Avatar billede bispensgipsgebis Nybegynder
11. august 2004 - 22:26 Der er 4 kommentarer

ADSL forbindelse virker - men så ikke alligevel

Hej alle,

Dette problem har kostet mig meget sved (endnu ingen tårer heldigvis men jeg kan mærke dem presse). Jeg har en ADSL forbindelse. For at connecte har jeg en TECOM AR1000 ADSL router. Jeg har en level 1 FSW-2108tx switch mellem mine maskiner og adsl routeren. Dette setup har kørt i cirka 2 år, og der har ikke været problemer. Det er der imidlertid nu. Jeg kan ikke længere pinge min adsl router gennem netværket. Aha tænkte jeg, det må være routeren, der er noget i vejen med.

Jeg ringer og spørger min udbyder, og bliver bedt om at teste med et krydset kabel mellem computeren og routeren. Av av... det virker desværre godt nok, så jeg kan ikke give routeren skylden.

Nå, tænker jeg, problemet må ligge i switchen. Når jeg er connectet i netværk kan jeg imidlertid godt pinge den anden maskine i netværket. Måske det er netværkskablet mellem routeren og switchen der er dødt - ak og ve ... når jeg bytter kablerne ud som virker, virker det stadig ikke.

Ligegyldig kabelkombi lyser LAN dioden på routeren, dioden for connection lyser på switchen, windows fortæller mig, at der er netværksforbindelse.

Alt i alt er jeg helt blank, og fatter ikke ret meget.

Det skal lige siges, at jeg har en webserver kørende på den ene maskine, og jeg har fast ip på maskinerne, hvor adsl routeren har 192.168.1.1 og maskinen med webserveren hedder 192.168.1.2

Håber, der er nogen der kan lede mig på sporet. Jeg kan heldivis være på nettet med et krydset kabel, men min anden maskine kan ikke komme på.

På forhånd tak

BispensGipsGebis
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. august 2004 - 22:29 #1
Har du prøvet at forbinde routeren til forskellige porte på switchen?
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
12. august 2004 - 00:51 #2
Her du prøvet at skifte det straight kabel der er mellem router og switch?
Avatar billede bispensgipsgebis Nybegynder
13. august 2004 - 10:50 #3
Erik: Ja, jeg har prøvet alle port kombinationer, jeg kan komme i tanke om (8-ports switch

mrmox2: Jeg har købt nye kabler blot for test, og de virker ikke. Jeg har også forsøgt med andre kabler som virkede mellem computer og switch - men ingen succes.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
13. august 2004 - 12:12 #4
jeg fatter heller ikke ret meget
det sker at et krydset kabel kan noget en switch ikke kan, og i dit tilfælde ville jeg være nået til at prøve med en anden switch/hub.