Avatar billede carstens2004 Nybegynder
09. august 2004 - 21:35 Der er 29 kommentarer

fra VHS til DVD

Når man ønsker gamle video bånd VHS overspillet til DVD - kan en alm DVD optager så klarer denne opgave og bliver det i god kvalitet ? Er der noget jeg skal være opmærksom på ? Er der nogle filmtyper , formater som ikke kan overspilles ?

Må man overspille købe film til sig selv ? Udover et par købe film har jeg en del privatoptagelser som jeg vil overspille.
Avatar billede norbert Nybegynder
09. august 2004 - 21:38 #1
En dvd-recorder er fortrinlig til overspilning af vhs-bånd, hvis det altså ikke er kodede film, du vil spille over, det kan den ikke klare. Kvaliteten bliver som på båndet, når du optager på 2-timers hastigheden.
Norbert :-)
Avatar billede carstens2004 Nybegynder
10. august 2004 - 13:15 #2
Hej Norbert en DVD recorder mener du så et dvd drev til pc eller en stand alone DVDS maskine som kan optage ? Ved du hvad de koster ? er Købefilm kodede når det er VHS Video ? hvordan ser jeg om de er kodet
Avatar billede norbert Nybegynder
10. august 2004 - 13:24 #3
Ja, det er en stand-alone optager, jeg taler om :-)
Købe-VHS-film er som regel kodet, ligesom DVD-filmene som regel er. Du kan se om du kan kopiere dine vhs-film eller om billedet scrambler. Hvis de scrambler, er filmen kodet. Dine egne optagelser fra f.eks. tv eller camera er naturligvis ikke kodet.
En stand-alone dvd-recorder findes efterhånden i flere prisklasser og kvalitet, den billigste i øjeblikket ligger omkring de 2000 kr.
Avatar billede carstens2004 Nybegynder
10. august 2004 - 13:27 #4
ok men VHS film fra 2001 eller før var de kodet ?
Avatar billede carstens2004 Nybegynder
10. august 2004 - 13:29 #5
Da jeg kun har én alm video optager så ved jeg ikke om jeg kan tjekke det - kan man evt optage lidt over på sin pc for at tjekke det ? hvilket program bruger man så ?
Avatar billede norbert Nybegynder
10. august 2004 - 13:31 #6
Ja, - det har eksisteret længe, omkring 10 år ihvertfald og måske endda længere. Macrovision-koden, som beskytter vhs-båndet mod kopiering, er faktisk noget, dvd'en har "arvet" fra vhs-båndet. Men det er som sagt ikke alle, der er kodet.
Avatar billede carstens2004 Nybegynder
10. august 2004 - 13:32 #7
Jeg ved ikke - hvilket stik jeg evt skal bruge for at forbinde min vhs video med pc. Men hvornår begyndte man at kode købefilm ? det er film med danske tekster og det er - hvad kalder det med et pænt ord ? frække film
Avatar billede norbert Nybegynder
10. august 2004 - 13:35 #8
Det kræver jo først og fremmest at du har et tv-kort med analoge ingange for at kunne optage "udefra". Indgangene er for det meste phono-indgange og svhs-indgang. Programmer til det er jeg ikke så meget inde i, da jeg bruger dvd-recorder.
Avatar billede carstens2004 Nybegynder
10. august 2004 - 13:38 #9
hvor alm er det af filmene er kodet ? hvor mange ud af 100 vil være kodet hvis de er fra 1996-2001
Avatar billede norbert Nybegynder
10. august 2004 - 13:43 #10
Det kunne meget nemt være allesammen. Det ville ihvertfald ikke være ualmindeligt.
Avatar billede norbert Nybegynder
10. august 2004 - 13:45 #11
Jeg kan f.eks. fortælle dig, at Olsen Banden-filmene på VHS er kodet, mens de sjovt nok ikke er det på DVD :-)
Avatar billede carstens2004 Nybegynder
10. august 2004 - 14:36 #12
Nu kan det godt være jeg spørger lidt naivt - men man da vel godt overspille sne egne film til eget brug - efter som jeg ejer filmene - eller tager jeg fejl her ??
Det er vel lige som med mp3 filer ? Mon ikke der findes et lovligt program som kan hjælpe med dette ? ellers er man jo bundet på hænder og fødder og tvunget til at genkøbe sine film hvis man ønsker at konvertere til DVD fra VHS?? Er er jeg galt på den ?
Avatar billede carstens2004 Nybegynder
10. august 2004 - 14:37 #13
Der skulle stå
:

