samtidig med at den kan vise alle de sider som andre browsere end IE har problemer med perfekt. Layoutet er også bedre end Alle andre browsere jeg har prøvet. Så fylder(downloaden) den også kun 1 MB(29KB under). Den har heller ingen problemer med java som jeg aldrig fik implenteret i firefox. Kan kun anbefale denne browser til alle som ikke har den. Ved stadig ikke hvor sikker den er. Den genbruger IE's "favoritter" og "cache'ede" sider.
Hmm det blev lidt kludret, men alt i alt er den bedre end alle andre browsere jeg har prøvet på alle punkter som IE er dårlig eller bare som IE har:D 5+ ud af 5
Avatar billede thedeathart Nybegynder
12. august 2004 - 20:15 #5
Avantbrowser og MyIE2 er Internet Explorer + nyt design + popupblokket...

det er ikke ny kode i, dvs. du bliver udsat for samme IE exploits f.eks. mht. hackning af din netbank :)
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
12. august 2004 - 20:29 #6
thedeathart >> ja sådan er der mange der siger - men jeg har altså ikke haft nogen problemer efter jeg har skiftet, altså problemer som jeg havde i IE.
Avatar billede thedeathart Nybegynder
12. august 2004 - 20:35 #7
jo, men jeg tænker mest på de exploits som der har været meget oppe.

+ kan avant bruge æøå i domæner ? (mozilla kan godt :))
Avatar billede ko-manden Nybegynder
12. august 2004 - 20:43 #8
Der er heller ikke mange der bruger æøå domæner, folk som ikke har æøå på deres tastatur kunne let få problemer, de fleste browser understøtter ikke æøå så hvad er meningen i at lave en side som 5% af den danske befolkning 0,1% af verdens befolkning kan læse? Hvis du kan give 1 eksempel på et æøå domæne kan jeg lige teste det.
I IE havde jeg efterhånden fået nogle "tool"bars ind på min computer og de er da ikke i avant.
Avatar billede thedeathart Nybegynder
12. august 2004 - 20:46 #9
sjovt nok, så er der faktisk mange firmaer som har betalt dyrt for æøå domæner (prøv at læse computerworld)

+ Toolbars er kan nemt fjernes med spywarefri programmer.
Avatar billede ko-manden Nybegynder
12. august 2004 - 20:51 #10
computer world siger også at der er taget patent på æøå domæner:
http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=24459
og at tegnene kan læses af 5% af verdens befolkning:
http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=24419
Det er så ting som disse firmaer ikke anede noget om, bare fordi firmaer har brugt penge på noget dumt behøver det ikke at blive godt.
Avatar billede ko-manden Nybegynder
12. august 2004 - 20:52 #11
"Toolbars er kan nemt fjernes med spywarefri programmer"
Hvilket program skal jeg så bruge? Vil ikke give penge for det og har prøvet ad-aware
Avatar billede mat Nybegynder
12. august 2004 - 20:54 #12
hijack this er gratis. Kan hentes via spywarefri.dk
Avatar billede franzy Nybegynder
12. august 2004 - 20:56 #13
at ting nemt kan fjernes med spywarefri er en dårlig indstilling efter min mening. Hellere stoppe lortet end fjerne det :) (pt er min com fuldstændig "smadret" af alt det pis (msg+ - bruger ikke det igen!)). Det er nok ikke muligt at få en browser som stopper det fuldstændig, men alt hvad der er bygget på IE ville jeg ikke stole på :)
Avatar billede mat Nybegynder
12. august 2004 - 21:00 #14
Fuldstændig enig "take back the web" ;)
Avatar billede ko-manden Nybegynder
12. august 2004 - 21:06 #15
Ok, Hijack this kunne så sagtens fjerne de toolbars jeg havde fået installeret, men man bliver lidt bange når man får en meddelse lignende "Do you really want to delete the selected items, you might delete important system tools."
Tror det er ret umuligt at stoppe alt dette Spyware, man må bekæmpe dem som de kommer og bruge ½ min. per dag på en udrensning. Spyware er som indbrud du kan sikre dig mod det, men størstedelen er for naive til at bruge energi på det og derfor vil der hele tiden være penge i det.
Avatar billede mat Nybegynder
12. august 2004 - 21:09 #16
Prøv Firefox, når du får en hijack eller en ny toolbar (ufriviiligt) skriver du bare her :) (jeg har ikke prøvet det)
Avatar billede ko-manden Nybegynder
12. august 2004 - 21:14 #17
Har prøvet firefox, havde ikke problemer med toolbars men fik da lidt spyware ind! Men at der ikke kommer meget spyware ind gør den ikke til en god browser, Firefox loader utroligt langsomt, har svært ved at se sider ordentligt(også nogle som følger W3C standarden) og dens brugervenlighed er ikke for god og man skal bruge plugins som er umulige at installere til næsten alt.
Avatar billede mat Nybegynder
12. august 2004 - 21:22 #18
Jeg har ingen plugins udover de  features der fulgte med? Hvad tænker du mere specifikt på?

