Avatar billede hoejgaard Juniormester
26. februar 2001 - 18:33 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Hvad vil det sige at boote

Hvad vil det sige at boote, og hvordan gør man.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
26. februar 2001 - 18:36 #1
det vil sige at du f.eks. tænder for din pc\'er! så booter den fra dit c-drev! stopper du en diskette i og genstarter, booter du fra disketten :)
Avatar billede blazer Nybegynder
26. februar 2001 - 18:36 #2
boot=Genstart
Avatar billede hoejgaard Juniormester
26. februar 2001 - 18:37 #3
hvad skal der stå på disketten??
Avatar billede handmade Nybegynder
26. februar 2001 - 18:38 #4
\"The term apparently derives from \"bootstrap\" which is a small strap or loop at the back of a leather boot that enables you to pull the entire boot on.\"
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
26. februar 2001 - 18:43 #5
der skal ikke stå noget bestemt! at boote er et udtryk for at starte op fra en enhed som f.eks. en harddisk, et cdromdrev eller en diskette!
Avatar billede hoejgaard Juniormester
26. februar 2001 - 18:48 #6
I forbindelse med at jeg skal installere win 98
skal jeg først formatere c drevet, hvor win 95 ligger.Bagefter skal jeg boote fra eksempelvis
a drevet med en tom diskette og derefter sætte installations cdromen med win 98 i??? er det sådan man gør ???
Avatar billede riversen Nybegynder
26. februar 2001 - 18:50 #7
man kan ikke boote med en tom diskette...du skal lave en såkaldt bootdisk...kig evt. på www.bootdisk.com
eller du kan lave en i win95 under tilføj/fjern programmer --> startdiskette
Avatar billede riversen Nybegynder
26. februar 2001 - 18:51 #8
tjek disken, om pc\'en får fat i cd-rom drevet inden du formaterer.
Avatar billede hoejgaard Juniormester
26. februar 2001 - 18:52 #9
Mit overordnede problem er sådan set hvordan jeg får opgraderet win95 til win98, jvf ovenstående.
Avatar billede handmade Nybegynder
26. februar 2001 - 18:52 #10
Hvis bootdsiken laves fra 95 kommer der vist ikke CD-rom drivere med..
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
26. februar 2001 - 18:53 #11
gør sådan:
1. stop en windows98 startdiskettet i floppydrevet.
2. tænd pc\'en
3 pc\'en booter (starter) nu op på disketten og når menuen kommer frem vælger du start med cdrom.
4. når lampen slukker på dit diskettedrev skriver du format c: /s og trykker retur. harddisken formateres nu og når den er færdig, skriver du et eller andet navn du vil give din harddisk...f.eks C-DREV.
5. skriv CD E: og tryk retur
6. skriv install og tryk retur
7. installationsprogrammet starter op. læn dig tilbage og gør hvad du bliver bedt om undervejs.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
26. februar 2001 - 18:54 #12
på den måde får du en helt ren installation af windows98! Husk dog lige at sætte din cdrom med win98 i cdromdrevet når du har tændt pc\'en :)
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
26. februar 2001 - 19:05 #13
blazer:> Boot er ikke=genstart! Boot=opstart :-)

Du booter først efter at du genstartet!
Avatar billede guiron Nybegynder
26. februar 2001 - 19:52 #14
Boot = start af computern
Reboot = genstart af computeren

/Guiron
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
26. februar 2001 - 19:54 #15
guiron>>læser du slet ikke hvad vi andre har svaret????
Avatar billede rasmusx Nybegynder
27. februar 2001 - 09:57 #16
Det er slet ikke sikkert du behøver da ikke at formatere din computer for at opgradere fra win95 til win98. Har du prøvet at putte win98 cd´en i og se om den ikke selv kan klare opgraderingen uden at du laver andet end at installere win98, måske er det slet ikke nødvendigt at formatere og boote, det mener jeg ihverfald ikke jeg gjorde i sin tid.

Du spurgte hvordan man booter. For at kunne boote fra dit a drev skal du først have en bootdisk den laver du ved at gå ind i din startbjælke og vælge instillinger, her vælger du kontrolpanel og her vælger du tilføj/fjern programmer der vælger du den der hedder startdiskette også kaldt en bootdisk, det er den disk man bruger for at starte sin computer efter man har formateret den. Husk at hvis du formatere din computer skal du først have taget sikkerhedskopier af alt det du vil gemme på computeren.
Avatar billede ravencmp Novice
27. februar 2001 - 10:58 #17
Hvad vil det sige at boote 26/02 2001 18:33:08    80 point fra hoejgaard

Hvad vil det sige at boote, og hvordan gør man.

Svar:

Lige et par bemærkninger/kommentarer/svar til hvad der er spurgt om / svaret på / kommenteret her:

At boote betyder at starte en computer op d.v.s. ved at tænde den, er synonym for at starte op
At reboote betyder at du allerede HAR bootet op en gang og nu er nødt til at gøre det igen at reboote er synonym for at restarte eller genstarte
Begge dele kan ske fra en evt. bootdiskdet være sig en bootbar cdrom eller oftest en diskette.
På Win98SE cdrommen er der et eller andet sted en fil som hedder noget i retning af bootdisk.bat hvis du starter den giver den dig en fuld vejledning i hvordan du laver en bootdiskette som både kan bruges til win95, win98 og dos.
En god ide til hvad du kan skrive som label på diskketen kommer de også med et forslag til i denne vejledning, hvis du ikke kan finde denne fil, så lad mig det lige vide så finder jeg den til dig.
Ellers kan du få et af mine hjemmeprogrammerede tools til at lave bootdisketter med.
Bootdiskketn du kan lave i Win95 er ikke særlig brugbar da Microsoft har \"glemt\" at der skal driver med til cdrom, derfor vil jeg råde dig til at bruge det tool jeg nævnte ovenfor.
Du kan også forsøge at gå ind i mappen Windows og omdøbe filen Win.com til et eller andet fx Win_com.old og så putte win98 i cdromdrevet og lægge win98 ind oven på, hvis du mangler direkte hjælp er du velkommen til at maile mig så kan vi evt. finde ud af noget, fx over telefonen.

Gør sådan:
1. stop en windows98 startdiskettet i floppydrevet.
2. tænd pc\'en
3 pc\'en booter (starter) nu op på disketten og når menuen kommer frem vælger du start med cdrom.
4. når lampen slukker på dit diskettedrev skriver du format c: /s /u /c /v:label på harddisken og trykker ENTER. harddisken formateres nu.
5. skriv CD E: og tryk retur
6. skriv install /ie /is og tryk retur
7. installationsprogrammet starter op. læn dig tilbage og gør hvad du bliver bedt om undervejs.

jeg har genbrugt og modificeret lidt af det de andre har skrevet så hvis mit svar bliver accepteret så hav lige med i overvejelserne at de også har hjulpet.

Anyway http://www.bootdisk.com giver mig en Error 404 d.v.s. at den ikek virker eller er taget ned for tiden
Og en anden ting er grunden til at jeg gårder til at omdøbe Win.com det er fordi så kan installtionsprogrammet ikke detecte din tidl. vers. af Windows og den derfor opgraderer en ren maskine tror den, ofte vil den nemlig ikek opgraderer direkte hvis du alligevel forsøger så vr opmærksom på at den sikkert får sletett HELE din harddisk, så husk backup og alle mine og andres gode råd.