Avatar billede carlstar Nybegynder
11. august 2004 - 00:42 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Jvf spg til Lars' artikel omkr. bærbar - Sonoma værd at vente på?

Fin artikel.

Spørgsmål til forfatteren, Lars.

Hvad mener du om Centrinos kommende nye platform Sonoma. Hvordan vurdere du fordelene ved denne nye platform. Er det værd at vente ½ år på den. Vil den revolutionere laptop området?. - en lækker finesse er, som jeg har forstået kan man med den nye platform løbende opgradere sit grafik ydelse via PCI Express. - Det er da fedt- så kommer man fra den manglende opgraderings mulighed.

Derudover hvilke producenter vil du anbefale: Her tænkes på bærbar til grafisks brug, i prislejet 20.000 -26.000kr. Umiddelbart ser jeg DeLL som bedste udbyder. De har altid de nyeste og seneste hardware i deres bæbarløsninger. Men hvad med IBM - er det oveerprice?.

På forhånd tak .
PS andre med lignende viden eller mening er velkommen til at kommentere.
Avatar billede freehelp Praktikant
11. august 2004 - 07:55 #1
Hejsa og tak for rosen :-)

Sonoma-chipsættet skal eftersigende markere en ret markant opgradering omkring Intels tilbud til producenterne af bærbare pc'er i den tunge.

Sonoma vil udvikles til at kunne understøtte Pentium M-processorer med 533 megahertz bushastighed og så selvfølgelig den nye PCI Express, som skulle åbne muligheden for ekstra kraftige grafikprocessorer.
ExpressCard er en ny standard, som netop er vedtaget i version 1.0. De nye udvidelseskort findes med 34 og 54 mm bredde og skal såvel anvendes til notebooks som til desktop-pc'er.

Ligeledes skulle den også understøtte DDR2 RAM'ene men det hele er stadig så nyt er det stadig er meget usikkert.

Derudover hvilke producenter vil du anbefale: Her tænkes på bærbar til grafisks brug, i prislejet 20.000 -26.000kr.
-----------------------------

Tja - mange tyer til IBM, og ja det laver da også lækre maskiner MEN personligt synes jeg de er alt for dyre kontra de konfigurationer de levere..
Men ønsker man lette maskiner - ja så er det IBM der laver de letteste modeller.

Hvad angår Dell - tja så bør du søge på eksperten - og se hvormange der IKKE er tilfreds med dem. Jeg skal finde lidt dårlige historien senere til dig :-)

Personligt ville jeg heller ikke tage Dell. Deres bedste område er efter min mening deres reklame for deres produkter - og ikke deres kamp for at give deres kunder en god support - som efter min mening er nummer et!!

Ja, nok har de f.eks 128MB RAM på grafik siden på det nye ATI 9700 o.s.v men om kortet har 64MB eller 128MB vil du ikke mærke til - også selvom du øsnker at bruge den til grafiske tunge programmer :-)

Du vil efter min mening og erfaring få en maskiner der dækker der ønske til omkring 14000 MAX!
-------

Der findes forskellige former for bærbare. De ting jeg personligt finder vigtige ved en bærbar er klart vægten, keyboard, skærm, og generel ydelse. Nævnt i prioriteret rækkefølge. Men igen afhænger det af, hvad den skal bruges til. Hvis maskinen skal bruges i stedet for en stationær, vil man nok prioritere ydelse lidt højere end fx. vægten.
Køb helst en bærbar med separat ram til grafikkort, for uanset hvor meget ram du putter i maskinen, vil ydelsen aldrig være optimal.

Noget af det jeg altid råder folk til er at gå ned i butikken istedetfor at handle via nettet, men mindre du kender varen.

Humlen i Centrino er det meget lave strømforbrug - mindre end én watt, faktisk, (hvilket er under det halve af hvad nuværende notebook-processorer sluger) og at den benytter multi-threading, så den håndterer mange flere operationer i én clockcycle, og derfor slet ikke behøver så høj en frekvens for at arbejde effektivt. Den nuværende tendens til at sammenholde processorers hastigheder ved at kigge på clockfrekvens alene, bliver derfor for alvor sat ud af spillet. Ifølge anmeldelser fra CNET, ZDNET, PCWorld og Anandtech, er en 1.6Ghz Centrino-løsning faktisk så stærk, at den i rå ydelse snildt knækker en desktop 2.4Ghz som en tør kvist i real-life tests.