Ja der er sider der er problemer med, om det er Firefox eller dem, der har kodet pågældende sider skal jeg ikke kunne sige med sikkerhed. Firefox 1.0 er jo trods alt ikke engang ude endnu, det er stadig en slags public beta.

Hvis du tillader cookies, så har du osse potientielle "spioner" på din computer, men det kan du jo slå fra.

Den starter langsommere op end IE men nye vinduer åbnes på samme tid hvis ikke hurtigere. Derudover synes jeg at erindre at den faktisk renderer sider hurtigere end IE?

Jeg mangler ikke noget med brugervenligheden, jeg synes faktisk det er nemmere at finde rundt i firefox...men ja, vanens magt...

mvh mat
Avatar billede ko-manden Nybegynder
12. august 2004 - 21:29 #19
"Ja der er sider der er problemer med, om det er Firefox eller dem, der har kodet pågældende sider skal jeg ikke kunne sige med sikkerhed"
Jeg er ret sikker på det er dem der koder siderne der tester i IE, men problemet er der stadig selvom det ikke er firefox skyld.
Hvad angår brugervenlighed kan jeg virkelig ikke lide knapperne, der er meget få så man skal op i menuerne får at gøre det meste og når jeg downloader(kan sikkert godt slås fra men jeg ved ikke hvordan) ligger firefox automatisk alt på mit skrivebord. Jeg har også haft mange problemer med fx. Java, Flash, Shockwave osv. Java ser ud til at virke, men applikationerne opfører sig underligt og det er ikke meningen, de andre kan jeg bare ikke installere.
Du har ret i at det er i et tidligt stadie, men det er jo ikke en undskylning for at det (i nogles øjne) ikke lever op til nogle browser. Hvis man sammenligner firefox med IE kan jeg stadig bedre lide firefox, men mange ting er man nødt til at lave i IE.
Avatar billede mat Nybegynder
12. august 2004 - 21:36 #20
tools > options > downloads - der kan du vælge hvor den skal placere dem, jeg vælger at blive spurgt hver gang :)

Men nok om det, jeg får nok ikke overbevist dig. Men jeg kan godt lide Firefox - Der er nok ikke andet at gøre end at teste løs på de ovenstående forslag indtil du finder en der passer dig :)

mvh mat
Avatar billede ko-manden Nybegynder
12. august 2004 - 21:39 #21
"Men nok om det, jeg får nok ikke overbevist dig. Men jeg kan godt lide Firefox - Der er nok ikke andet at gøre end at teste løs på de ovenstående forslag indtil du finder en der passer dig"
Ja:D
Det kan da godt være jeg vil bruge firefox en dag da det er en udmærket browser, men mangler efter min mening stadig lidt udvikling.
Avatar billede franzy Nybegynder
12. august 2004 - 21:41 #22
Mange browsere kræver at man lige sætter sig et stykke tid og køre options og andre ting igennem. For eksempel ser Opera ud af lort når man åbner det første gang. Der vælter rundt med en hulens masse toolbars og ikoner som man ikke kan bruge til noget. Efter nogle minutter hvor man har kørt toolbars igennem og fjernet diverse bliver designet gangske godt :) - Firefox har lidt af det samme såen som jeg husker det :)
Avatar billede ko-manden Nybegynder
12. august 2004 - 21:58 #23
Har allerede fået et problem:'( Når jeg prøver at læse Microsoft Visual Studio .NET 2003 Documentation eller MSDN library for Microsoft Visual Studio .NET 2003 får jeg beskeden "invalid syntax error" eller "The page cannot be displayed" det er selfølgelig fordi MS har lavet dem til IE og programmet bruger automatisk standard browseren, det er så ikke IE og det virker ikke ordentligt. Nogle der ved hvordan man sætter IE til standard browseren? Andre browser skal så ikke gøre sig selv til standard automatisk men spørge.
Avatar billede franzy Nybegynder
12. august 2004 - 22:02 #24
langt de fleste browsere har et stort ego og vil gerne være standard browsere :) - alle jeg har prøvet spørge i starten om de skal være det da de har fundet ud af at de ikke er. også IE. Denne besked kommer self ikke hvis du har sagt du ikke vil forstyrres med det bavl mere ;)
Avatar billede ko-manden Nybegynder
12. august 2004 - 22:32 #25
Har fundet ud af at sætte IE til standard, men ved ikke om det holder. Man skal bare gøre dette:
Start(højreklik)->Egenskaber->Tilpas->vælg IE i dropdown box
Avatar billede thedeathart Nybegynder
13. august 2004 - 10:12 #26
Firefox er den browser som overholder standarten mest, men standarter er kun guide-lines, og hvis en side ikke kan ses i de fleste browsere korrekt, så er det ikka pga. at brugeren (browseren) viser forkert, men fordi at siden er kodet af LORT !