Nu kan det godt være jeg spørger lidt naivt - men man MÅ da vel godt overspille sine egne film til eget brug - efter som jeg ejer filmene - eller tager jeg fejl her ??
Det er vel lige som med mp3 filer ? Mon ikke der findes et lovligt program som kan hjælpe med dette ? ellers er man jo bundet på hænder og fødder og tvunget til at genkøbe sine film hvis man ønsker at konvertere til DVD fra VHS?? Er er jeg galt på den ?
Avatar billede norbert Nybegynder
10. august 2004 - 14:40 #14
Hvis det er dine egne optagelser, må du lave alle de kopier, du lyster. Men når du køber en spillefilm, er det du køber rettigheden til at SE filmen - hvis du forstår hvad jeg mener. :-)
Det sidste har du desværre ret i. Hvis du vil have dem på DVD og de ikke kan spilles over, er du nødt til at købe dem igen :-(
Avatar billede ttn.bonk Nybegynder
10. august 2004 - 22:32 #15
Hej

du kan optage alle dine VHS bånd over på en stand-alone DVD-optager (som kan fåes fra ca. 2200,- og opefter).

Er dine VHS bånd macro-vision beskyttede (som næsten alle købe VHS bånd er, og har været det i mere end 25 år), skal du købe en macrovision-fjerner, der sættes ind mellem VHS båndoptager og DVD optager. En macrovision-fjerner kan købes til omkring de 500,- (+/- et par hunderede kroner).

Mvh Torben.
Avatar billede norbert Nybegynder
10. august 2004 - 22:36 #16
http://www.videostabilizer.dk/
Korrekt, Torben, hvorfor tænkte jeg ikke lige på den? :-)
Du kan købe den her.
Avatar billede norbert Nybegynder
10. august 2004 - 22:46 #17
Den kan fås en smule billigere her:
http://www.marketplace.dk/page_visvare.phtml?id=387
Avatar billede carstens2004 Nybegynder
10. august 2004 - 22:56 #18
Hvordan giver jeg point `?
Avatar billede carstens2004 Nybegynder
10. august 2004 - 22:58 #19
Hvis man nu her et bånd med 3-4 timer på hvad så med kvaliteten når det overspilles til dvd - bør jeg vælge at overspile til 2 stv dvd'er eller kan man klare sig med en og alligevel få en kvalitet som på båndet eller tæt der på?
Avatar billede norbert Nybegynder
10. august 2004 - 22:58 #20
Det gør du når jeg har lagt et svar og ttn.bonk har lagt svar. Han kom med det afgørende skud :-)
Avatar billede norbert Nybegynder
10. august 2004 - 23:01 #21
Jeg vil anbefale, at du lægger 2 timer på DVD'ere, deromkring begynder kvalitetstabet at kunne ses, men ellers prøv dig frem :-)
Held og lykke.
Norbert :-)
Avatar billede norbert Nybegynder
23. september 2004 - 13:43 #22
ttn.bonk: gider du ikke lige lægge et svar her, så vi kan få lukket :-)
Norbert :-)
Avatar billede ttn.bonk Nybegynder
23. september 2004 - 19:17 #23
Hej,

nå ja et svar. Jeg går ikke så meget op i det med point, kunne det ikke være lukket alene med dit svar. Men er er der ihvertfald et :-).

Mvh Torben.
Avatar billede norbert Nybegynder
23. september 2004 - 19:20 #24
Joh - men jeg vil jo ikke bare sådan tage dem fra dig, uden at du selv får muligheden for at få del i kagen :-)
Så mangler vi bare at opretter lukker spørgsmålet
Norbert :-)
Avatar billede kakke Nybegynder
25. oktober 2004 - 12:08 #25
Der står jeg må tage backup af film og det er godkendt af copydan så det må være lovligt at bruge. Slutter her
Avatar billede norbert Nybegynder
25. oktober 2004 - 12:32 #26
?????
Avatar billede norbert Nybegynder
14. november 2004 - 23:25 #27
Skal vi prøve nu at få lukket her?
Norbert :-)
Avatar billede norbert Nybegynder
31. januar 2005 - 14:48 #28
HALLOO!!! Skulle vi prøve at få lukket her!!
Norbert
Avatar billede kakke Nybegynder
07. februar 2005 - 20:19 #29
Kan et Pinnable Studio klarer opgaven?