Centrino er nemlig ikke "bare" en processor. Centrino er Intels svar på treenigheden - en pakkeløsning bestående af faderen, sønnen og helligånden. I dette tilfælde personificeret gennem Pentium-M, Intel 855 og den trådløse 802.11-stan

Til at starte med skal Pentium M fremstilles med 90 nanometer teknologi. Denne processor med kodenavnet Dothan skulle faktisk have været på markedet i dette kvartal, men Intel fandt nogle problemer med designet, så teknikerne måtte tilbage til tegnebrættet. Derfor er Dothan forsinket til andet kvartal.

I forhold til første generation Pentium M med kodenavnet Banias vil Dothan byde på højere ydelse, blandt andet på grund af højere clockfrekvens og en 533 MHz systembus, men ellers er der ikke den store forskel.

Dothan er for nogle at foretrække fremfor Banais kernen .... Da Dothan er lavet til 400 Mhz FSB og derfor giver ekstra ydelse - men det er ikke en stor forskel - og slet ikke noget jeg selv ville give mere for. Dothan skulle udvikle en smule mindre varme Jeg mener forskellen er mellem ca 21w (Banais) og ca 24,5w (Dothan), men når Dothan så har 1mb større l2 cache giver det også lidt ekstra power.

Skal du have en til spil - eller tunge grafiske programmer - skal du have et af de store kort fra ATI. Fremtiden lover at vi snart kan skifte VGA chippen på maskinen - men lad os nu se :-)

http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=VegaPROZ7

http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM6800N

Faktisk samme maskine - men mit valg er og bliver Asus 6800 :-)

Har testet utallige af 6800 modellen - og ikke en har fejlet.

Kommer selvfølgelig an på hvad du skal bruge den til.
VEGA Z7 PRO, er også en fed sag. Det er faktisk det samme som  ASUS M6800N bare med forskellig indpakning.
http://www.hol.dk/vis_test.asp?tID=130&s=1

Denne er ligenu på tilbud
http://www.prc-direct.dk/Configurator.aspx?ID=473

Ønsker du mere belyst siger du bare til

Beklager det lange indlæg :-)
Avatar billede freehelp Praktikant
11. august 2004 - 08:15 #2
Carlstar er du ikke venlig og fjerne det spørgsmål du har stillet mig i din bedømmelse til min bærbar guide!

Gå lige ind og ændre den!!!
Avatar billede freehelp Praktikant
11. august 2004 - 09:37 #3
Fin artikel. Spørgsmål til forfatteren, Lars. Hvad mener du om Centrinos kommende nye platform Sonoma. Hvordan vurdere du fordelene ved denne nye platform. Er det værd at vente ½ år på den. Vil den revolutionere laptop området?. - en lækker finesse er, som jeg har forstået kan man med den nye platform løbende opgradere sit grafik ydelse via PCI Express. - Det er da fedt- så kommer man fra den manglende opgraderings mulighed. Derudover hvilke producenter vil du anbefale: Her tænkes på bærbar til Grafiks brug, i prislejet 20.000 -26.000kr. Umiddelbart ser jeg DeLL som bedste udbyder. De har altid de nyeste og seneste hardware i deres bæbarløsninger. Men hvad med IBM - er det oveerprice?. På forhånd tak . PS andre med lignende viden eller mening er velkommen til at kommentere.

