Avatar billede johnc Nybegynder
08. oktober 1999 - 13:30 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Overføre harddisk fra gl. PC til ny PC

Kan man via et kabel overføre hele sin harddisk fra sin gl. PC'er til en ny PC'er - jeg har aldrig prøvet det og efterlyser svar med gode/dårlige erfaringer ?
Avatar billede aleks Nybegynder
08. oktober 1999 - 13:36 #1
Prøv at gå ud på www.norton.com og led efter programmet Ghost (der findes en trial version), det kan overføre partitioner og hele diske over kabler og netværk.
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
08. oktober 1999 - 13:46 #2
Ghost (Norton)+ DriveCopy (Powerquest)+ DriveImage (Powerquest) kan alle gøre det (vist nok alle via et image, dvs. lav image, brænd det på cd, smid på anden disk)
Ellers kan du med eks. programmer som FastLynx overføre direkte via kabler (seriel, parallel og netværk).. hvilket virker godt, men ikke kan anbefales til meget store datamængder (jeg har prøvet med 2.5GB... *GAB*)
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
08. oktober 1999 - 13:48 #3
Erfaringer:
Ghost: ikke prøvet
DriveCopy: Virkede den ene gang jeg har prøvet det, intet at beklage sig over...
DriveImage: Kanon, men det er et image af din disk du flytter, derfor kræver det stortset en brænder....Men det virker godt!!!
FastLynx: Virker godt, ved mindre datamængder...(alt over 500MB tager for lang tid, efter min mening)
Der er sikkert mange andre muligheder, men det er umiddelbart dem jeg kender!, håber det hjalp dig lidt!

/Tigerdyr
Avatar billede cvsac Nybegynder
08. oktober 1999 - 13:51 #4
Ghost er klart det bedte det kan komprimmere din data meget bedre end feks driveimage (mine egne erfaringer)

og så er ghost efter min mening nemmere at bruge (ok de er ret nemme begge to)
Avatar billede rea Nybegynder
08. oktober 1999 - 14:09 #5
Ghost kan ikke anbefales at bruges på to forskellige PC'ere - drivere osv. er forskellige og du vil næppe få den nye maskine op at køre med et image af den gamle.
Avatar billede mr.mads Nybegynder
08. oktober 1999 - 14:14 #6
rea >> når man har brugt Ghost, installer man bare win9x oveni, så klapper det!
Mvh
Mads
Avatar billede ziber Nybegynder
08. oktober 1999 - 15:27 #7
ImageDrive er kanongodt, og kræver IKKE en brænder. Du laver en kopi af din harddisk, og gemmer på gammel PC.

Derefter kan du via DriveImage lave en "Start Diks" som du isætter den nye. Nu kan programmet DriveImage kommunikere over netværket, og du smider derefter bare den gamle HD over på den nye. Det kræver på den måde IKKE en brænder.

Sæt startdisken i den nye pc.
Start DriveImage på den gamle. (controller delen)
Den skulle nu kunne finde den nye pc, hvis netværket er korrekt opstillet, og så overfører du bare.

VUPTI
Avatar billede davs Nybegynder
08. oktober 1999 - 15:39 #8
En lille bemærkning til "Ziber" Man kan også lave startdisk til Ghost. Ud over det kræver Ghost heller ikke nogen brænder.

Forskellen er Ghost og DriveImage, er brugervenligheden, også at Ghost kan genskabe partionerne, fra disk til disk, det kan DriveImage ikke. (så vidt jeg ved)

Avatar billede tigerdyr Nybegynder
08. oktober 1999 - 15:58 #9
Ehh, mine erfaringer siger mig, at det er smart at brænde sit image... det skal jo ligesom overføres på en eller anden måde, ikk' ?
Avatar billede rea Nybegynder
08. oktober 1999 - 16:23 #10
Det kan det blive via et netværk, en anden harddisk eller partition.
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
08. oktober 1999 - 21:24 #11
Tjoo... men stadig....det kræver et netværk der virker eller en disk med plads til det + mulighed for at flytte den...
Avatar billede rea Nybegynder
08. oktober 1999 - 22:08 #12
Det er rigtigt, men for at brænde et image skal man også have en brænder... Og da man ikke kan brænde et image direkte fra Ghost-programmet, kræver det at man har et sted at placere dette image midlertidigt. Og hvis man har plads til det, har man også plads til at lave en partition hvor man kan ghoste fra...
Avatar billede fatboy Nybegynder
08. oktober 1999 - 22:24 #13
Ok.
Fastlynx er kanonlet at bruge og kræver ikke, at windows allerede kører. Tværtimod råder jeg til, at man kører fastlynx uden om windows. Dertil skal du kun bruge et parallel-kabel, som du forbinder til printerporten på begge pc-er.

Parallel-kablet kan du også bruge sammen med windows og oprette et netværk derigennem og på den måde overføre de data, derdrejer sig om.

Selv bruger jeg Ghost, som er endog MEGET let at bruge, men uden netværk eller brænder bliver man vel næsten nødt til at "bygge" pc-erne sammen.
Avatar billede johnc Nybegynder
09. oktober 1999 - 00:35 #14
Tak for alle jeres gode svar - jeg må lige arbejde lidt på sagen for at se hvad jeg skal gøre.....
tigerdyr - hvor lang tid tager 2,5 GB at flytte? - det er faktisk noget lign. jeg skal ha' flyttet !!
Avatar billede aleks Nybegynder
09. oktober 1999 - 09:27 #15
>>fatboy:

FastLynx er ikke godt at bruge hvis man har lange filnavne på sin harddisk, da den ikke kan overføre dem.
Avatar billede aleks Nybegynder
09. oktober 1999 - 09:30 #16
>>johnc:

Det nemmeste for dig er at tage den ene disk og sætte over i den anden maskine.

Hvis du så bruger Ghost er det bare at vlge at du vil overføre fra disk 1 til disk 2 (husk at være meget sikker i dit valg, for ellers ender du med en kopi af din tomme disk :-)

Tidsmæssigt tager det omkring 15 min., jeg har lige overført 8Gb mellem 2 diske og det tog 30 min. på en Ultra 66 controller.
Avatar billede fatboy Nybegynder
09. oktober 1999 - 16:41 #17
Aleks> ok. Tak. Så ved jeg det.
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
10. oktober 1999 - 20:03 #18
>>johnc  med fastlynx ret lang tid, jeg brugte ca. 2½ døgn....(okay, via et skod seriel kabel, men stadig det er sgu lang tid)
Desuden har aleks vist ret i at FX (FastLynx) ikke understøtter lange filnavne i de ældre versioner...(jeg kender op til 2.0)