Avatar billede cc2000 Nybegynder
12. august 2004 - 12:07 Der er 10 kommentarer

Jobs + T-SQL

Jeg skal i gang med at lave et job på en Microsoft SQL 2000 Server til udsendelse af nyhedsbreve.
Jeg har ikke rettigheder til at bruge VB eller Cmd på serveren så derfor skal det være T-SQL jeg skal bruge.
Jeg ved det er muligt at lave nyhedsudsendelsen som alm tekst mails. Men er det muligt at oprette en/flere html fil(er) og vedhæfte den/dem til mailen man sender kun vha T-SQL?

En anden løsning kunne være at mailen istedet for at vedhæfte et/flere html fil(er) indeholder selve html-koden. Er det en mulighed?

Jeg giver gerne flere point for funktionelt svar. :)
Avatar billede veronica Nybegynder
16. august 2004 - 11:43 #1
Hejsa,

Kender du proceduren xp_sendmail.. ?
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/tsqlref/ts_xp_aa-sz_6hbg.asp

Du kan attache filer med parameteren @attachment ..

En ulepme ved xp_sendmail er dog, at man ikke kan angive From-adressen; dette skal sættes op på SQL serveren..
Avatar billede cc2000 Nybegynder
16. august 2004 - 13:55 #2
Ja ved det er xp_sendmail jeg skal bruge samt xp_startmail og xp_stopmail.

Men er det muligt at oprette html-dokumentet vha T-SQL. Det ser ikke rigtigt sådan ud, efter hvad jeg har fundet ud af.

Men har du andre forslag til hvordan man ellers kan gøre, kun vha T-SQL?
Avatar billede veronica Nybegynder
16. august 2004 - 14:12 #3
hm.. så kan jeg nok ikke hjælpe - jeg har også ledt efter noget T-SQL der fungerede bedre end sp_sendmail, men indtil nu uden held. Glæder mig til at høre din løsning :)

Kan du slet ikke lægge noget script på serveren ? For i så fald kunne du jo også lade din stored procedure kalde et eksternt script - det ved jeg er muligt. Og i så fald kører det vel som Administrator rent windows-mæssigt .. ?
Avatar billede cc2000 Nybegynder
16. august 2004 - 15:06 #4
Som sidste løsning kan jeg få lov til at køre scripts på serveren. Men skulle lige se om jeg ikke kunne løse det på en anden måde først. Men tror ikke rigtigt det er muligt. Men man ved aldrig :)
17. august 2004 - 14:47 #5
Det er ofte svært at få lov til at bruge xp_sendmail. Dels kræver det at det er installeret, og så kan det kræve adgang til en Exchange server, og så kan der være masser af besvær.
Men jeg har med stor held anvendt et public domain program kaldet Blat (se www.blat.net) der kun kræver at kunne se en SMTP server.
Du kalder blat med xp_cmdexec proceduren, og en række parametre. Her er det praktisk at body teksten kan vedlægges som et filnavn. Så du skal bare skrive en fil med din HTML, og så anvende det.
Avatar billede cc2000 Nybegynder
17. august 2004 - 20:00 #6
Jeg vil mene det er omvendt. Det er sværere at få lov til at køre xp_cmdexec da du med den kommando kan nedlægge en hel server. Det kan man ikke med xp_sendmail.
Men det skulle ikke være noget problem at få xp_sendmail til at virke da den allerede er i brug af IT-afdelingen.
18. august 2004 - 08:25 #7
Ja, jeg er enig i din vurdering af xp_cmdexec. Men mine erfaringer er de modsatte.
Hvis du ikke har kigget på "FOR XML" så kan det anbefales. SQL Serveren har også mulighed for at du laver en template, og fyldes denne ud ved kørsel af SQL.
Avatar billede cc2000 Nybegynder
18. august 2004 - 16:59 #8
Hvordan fungerer det med templaten?
19. august 2004 - 09:34 #9
Kig på "XSL Style Sheets" i BOL.
Avatar billede skovborg Nybegynder
07. december 2004 - 12:37 #10
Det bedste bu jeg kan komme med er at benytte dette
http://www.sqldev.net/xp/xpsmtp.htm
Det eneste du skal gøre er at logge ind som sa og installere. Så kan du sende HTML mails og det virker bare hele tiden.
Mvh
Morten skovborg