Det er ikke smart at stille mig spørgsmål i vurderingen af artiklen!!!
Avatar billede carlstar Nybegynder
11. august 2004 - 11:02 #4
freehelp- Dette er hermed gjort.

troede bare det var et slags forum.
Avatar billede carlstar Nybegynder
11. august 2004 - 11:17 #5
Kommentar:

Når jeg kigger på Vega og Asus er det mest iøjenfaldende for mig, at ex skærmopløsningen er middel, 1200x800. Taget i forhold til Dell og har ex 1920x1200 på det bedste skærme - hvilket jeg ville mene havde stor forskel.
Dertil er at Vega og Asus ofte bruger middel Harddiske 5400rpm/ 4200rpm (rotation pr minute), hvor man hos Dell nemmere og mere gennemskueligt kan vælge 7200rpm, som gør en stor forskel i mine øjne.
Yderemere ram med PC2100 eller PC2700 osv. Altså altsammen specifikationer på de enkelte hardware dele som jeg synes er mere gennemskueligt hos DeLL end ved de "billige" bærbar producenter - som jeg mener ofte skriver en masse "flotte" tal til billig pris, men når man så endelig får gravet sig ned i detaljerne, så er hardware delene ikke markedets bedste men i middeldelen.

Har du lignende oplevelse?
og af samme grund er jeg ikke tiltrukket af disse computere.
Avatar billede freehelp Praktikant
11. august 2004 - 11:22 #6
Indholdet på Vega7 er det samme som i Asus M6N serien :-)
Det samme gælder Asus M6N serien - det er PC2700 der er i dem.

Jeh har snart testet 2 - 300 maskiner og hovedeparten fra Asus og kun ganske få har haft meget få fejl.

Hvad skal maskinen bruges til???

Hvad angår PCI express så er det ikke noget du skal vente på - det er først lige i omtale til desktop området så der vil gå længe iden det kommer fuldt udnyttet til laptops
Avatar billede carlstar Nybegynder
11. august 2004 - 12:50 #7
Altså primær formål er 2D og 3D grafisk tegning, samt redering i programmer som AutoCAD, 3DstudioMax, Maya, FormZ osv. Til design og arkitekt forbrug. Derudver ønskes en bærbar som kan holde i et godt stykke tid og stadig være hurtig. om 1-2 år i forhold til nye software udvikling.
Sidebonus er så 3D spil samt film, som jeg jo ikke helt kan holde mig fra :)

Derudover tror jeg nok det er et mål at vide at man køber det bedste på markedet til den bedste pris.
Men måske plejer du eller nogle at købe middelgode bærbar men så købe nye bærbar ca. hvert andet - tredje år??. -´det er vel også en mulighed, men lidt dyrer.

Sidst - hvad med HD og skærmopløsning?.. kan man komme rundt om det med ASUS og Vega?
Tak for svarende btw.
/carlstar
Avatar billede freehelp Praktikant
11. august 2004 - 12:58 #8
Jeg tester bærbare for 3 små firmaer efterhånden så mener at have styr på det :-)

IBM har rygtet der siger at de laver maskedet bedste laptops - men som sagt er det ikke min erfaring :-)

Den nye znote 4200 har netop en HD med 7200 RPM og til dit formår er det nok rart. Ofte ønsker folk der arbejder med video redigering denne slags - men du vil sagtens kunne leve med 4200 eller 5400 RPM

Du siger du ikke tænker sp meget på prisen - men hvorfor ikke få en super maskine der kan det samme som en til 25-30000
Avatar billede freehelp Praktikant
12. august 2004 - 13:18 #9
svar nok??
Avatar billede carlstar Nybegynder
15. august 2004 - 14:22 #10
jo tak, jeg er dog stadig ikke overbevidst med Znote, Vega eller Asus etc. Mest fordi jeg ikke synes deres udspecificeringer er gennemskuelige.

Men mange tak for indlæggene.
Avatar billede freehelp Praktikant
15. august 2004 - 14:25 #11
Husk at lukke her så.

Og spørg mere hvis du ønsker
Avatar billede carlstar Nybegynder
16. august 2004 - 12:19 #12
ja, jeg venter sådan set bare på at du lægger et svar så jeg kan tildele dig nogle points. :)
Avatar billede freehelp Praktikant
16. august 2004 - 19:08 #13
Ønsker ikke point for at hjælpe dig så smid et svar og tag dem retur  min ven :-)
Avatar billede carlstar Nybegynder
17. august 2004 - 19:20 #14
tak for det. og tak for hjælpen