Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
08. august 2004 - 15:17 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Maskinkode/Assembler

Hejsa :-)

Jeg vil til at skrive lidt maskinkode/assembler.

Jeg har læst en del om det, diverse ting i en CPU, de forskellige registre m.m.

Det jeg har læst, står beskrevet i en bog, der kun beskriver 8086+8088 processorerne, så jeg vil gerne vide, hvordan man programmerer de nye processorer.

Er der nogen der ved, hvor man kan finde beskrivelse af, hvordan man programmerer, og sender instruktioner til de nyere processorer? Intel Pentium 4 AMD Duron osv..

mvh. Anders
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
08. august 2004 - 16:11 #2
Tak!

Kender du til noget dokumentation, om instruktionerne til rå maskinkode?

mvh. Anders
Avatar billede driis Nybegynder
08. august 2004 - 16:22 #3
Jeg har brugt bogen "The 80386, 80486 and Pentium Processor - Hardware, Software and Interfacing" af W.Triebel under min uddannelse. Den er rigtig udmærket, selvom den ikke er helt ny. Desuden, når du kommer i gang med det, vil du sikkert finde denne quick - reference nyttig: http://dl.driis.dk/IntelCodeTable.pdf. (tip: Print den ud og hav den liggende parat til når du ikke liige kan huske en detalje)
Avatar billede arne_v Ekspert
08. august 2004 - 17:02 #4
"nasm" linket skulle indeholde en beskrivels af alle instruktionerne.

Men ellers mener jeg også at den dokumentation kan findes på Intel's web side.
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
08. august 2004 - 17:03 #5
Mange tak, den ser god ud den instruktions liste!
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
08. august 2004 - 17:03 #6
ok
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
10. august 2004 - 16:36 #7
Tak for hjælpen, det har været en stor hjælp.

Arne_V og Driis, vil i ikke lige smide et svar?

mvh. Anders
Avatar billede arne_v Ekspert
10. august 2004 - 17:02 #8
ok
Avatar billede driis Nybegynder
10. august 2004 - 18:02 #9
svar
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
20. august 2004 - 16:45 #10
Tak for hjælpen, og undskyld forsinkelsen.